2020-2021 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

  2020-2021 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

департаменту освіти і науки Запорізької міської ради

щодо організації роботи закладів загальної середньої освіти

у 2020/2021 навчальному році

 

Методичні рекомендації

щодо організації дистанційного навчання

у закладах загальної середньої освіти

Реформа освіти в Україні, впровадження нових освітніх стандартів, новий «Закон про освіту» стимулюють формування нових підходів і розробку принципово нових критеріїв якості навчання. У зв’язку із світовим викликом щодо епідеміологічної ситуації, що має місце і в Україні, усе більшого розвитку набувають нові освітні технології, засновані на ефективному використанні в навчальному процесі інноваційних засобів і методів передачі знань.

Під час карантину через пандемію COVID-19 заклади освіти змушені були терміново перейти на дистанційну форму навчанняВідтак перед системою освіти постало питання, як організувати системне дистанційне навчання у закладах освіти в умовах карантинуЗгідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013  № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.04.2013 № 703/23235 та відповідно до змін до положення про дистанційне навчання, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 14.07.2015 № 761 «Про затвердження Змін до Положення про дистанційне навчання», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.07.2015 за № 923/27368, технології дистанційного навчання можуть використовуватися учасниками освітнього процесу в закладі загальної середньої освіти при проведенні занять через мережу Інтернет (участі в інтернет-проєктах, конкурсах, отриманні консультацій тощо) з використанням технічного забезпечення (комп’ютер, планшет, смартфон).

Дистанційне навчання здійснюється через такі форми, як самостійна робота, навчальні заняття, контрольні роботи. Основними видами навчальних занять за дистанційною формою навчання є лекція, вебінар, урок, консультації та інші.

Із метою організації оптимального та ефективного освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання рекомендуємо:

1. Дотримуватися нормативно-правового забезпечення з питань дистанційного навчання.

2. Керівнику закладу освіти спільно з педагогічним колективом обговорити

зміну форм навчання, обрати онлайн програмні засоби та онлайн-інструментарій, зважаючи на технічні можливості школи (наявність техніки і

доступу до мережі Інтернет), учителів та учнів.

3. Учителям до початку роботи організувати комунікацію з учнями і батьками, провести опитування, організаційні та роз’яснювальні заходи, зокрема в онлайн-форматі.

4. Обговорити форми співпраці та інші організаційні питання, скоординувати роботу всіх учасників освітнього процесу в зручному форматі та узгодити з батьками конструктивний зворотний зв’язок із метою уникнення непорозумінь.

5. На сайті школи створити вкладку «Дистанційне навчання» з розміщенням у ній різноманітних електронних навчальних матеріалів та посилань на один із сервісів Google: Google Drive, Google Classroom, безкоштовної відкритої системи дистанційного навчання Moodle, посилань на додаткові цифрові навчальні ресурси (відео, завдання, тести, сервіси Google, Microsoft тощо) та корисні ресурси для самоосвіти (EdEra, iLearn, РrometheusРозумникиОсвіторія, YouTube канал Міністерства освіти України), освітні YouTube-канали, відеоролики, які розкривають теми шкільної програми.

6. Розробити загальний алгоритм дій при дистанційному навчання, укласти розклади онлайн-занять, консультацій, додаткових заходів та розмістити їх на сайті закладу освіти.

7. Обрати онлайн-засоби, які будуть використовуватися для організації дистанційної взаємодії. Цифрові інструменти мають відповідати поставленим методичним цілям, тобто тому, наскільки певний сервіс чи ресурс є доцільним для досягнення очікуваних результатів навчання. Із метою забезпечення організації освітнього процесу та виконання освітніх програм учитель ка може створювати власні вебресурси або використовувати інші вебресурси на свій вибір у синхронному та асинхронному режимі з обов’язковим посилання на джерела використаної інформації. При цьому обов’язково надавати учням рекомендації щодо використання ресурсів, послідовності виконання завдань, особливостей контролю тощо. Потрібно пам’ятати про інформаційно-цифрову безпеку обраного сервісу, вебресурсу, який передбачає реєстрацію. Необхідно уважно ознайомитися із правилами їх використання і, наскільки це можливо, мінімізувати обсяг персональних даних учнів, які фіксуються у вітруальному просторі. Обираючи онлайн-інструменти, варто враховувати зрозумілість та доступність інтерфейсу як для вчительства, так і для учнівства. Перевагу краще віддати україномовним або англомовним ресурсам, що мають інтуїтивно зрозумілий інтерфейс.

8. Для обговорення поточних справ та організації зворотного зв’язку можливим є створення закритих спільнот у соціальних мережах та месенджерах (Вайбер, Телеграм, Фейсбук, Інстаграм) за визначеними спільно з батьками, педагогами та здобувачами освіти принципами організації груп та правилами взаємодії й спілкування.

9. Використовувати інструменти онлайн-комунікації (електронна пошта, форум, чат, відеоконференція, блог тощо).

10. Для проведення онлайн-уроків рекомендуємо використовувати сервіси проведення відеоконференцій та онлайн-зустрічей: Skype, Zoom, Microsoft Teams, Google Meet.

11. Інтерактивні практичні вправи можна створювати в сервісі LearningApps, флеш-картки – на сайтах Studystack, Quizlet

12. Для організації віртуальної взаємодії учасників освітнього процесу та виконання спільних робіт рекомендовано застосовувати:

віртуальні дошки (Padlet, Linoite, Jamboard, Scrumblr, Popplet, Twiddla, Scribblar, Miro, IDroo тощо), на яких можна розміщувати окремі дописи та попередньо підготовлені матеріали з текстовою інформацією, гіперпосиланнями, зображеннями, прикріплювати документи, аудіота відеозаписи, створювати малюнки. Є можливість налаштувати режим коментування, в якому учні зможуть прикріплювати виконані роботи. Така організація взаємодії може бути доцільною в межах уроків одного класу або кількох класів на нетривалий період, оскільки доступний простір швидко захаращується. Тому доцільно розміщувати посилання на дошки на Google Drive або OneDrive. Перевагою онлайн-дошок є те, що всі записи можна зберігати і надавати для відсутніх на уроці учнів;

сервіси Google та Microsoft Office 365 надають можливість створювати текстові документи, електронні таблиці, презентації, зображення онлайн. Учитель ка може долучитися до цифрового продукту, створеного учнем, і прокоментувати окремі фрагменти або запропонувати ідеї для покращення роботи загалом.

13. Із метою підготовки учнів до ДПА та ЗНО рекомендовано популяризувати та сприяти долученню учнів через індивідуальні консультації та самостійну підготовку на вебресурсах УЦОЯО, ЛРЦОЯО, платформах Promethеus , iLearn (школярі) тощо.

14. Зворотний зв’язок з учасниками освітнього процесу та організацію тестування можна організовувати за допомогою онлайн-сервісів та платформи для створення тестів (Google Forms, Classtime, Easy Test MakerOnlinetestpad тощо), які передбачають можливість формування запитань із використанням зображень, аудіо- та відеофрагментів. Часто є доступними бібліотеки готових запитань, які можна додати до власних сесій тестування, змінюючи їх у разі потреби. Таким чином можливо формувати цілу траєкторію опанування певної  теми. Слід пам’ятати, що автоматизована перевірка, хоча і значно спрощує рутинну роботу вчителя, інколи є недостатньою для достовірної діагностики успішності опанування теми. Тому доцільно тестові завдання доповнювати практичними роботами. Учитель / ка може встановити зворотний зв’язок індивідуально з учнем за результатами тестування або враховувати динаміку відповідей учнів при плануванні подальших занять. Повідомити здобувачів освіти про необхідність тестування можливо через розміщення посилання на блозі, сайті, віртуальному Класі, месенджерах або надіслати електронною поштою.


Освітня галузь «Природознавство»

Географія

 У 2020/2021 навчальному році учні 6-9 класів продовжать вивчення географію за навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 07.06.2017  № 804, що розміщена на офіційному веб-сайті МОН України:

https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas та з використанням методичних рекомендацій, підготовлених МОН України спільно з  НАПН України, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (лист МОН України від 09.08.2017                            № 1/9-436).

Учні 10 класу вивчатимуть географію курсу «Географія: регіони та країни» рівень стандарту (52 години, 1,5 години на тиждень) та профільний рівень (175 годин, 5 годин на тиждень) за новими навчальними програмами, затвердженими наказом МОН України від 23.10.2017 №1407 https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalniprogrami/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv, використовуючи методичні рекомендації, розроблені МОН України спільно з  ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (лист МОН України 03.07.2018 №1/9-415), посилання на офіційний веб-сайт МОН України: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/metodichni-rekomendaciyi.

Учні 11 класу вивчатимуть курс «Географічний простір Землі» рівень стандарту (35 годин, 1 год. на тиждень) та профільний рівень (175 годин, 5 год. на тиждень) за програмою, затвердженою наказом МОН України від 23.10.2017  № 1407. Зазначена навчальна програма розміщена на офіційному веб-сайті МОН України: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv.

Для успішного навчання учнів рекомендуємо користуватися навчально-методичним забезпеченням «Список навчальних програм, підручників та посібників для закладів загальної середньої освіти, яким надано гриф Міністерства освіти і науки України або схвалення для використання в закладах загальної середньої освіти» за покликанням: https://imzo.gov.ua/pidruchniki/pereliki/), переліком навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у закладах освіти у 2020/2021 навчальному році (лист МОН від 22.07.2020                     № 1/9-394) за покликанням: https://imzo.gov.ua/2020/07/24/lyst-mon-vid-22-07-2020-1-9-394-pro-pereliky-navchal-noi-literatury-rekomendovanoi-ministerstvom-osvity-i-nauky-ukrainy-dlia-vykorystannia-u-zakladakh-osvity-u-2020-2021-navchal-nomu-rotsi.Також інформуємо, що у розділі «Електронна бібліотека», крім електронних версій підручників з географії (за покликанням: https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/ розміщено науково-популярне видання серії «Шкільна бібліотека» - «Унікальні сторінки географії. Визначні географічні відкриття» посібник для 5-6 класів закладів загальної середньої освіти (авт. Гільберг Т. Г., Лис Ю. В., Совенко В. В.) (за покликанням: https://lib.imzo.gov.ua/posbniki-ser-shklna-bbloteka/unkaln-stornki-geograf-viznachn-geografchn-vdkrittya-posbnik-ser-shklna-bbloteka-dlya-5-6-klasv-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-glberg-t-g-lis-yu-v-sovenko-v-v/ ).

Обов’язковими для оцінювання у кожному семестрі є дві практичні роботи на вибір учителя.

Для учнів, старшої школи що вивчають географію на профільному рівні вчитель обов’язково оцінює п’ять практичних робіт на вибір у кожному семестрі.

Із запропонованої тематики досліджень учень за бажанням вибирає 1-2 дослідження (упродовж року) та виконує його індивідуально або в групі. Учитель оцінює таку роботу під час її захисту чи презентації.

Письмові роботи з географії у тому числі тематичні, що виконуються протягом семестру, після завершення вивчення теми, можуть виконуватися у різному форматі.

Підсумкова (контрольна) робота, одна на рік готується вчителем (рекомендовано тестовий формат з картографічним завданням), виконується письмово і є обов’язковою.

Сьогодні перед учителем географії поставлено складне методичне завдання - реалізувати на практиці компетентнісний підхід. У географічній освіті це інноваційний напрям, що дає можливість по-новому сприйняти і зрозуміти важливе методичне питання – «з якою метою вчити школярів географії?».  Інструментом забезпечення успіху навчання географії має стати наскрізне застосування в освітньому процесі інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) (мультимедійні презентації, інтерактивні дошки, електронні словники, довідники, енциклопедії та ін. засоби навчання, аудіо-, відео- техніка, Інтернет-ресурси і т.п.). Сучасний учитель вибирає серед, описаних у методичній літературі технологій і методів, до прикладу: «перевернутий клас», «подієва освіта» «гейміфікація», «бріколаж», змішане навчання (blended learning гібридне)», система управління навчальним процесом (LMS), «хмарне» навчання», «скрайбінг» «кейс-метод» та інших, той, який органічно поєднається з особливостями змісту теми, що вивчається, індивідуальними особливостями учнів та їх підготовкою.

Організація освітнього процесу з географії в 2020/2021 навчального році буде враховувати дві знакові події, а саме: оприлюднення в грудні 2019 року Національного звіту за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 (далі-Національний звіт) (режим доступу http://testportal.gov.ua/), який містить рекомендації щодо подальшого розвитку освіти в Україні в коротко- та довгостроковій перспективах та завершення громадського обговорення і прийняття Державного стандарту базової середньої освіти, який враховуватиме інформацію, яка отримана в межах дослідження PISA.

Наступна PISA буде «електронною», а не «паперовою», тож треба готуватися до роботи з такими завданнями, адже геосервісів (Wikimapia (wikimapia.org); Google Maps (maps.google.com); Google Earth (earth.google.com) та ін), що надають інструменти для роботи з географічними даними та дозволяють користувачеві ознайомлюватися з різними країнами світу і навіть віртуально подорожувати; шукати різні об’єкти на карті Землі, переглядати, коментувати, доповнювати світлинами у наш інформаційний час достатньо.

         У зв'язку з епідеміологічною ситуацією, що склалася в Україні та місті Запоріжжя, заклади освіти продовжують здійснювати освітній процес з використанням технологій дистанційного навчання.

Для забезпечення дистанційного навчання учнів можна використовувати власні вебресурси (блог, соціальні мережі, електронну пошту, інстру­менти цифрового навчання https://miyklas.com.ua/, www.edmodo.com); Google-сервіси (Classroom), www.geograf.com.ua; www.classtime.com; www.LearningApps.org; https://geographer.com.ua/book або веб-ресурс закладу освіти. Можна використовувати  скайп-зв’язкок як для проведення навчальних занять, так і надання індивідуальних консультацій. Джерельною базою навчального матеріалу, який мають опанувати учні, можуть бути підручники, робочі зошити (якщо вони використовуються вчителем), власноруч розроблені матеріали та матеріали інших авторів, які можна підібрати на сайтах https://naurok.com.ua/, https://osvitoria.media/, http://metod-bank.com.ua/, https://learningapps.org/, https://www.classtime.com/uk/, http://prosvitcenter.org/, http://virtualschool.org.ua, http://disted.edu.vn.ua/  тощо.

Рекомендуємо надавати освітні послуги шляхом застосування у навчанні сучасних інформаційно-комунікаційних технологій дистанцій­но­го навчання. 

Для цього пропонуємо рекомендувати школярам джерельну базу (відповідні параграфи підручників та інтернет-ресурси), вебінари, онлайн форуми та конференції, самостійну роботу, дослідницьку, пошукову, проєктну діяльність, навчальні ігри, консультації та інші форми організації освітнього процесу з передачею відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації в синхронному або асинхронному режимі. З метою самостійної перевірки рівня розвитку предметної компетентності можна рекомендувати учням     порозв’язувати тестові завдання:   https://www.znonasharu.org.ua.

Облік навчальних занять і результатів навчання учнів під час дистанційного навчання здійснюється відповідно до законодавства.

Пропонуємо вчителям поєднати два варіанти виконання навчаль­них програм: шляхом перерозподілу навчальних годин за рахунок ре­зерв­ного часу та інтенсифікації освітнього процесу й організації (за можливості) дистанційного навчання учнів.

-об’єднання навчальних тем або укрупнення дидактичних модулів;

-     оглядового або самостійного вивчення навчального матеріалу, який не є базовим;

-     використання технологій активного навчання, зокрема проєктної діяльності;

-     використання резервних годин навчальної програми та годин, передбачених на проведення окремих уроків підготовки до тематичного оцінювання, корегування знань та умінь тощо;

-     результати досліджень учні можуть представляти у формі мультимедійної презентації, буклету, газети, постеру, фотоколажу, ілюстрованої розповіді тощо.

Оцінювання результатів навчання учнів проводяться за видами оцінювання, визначеними спеціальними законами, і відповідно до критеріїв, визначених Міністерством освіти і науки України (здійснюватися очно або дистанційно з використанням можливостей інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій, зокрема відеоконференц-зв’язку) та враховуючи всі рівні конгнітивного домену.

Державна підсумкова атестація учнів проводиться відповідно до законодавства.  

Традиційно значну підтримку географам надають науково-методичний журнал «Географія та економіка у рідній школі» Міністерства освіти і науки України, журнал «Географія. Книжковий додаток» науково-популярний журнал з природничих дисциплін «Колосок», а також газета «Краєзнавство. Географія. Туризм», що відображають виклики та тенденції у географічній освіті. Сторінки видань знайомлять з  ідеями та найкращим досвідом педагогічних працівників за всіма напрямами освітніх трансформацій.

 

Біологія та екологія

У 2020/2021 навчальному році вивчення біології в 5–9 класах здійснюватиметься за навчальними програми, укладеними відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392), положень Концепції Нової української школи (розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 №988-р). Програми затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 та розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України (https://mon.gov.ua/ua) у рубриці «Освітні програми. Навчальні програми для 59 класів».

Вивчення біології та екології у 10–11 класах здійснюватиметься за програмами:

- Біологія та екологія.10–11 класи. Рівень стандарту. Програму розроблено на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392), Концепції екологічної освіти України (затверджено рішенням колегії МОН України від 20.12.2001 №13/6-19) та відповідно до положень Концепції Нової української

школи (розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р);

- Біологія та екологія. 10–11класи. Профільний рівень. Програму розроблено на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392) з урахуванням змісту кваліфікаційних рівнів згідно з Національною рамкою кваліфікацій (Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1341), Концепцією екологічної освіти України (затвердженою Рішенням Колегії МОН України від 20.12.01 № 13/6-19) та відповідно до положень Концепції Нової української школи (Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988).

Програми затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407 та розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України (https://mon.gov.ua/ua) у рубриці «Освітні програми. Навчальні програми для 10-11 класів».

Звертаємо увагу, що використання інформаційно-цифрових ресурсів розширить дидактичні можливості освітнього процесу, дозволить ефективно вирішити проблему візуалізації навчального матеріалу, дасть можливість здобувачам освіти здійснювати самостійну навчально-дослідну діяльність.

Онлайн-ресурси для використання в освітньому процесі з біології та екології, природознавства та основ здоров’я:

-           PlantNet та Plant Identification – додатки для визначення рослин.

-           Мобільний застосунок «Тварини: всі звірі та птахи в тестах із зоології».

-           Канал Explore Documentary Films містить добірку документальних фільмів про тварин.

-           FlorAnimal – сайт-енциклопедія з онлайн-тестами, де зібрано величезну добірку навчальної та пізнавальної інформації щодо світу тварин та рослин.

-           Вся біологія» – науково-освітній проєкт, присвячений біології таспорідненим природничим наукам.

-           TeamLabBody – 3D-додаток з анатомії та «Нормальна анатомія людини». Рекомендуємо використовувати додатки у парі – за допомогою TeamLabBody здійснювати візуальне дослідження, а із залученням додатка «Нормальна анатомія людини» – опановувати теорію.

-           Healthline Body Maps – віртуальний анатомічний атлас у 3D-форматі.

-           На ресурсі Zygote body є можливість переглядати модель тіла людини по шарах, змінювати масштаб.

-           «Цікава наука» – українськомовний YouTube-канал, на якому представлено добірку пізнавальних відеосюжетів. Кожна серія тривалістю 3-7 хвилин – це розповідь про певний біологічний процес чи явище.

Варто наголосити на особливу роль предмета «Біологія»/«Біологія і екологія» у формуванні здоров'язбережувальної компетентності, як необхідності відповідального ставлення до власного здоров'я, оволодіння знаннями про здоров'я, методи його формування, збереження та зміцнення, усвідомлення залежності процесів життєдіяльності і здоров'я людини від природних і соціальних факторів, формування готовності учнів використовувати набуті знання, уміння і способи діяльності у реальному житті для розв'язання практичних завдань.

В умовах поширення на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 необхідно надавати дітям достовірну інформацію та науково-обґрунтовані факти про коронавірус для того, щоб зменшити страхи та занепокоєність через хворобу, а також підтримувати здатність учнів долати вторинні ефекти розповсюдження вірусу на їхні життя. Практичні поради «Як вчителі можуть говорити з учнями про коронавірус (COVID-19)» наведено на сайті ЮНІСЕФ і сайті НУШ.

 

Хімія

У 2020/2021 навчальному році у закладах загальної середньої освіти

навчання хімії здійснюватиметься за таким навчальними програмами:

-           7–9 класи: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи, затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. Ознайомитися із програмою можна на сайті МОН за покликанням: https://goo.gl/GDh9gC.

-           8–9 класи із поглибленим вивченням хімії: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів із поглибленим вивченням хімії, затверджена наказом МОН України від 17.07.2015 № 983. Ознайомитися із програмою можна на сайті МОН за покликанням: https://goo.gl/GDh9gC.

-           10–11 класи навчатимуться за програмами, розробленими відповідно до Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти,

затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392:

-           Програма з хімії для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту (затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407). Ознайомитися із програмою можна на сайті МОН за покликанням: https://goo.gl/GDh9gC.

-           Програма з хімії для 10 – 11 класів закладів загальної середньої освіти. Профільний рівень (затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407). Ознайомитися із програмою можна на сайті МОН за покликанням: https://goo.gl/GDh9gC.

Звертаємо увагу, що програми позбавлені поурочного поділу. Вчитель може самостійно розподіляти навчальні години і визначати послідовність розкриття навчального матеріалу в межах окремої теми, однак так, щоб не порушувалася логіка його викладу.

Варіативна складова навчальних планів до типових освітніх програм може використовуватися на підсилення предметів інваріантної складової. У такому разі розподіл годин на вивчення тієї чи іншої теми навчальної програми здійснюється вчителем самостійно і фіксується в календарно-тематичному плані, який погоджується керівником навчального закладу чи його заступником. Учитель записує проведені уроки на сторінках класного журналу, відведених для навчального предмета, на підсилення якого використано зазначені години.

Особливу увагу варто звернути на повторення пройденого матеріалу підчас карантину. Зокрема, на повторення рекомендуємо виділити перший місяць навчання. Необхідність повторення на початку навчального року зумовлюється ще й тим, що за час літніх канікул частина знань, необхідних для подальшого успішного навчання, забувається. Учні повинні побачити й перевірити, що вони пам’ятають, а що – призабули. Це надзвичайно важливо для свідомого навчання, забезпечення активності. Уроки повторення на початку навчального року дають учителеві можливість визначити, які розділи програми добре засвоєні класом, які знання забулися, а також те, які прогалини наявні та чи значні вони в знаннях, уміннях, навичках дітей. Усе це обов’язково має враховувати вчитель. Він мусить потурбуватися, щоб прогалини в знаннях були усунуті завдяки спеціально організованому повторенню. Зокрема, чималу роль варто відвести індивідуальній роботі з учнями. Обсяг матеріалу для повторення визначається складністю тем й рівнем підготовки дітей.

Повторення має бути посильним для школярів, наприклад, не варто їх перевантажувати значною кількістю діагностичних завдань. У зв’язку з цим учителеві слід ретельно продумати необхідні контрольні та тренувальні вправи, визначити обсяг матеріалу для повторення, а також те, яким чином він організовуватиме роботу. У процесі повторення передусім варто з’ясувати ступінь володіння учнями поняттями, що будуть необхідні для вивчення нового.

 



Перелік інструктивно-нормативної  документації  

до нового  2020-2021 н.р.

(за 2020 рік)

 

o    Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році Лист МОН № 1/9-430 від 11.08.20 року

o    Про переліки навчальної літератури, рекомендованої міністерством освіти і науки України для використання у закладах освіти у 2020/202 і навчальному році Лист МОН № 1/9-394 від 22.07.20 року

o    Посібник. Методичні рекомендації. Організація дистанційного навчання в школі. МОН, травень, 2020

o    Щодо можливостей використання сервісів для дистанційного навчання Лист МОН № 1/9-291 від 28.05.20 року

o    Про затвердження Типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і SТЕМ-лабораторійНаказ МОН № 574 від 29.04.2020 року

o    Про оголошення 2020/2021 навчального року Роком математичної освіти в Україні Указ Президента України № 31/2020 від 30.01.20 року

o    Щодо нагальних питань впровадження Закону України «Про повну загальну середню освіту» Лист МОН № 1 9-201 від 08.04.20 року

 

                                                                       Протиепідемічні заходи

o    Щодо неухильного дотримання законодавства Лист МОН № 1/9-441 від 14.08.20 року

o    Щодо організації роботи закладів загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році Лист МОН № 1/9-420 від 05.08.2020 року

o    Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та опалювального сезону в умовах адаптивного карантину Лист МОН № 1/9-406 від 29.07.2020 року

o    Про затвердження Тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів у закладах освіти в період карантину в зв’язку поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) Постанова головного державного санітарного лікаря № 42 від 30.07.2020 року

o    Про затвердження Тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19) Постанова МОЗ № 25 від 21.05.2020 року

o    Щодо організації роботи закладів дошкільної освіти під час карантину Лист МОН № 1/9-219 від 23.04.20 року

o    Про організаційні засади роботи інклюзивно-ресурсних центрів в умовах карантину Лист МОН № 1/9-185 від 03.04.20 року

o    Щодо особливостей організації освітнього процесу під час карантину Лист МОН № 1/9-176 від 25.03.20 року

o    Щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час карантину Лист МОН № 1/9-173 від 23.03.20 року

o    Рекомендації для підприємств та роботодавців для запобігання поширенню COVID-19 Лист МОЗ № 11814/1/1-20 від 23.03.20 року

o    Про організаційні заходи для запобігання поширенню коронаврусу COVID-19 Наказ МОН № 406 від 16.03.2020 року

o    Про забезпечення виконання профілактичних і протиепідемічних заходів Наказ МОН № 392 від 12.03.2020 року

o    Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 Постанова КМУ № 211 від 11 березня 2020 року

 

                                                                                        

                  

                                                                                          Конкурси

o    Про проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2021» Наказ МОН № 777 від 09.06.2020 року

 

                                                                                

                                                                              Психологічна служба

o    Лист ІМЗО від 27.07.2020   № 22.1/10-1495 «Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2020/2021 н. р.»

           

 

                                                                                 

 

                                                                                   Виховна робота

o    Деякі питання організації виховного процесу у 2020/2021 н. р. щодо формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок Лист МОН № 1/9-385 від 20.07.20 року

o    Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню) Лист МОН № 1/9-436 від 14.08.20 року

 

 

                                                                              Інклюзивне навчання, ІРЦ

o    Щодо організації роботи інклюзивно-ресурсних центрів Лист МОН № 1/9-278 від 26.05.20 року

o    Щодо створення інклюзивного освітнього середовища в закладах дошкільної освіти Лист МОН № 1/9-348 від 25.06.20 року

o    Щодо надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами закладами освіти в літній період Лист МОН № 1/9-302 від 04.06.20 року

o    Щодо організації роботи інклюзивно-ресурсних центрів Лист МОН № 1/9-278 від 26.05.20 року

o    Про організаційні засади роботи інклюзивно-ресурсних центрів в умовах карантину Лист МОН № 1/9-185 від 03.04.20 року

 

 

                                                               Підвищення кваліфікації. Сертифікація.

o    Щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти Лист МОН № 1/9-141 від 04.03.20 року

o    Про встановлення доплати педагогічним працівникам за успішне проходження сертифікації Постанова КМУ № 113 від 19.02.2020 року

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий