ЗАПОРІЗЬКА
МІСЬКА РАДА
ДЕПАРТАМЕНТ
ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
ТЕРИТОРІАЛЬНИЙ ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
Шевченківського району
Запорізька загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів №65
пр.
Моторобудівників, 26, м. Запоріжжя,
69068 тел.: 278-35-91
Е-mail: school-65@ukr.net
_____________________________________________________________________________
МО ВЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ
ШЕВЧЕНКІВСЬКОГО РАЙОНУ
НА БАЗІ ЗОШ № 18
ДОПОВІДЬ З
ТЕМИ:
Демонстрація прийомів використання ІКТ для виконання лабораторних та практичних робіт з біології
(з опита роботи вчителя)
ВЧИТЕЛЯ БІОЛОГІЇ ТА ХІМІЇ
ПЛЯСЕЦЬКОЇ ЯНИ СЕРГІЇВНИ
ЗЗШ № 65
27
березня 2014 року
Демонстрація прийомів використання ІКТ для виконання лабораторних та практичних робіт з біології
(з опита роботи вчителя)
Основним завданням сучасної освіти є розвиток особистості
учнів, а не тільки передача знань. Гуманізація навчання передбачає ціннісне
відношення до особистісних проявів учнів. Знання стали не метою, а способом
розвитку особистості.
В той же час спостерігається зниження зацікавленості учнів до вивчення природничих наук, що не може не турбувати вчителів, оскільки саме ці науки формують наукове сприйняття оточуючого світу та сприяють формуванню особистості. Однією з причин означеної проблеми є те, що наочні посібники, які збереглися в кабінетах біології застаріли, а значення наочності під час викладання біології загальновизнана. Наочність – один з основних принципів дидактики. Необхідність конкретно-чуттєвої опори була обґрунтована ще Я.Каменським та розвинута К.Д.Ушинським, який підкреслював значення наочності для розвитку спостережливості, уваги, мови та мислення учнів. Другою причиною є стрімка інформатизація суспільства. Можна впевнено говорити про те, що інформатизація охопила всі сфери діяльності людства, в тому числі освіту. Сучасні діти все менше звертаються за інформацією до книг, а намагаються її отримати з комп’ютера. Розв’язати ці проблеми в значній мірі дозволяє використання інформаційних технологій. Сучасні педагогічні програмові засоби дозволяють донести до учнів великий потік інформації, акцентувати їх увагу на важливих об’єктах за рахунок фрагментарної подачі матеріалу. При цьому використовується всі переваги ІКТ, які полягають у взаємозв’язку декількох компонентів: тексту, малюнка, анімації, звукового супроводу та ін. За способом використання ІКТ (по О.Г.Козленко) виділяють наступні типи уроків.
- уроки, на яких комп’ютер використовується в
демонстраційному режимі: один комп’ютер, проектор, екран;
- уроки, на яких комп’ютер використовується в
індивідуальному режимі: урок в комп’ютерному класі без виходу в Інтернет;
- уроки, на яких комп’ютер використовується в
індивідуальному режимі: урок в комп’ютерному класі з виходом в Інтернет.
В своїй практиці я найчастіше використовую уроки першого типу, оскільки два останніх пов’язані зі значними труднощами, які залежать не тільки від вчителя: обмежена кількість робочих місць в комп’ютерному класі, накладки в розкладі занять тощо. Протягом останніх п’яти років я активно формую власний комп’ютерний банк даних для кожної паралелі. «Методична» папка кожного біологічного курсу містить:
- навчальна програма;
- критерії оцінки знань та вмінь учнів;
- календарно-тематичне планування;
- плани-конспекти уроків;
- презентації до окремих уроків;
- ілюстративний матеріал;
- картки із завданнями різної складності для організації
самостійної індивідуальної та групової роботи;
- тестові завдання;
- тексти контрольних робіт;
- інструкції щодо виконання лабораторних та практичних
робіт.
До найбільш ефективних форм представлення навчального матеріалу на уроках слід віднести мультимедійні презентації. Метою такого представлення інформації є формування у школярів системи мислеобразів, скорочення часу на пояснення, попередження фізичної та психологічної втоми. Мультимедіа (muti – багато, media – способи, можливості) – це представлення об’єктів та процесів не традиційним текстовим описом, а за допомогою фото, відео, графіки, анімації, звуку, тобто з використанням всіх відомих на сьогодні форм. Презентація дає можливість вчителю проявити творчість, індивідуальність, попередити формальний підхід до проведення уроку. Вона дозволяє представити навчальний матеріал як систему яскравих опорних образів, наповнених вичерпною структурованою інформацією в алгоритмічній послідовності. Під час використання презентацій задіяні різні канали сприйняття учнів, що дозволяє закласти інформацію не тільки у фактографічному, а й в асоціативному вигляді в пам'ять учнів. Крім зазначених переваг, використання презентацій на уроці дає можливість:
- використати повноекранне відео, яке несе великий обсяг
інформації (1,2 Гб за 1-2 хвилини), та й всі ми знаємо, що краще один раз
побачити, ніж сто раз почути;
- використати значну кількість таблиць, малюнків, діаграм,
портретів вчених, фотографій, карт, схем;
- активізувати сприйняття учнів за рахунок звукових та
зорових демонстрацій;
- виділити головний зміст;
- під час пояснення не витрачається час на запис на дошці;
- під час пояснення вчитель не повертається до дошки,
таким чином не втрачається контакт з класом;
- учням легше відповідати, коли вони спираються на
відображений на екрані план відповіді.
Діти із задоволенням працюють з презентацією, виконують завдання, які даються перед її показом, особливо, якщо презентація супроводжується анімацією. Презентації зручні ще й тим, що дають можливість підбирати наочний матеріал в необхідному обсязі. В практичній діяльності я широко використовую презентації створені у форматі Microsoft PowerPoint власноручно або за допомогою учнів. Маючи колекцію презентацій, виходячи з теми уроку, мети та завдань, можна легко вносити корективи до матеріалу. Використання презентацій виправдане на будь-якому етапі вивчення теми та на будь-кому етапі уроку. Прийоми використання мультимедійних презентацій на різних етапах уроку: Контролю знань: виконання тестових завдань з наступною само або взаємоперевіркою.
Актуалізації знань: завдань з пошуку правильного
твердження, заповнення пропусків в реченнях.
Мотивації навчальної діяльності: демонстрація об’єктів або
явищ, які будуть вивчатися на уроці з метою створення проблемної ситуації,
прийом «Що це може значити?», прийом «Що далі?», прийом «Чому?».
Вивчення нового
матеріалу:
-демонстрація наочного матеріалу підчас
розповіді вчителя,
- робота з
таблицями, пояснення схемами в ході фронтальної бесіди,
- пошук
відповіді на запитання, складання опорного конспекту на основі текстового
матеріалу,
- теоретичне
обґрунтування процесу або явища,
- виконання лабораторної або практичної
роботи за допомогою віртуальної
лабораторії.
Закріплення знань: пояснення учнями явищ при повторному
показі без звуку, прийом «знайди зайве», прийом «розташуй у послідовності»,
термінологічний диктант, навчальне тестування.
Домашнє завдання:
-
використання
додаткової інформації,
-
структурування
інформації,
-
створення
учнівських презентацій (індивідуальних або групових),
-
розробка
тестових завдань.
Виступ учнів з підготовленою ними презентацією особливо доцільний на уроках узагальнення та систематизації знань. Велике значення має також досвід, який отримують учні під час роботи в групі та представлення результатів своєї діяльності на конференції.
Виступи
школярів з мультимедійною презентацією розвивають:
-
мову,
-
мислення,
-
пам'ять,
-
мислення,
сприяють формування навичок конкретизувати, виділяти головне, встановлювати
логічні взаємозв’язки.
В останній час на допомогу вчителю створено декілька програмних педагогічних засобів.
В своїй роботі я використовую наступні ППЗ: «Біологія – 8 клас».
Найбільш ефективним
є їх використовувати під час вивчення нового матеріалу, оскільки:
-
вони
дозволяють відобразити суттєві сторони біологічних об’єктів,
-
наочно
представити навчальний матеріал,
-
ефективно
перевірити його засвоєння,
-
урізноманітнити
організаційні форми роботи з учнями та методичні прийоми вчителя.
-
-
Крім
того без використання ППЗ неможливо обійтись під час виконання лабораторних
робіт, особливо коли в кабінеті немає достатньої кількості лабораторного
обладнання або роздаткового природного матеріалу, наприклад, під час вивчення
дії ферментів слини, порівнянні будови крові людини та жаби, вивченні процесу
мітозу, вивченні способу рухів молюсків, внутрішньої будови ланцетника,
визначенні деяких органічних речовин, вивченні будови органел клітини тощо.
Однак повною мірою використати можливості ППЗ можна тільки за умови їх підтримки відповідними сайтами, проте, як виявилось це складно здійснити. Хочу застерегти колег, що під час придбання нових ППЗ необхідно переконатися в тому, що придбаний вами засіб не зареєстрований іншим користувачем. В такому разі ви зможете користуватися ним не в повному обсязі та обмежену кількість разів. Не можливо не сказати про використання можливостей Інтернету, який все більше проникає в освітній процес. Інтернет – це не тільки необмежений біологічний інформаційний ресурс, він має велике значення для самоосвіти вчителя та використання ресурсів мережі під час підготовки до уроків. Зазначу, що не слід відмовлятися від англомовних сайтів, оскільки вони містять цікаві ілюстрації, які можна зберегти та використовувати під час створення мультимедійних презентацій. Для того, щоб використання можливостей Інтернету учнями було корисним та ефективним необхідно обов’язково підкреслювати причину та мету пошуку інформації в Інтернеті, це доцільно здійснювати наступними шляхами:
- По-перше,
можна дати учням завдання знайти додаткову навчальну інформацію, зберегти її
на електронних носіях для подальшого багаторазового використання іншими
користувачами. Наприклад, під час вивчення теми «Селекція» в 11 класі, учні
отримали завдання знайти відомості про сучасні методи селекції, успіхи
вітчизняних селекціонерів по виведенню нових порід тварин та сортів рослин.
- По-друге,
можна поставити перед учнями задачу знайти нову інформацію, якої немає в
підручнику, або яка не звучала на уроці, порівняти її з відомою інформацією,
таким чином створити проблемну ситуацію, яка ініціює конструктивне
спілкування на уроці. Так, вивчаючи тему «Генна та клітинна інженерія», учні
виконували завдання знайти відомості про останні розробки в галузі клонування
та відношення різних вчених до цього питання. На уроці під час обговорення
цього питання виникла дискусія в ході якої учні висловили свою думку та своє
відношення до цієї проблеми.
- По-третє,
можна запропонувати учням зробити огляд (дайджест) по певній темі. Таке
завдання дається заздалегідь та може оцінюватись як проектна робота учня. Так
на початку вивчення теми «Кров» у 9 класі, учні отримали завдання створити
дайджест матеріалів про СНІД. Зібраний матеріал учні оформили у вигляді
мультимедійної презентації.
Виходячи з вищезазначеного слід підкреслити, що використання інформаційної мережі не повинно бути самоціллю.
Весь сенс в
тому, щоб зробити можливості мережі необхідними для розв’язання пізнавальних
задач, перемістити навчальний акцент з накопичення інформації на формування
вмінь учнів використовувати різні способи діяльності в умовах, коли будь-яка
інформація є легкодоступною.
Нажаль
використання Інтернет безпосередньо на уроці ускладнено тим, що не завжди
інформація, що цікавить є доступною, а її пошук може зайняти багато такого
дорогоцінного на уроці часу, тому найчастіше я використовую можливості мережі
під час індивідуальної роботи з учнями: надання консультацій по написанню
пошуково-дослідницьких робіт, підготовці учнів до участі в конкурсах та
олімпіадах.
Підводячи підсумок хочу підкреслити:
-
що
використання інформаційних технологій дозволяє провести урок на якісно новому
рівні,
-
врахувати
психологічні та вікові особливості дітей,
-
значно
посилити їх інтерес до вивчення біології,
-
розвивати
логічне мислення школярів,
-
навички
пошуку інформації,
-
навички
групової роботи,
-
формувати
ключові компетентності учнів,
-
тем
самим покращити якість їх знань з предмету.
Звичайно ІКТ ніяким чином не замінить «живе» знайомство з природою, виходи на екскурсії, похід до музею, роботу з мікроскопом, гербарієм, вологими препаратами, колекціями, проте за ними майбутнє.
Урок з
використання ІКТ стає більш наочним, цікавим, складний матеріал стає
зрозумілішим для учнів.
Підготувати такий урок складно, проте вчитель – це людина,
яка не тільки вчить інших, а й вчиться сама все життя.
Саме тому слова М.Заболотського«Не позволяй душе лениться!Чтоб в ступе воду не толочь,душа обязана трудитьсяИ день и ночь, и день и ночь!»стали девізом, який спонукає мене до самовдосконалення.
ФОТООТЧЕТ МОЕГО ВЫСТУПЛЕНИЯ.
НАГРАЖДЕНИЕ ГРАМОТАМИ УЧАСТНИКОВ КОНКУРСА "ГЕЛИАНТУС" ЗНАКОМСТВО МО С РЕЗУЛЬТАТАМИ МОЕЙ МЕТОДИЧЕСКОЙ РАБОТЫ ЗА 2013-2014 УЧЕБНЫЙ ГОД. ИЗ ОПЫТА РАБОТЫ. КУРС ПРИРОДОВЕДЕНИЯ. 6 КЛАСС. ПРЕЗЕНТАЦИИ К УРОКУ: "ЭКОСИСТЕМЫ ТВОЕЙ МЕСТНОСТИ" ИЗ ОПЫТА РАБОТЫ. КУРС ПРИРОДОВЕДЕНИЯ. 6 КЛАСС. ДЕМОНСТРАЦИЯ 5 ВИДЕОРОЛИКОВ К ПРАКТИЧЕСКОЙ РАБОТЕ № 4 ПО ТЕМЕ: "СОСТАВ ПОЧВЫ" ОПЫТЫ ВЫПОЛЕННЫ УЧЕНИКОМ 6-А КЛАССА УРОКБАЕВЫМ ТЕМИРБЕКОМ
Практическая работа.
Состав почвы.
Опыт №1 Возьмите стакан с водой и бросьте туда комочек
почвы. Что вы увидели? - какой вывод можно сделать? (в почве есть воздух). - вы
правильно заметили, что в почве есть воздух. Размешайте почву палочкой и
отставьте стакан в сторону. Продолжим изучение почвы.
Опыт № 2 Возьмите промокательную бумагу, насыпьте на нее
немного почвы. Придавите ее плотно к бумаге стряхните почву в стакан с водой.
Что вы увидели на бумаге? - посмотрите на лабораторный столик, я нагреваю
немного почву. Над почвой устанавливаю стекло, стекло стало влажным. - что
доказывает этот опыт?
Опыт № 3 Будем продолжать нагревать почву. Что вы видите и чувствуете?
- это сгорает перегной, который образовался из остатков растений и животных.
Перегной придает почве темный цвет. Плодородие почвы определяется количеством в
ней перегноя.
Опыт № 4 Возьмите стакан с водой и почвой. Что вы видите? -
рассмотрите внимательно эту муть осевшую на дне стакана. Что видите? - сделайте
вывод из этого опыта.
Опыт № 5 Я беру несколько капель воды из стакана, в котором
долго находилась почва. Несколько капель этой воды поместим на стекло. Подержим
стекло над огнем. Вода быстро испарилась, а на стекле остались белые налеты,
это соли. Соли – это питательные вещества, необходимые для роста и развития
растений. Образуются они благодаря перегною под действием микробов, которые
живут в почве. Предлагаю на основании практической работы заполнить схему
«Состав почвы». В состав почвы входит: воздух, вода, перегной, песок, глина,
соли, микробы. Почему почву называют «чудесной кладовой»?
КУРС БИОЛОГИИ. 7 КЛАСС. ПРЕЗЕНТАЦИЯ К ПРАКТИЧЕСКОЙ РАБОТЕ № 1: "ВЕГЕТАТИВНОЕ РАЗМНОЖЕНИЕ РАСТЕНИЙ" 7-А КЛАСС. ИЗУЧЕНИЕ РАСТЕНИЙ КРАСНОЙ КНИГИ УКРАИНЫ ВЫСАДКА В ГРУНТ ШАФРАНА ИЛИ КРОКУСА. ( 2 КАТЕГОРИЯ РАСТЕНИЙ КРАСНОЙ КНИГИ УКРАИНЫ) ДЕМОНСТРАЦИЯ НА МО ВО ВРЕМЯ ВЫСТУПЛЕНИЯ МОЕГО БЛОГА |