суббота, 16 мая 2020 г.


У зв'язку з епідеміологічною ситуацією, що склалася в Україні, з огляду на варіативність організації навчання з використанням технологій дистанційного навчання департаментом освіти і науки міської ради підготовлено методичні рекомендації щодо організованого завершення 2019/2020 навчального року: виконання навчальних програм, підсумкового оцінювання, заповнення класних журналів.
Відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України (далі - МОН), наданих у листі від 16.04.2020 № 213 «Щодо проведення підсумкового оцінювання та організованого завершення 2019/2020 навчального року», «у межах академічної автономії, відповідно до частин третьої та четвертої статті 10 Закону України «Про повну загальну середню освіту» питання організації освітнього процесу, виконання освітньої програми, навчального плану є внутрішніми питаннями кожного закладу загальної середньої освіти, його педагогічної ради та завданням педагогічних працівників».
Структуру та форму навчання з використанням дистанційних технологій визначено педагогічною радою школи, враховуючи освітню програму, навчальний план та особливості кожного закладу. У закладах освіти автономно вирішувалися підходи до контролю та оцінювання результатів навчання, моніторингу якості організації дистанційних уроків, їх змістового наповнення.
До кінця карантину навчання буде здійснюватися лише дистанційно.
Очне навчання не буде відновлено до кінця поточного навчального року.
2019/2020 навчальний рік завершується не пізніше 1 липня, що передбачено статтею 10 Закону України «Про повну загальну середню освіту». Ця норма діє, зокрема, і в умовах карантину. Заклади загальної середньої освіти завершують навчальний рік відповідно до структури, визначеної педагогічною радою на початку навчального року, а також з урахуванням виконання скоригованих календарно-тематичних планів.
З урахуванням особливостей завершення 2019/2020 навчального року в умовах карантину рекомендуємо керівникам закладів загальної середньої освіти м. Запоріжжя розглянути питання про завершення навчальних занять для учнів 1-11(12) класів останнім тижнем травня.
Керуючись частиною першою статті 54 Закону України «Про освіту», адміністрація закладу загальної середньої освіти забезпечує право педагогічних працівників на академічну свободу, включаючи свободу вільного вибору форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі.
Керівник закладу освіти забезпечує організацію контролю за виконанням вчителями навчальних програм (лист МОН від 16.04.2020 № 213 «Щодо проведення підсумкового оцінювання та організованого завершення 2019/2020 навчального року»).
Враховуючи автономію закладу освіти щодо організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання, можливе внесення коректив до календарно-тематичного планування вчителів. При коригуванні календарно-тематичного планування необхідно врахувати, що відповідно до п.2. статті 44 Закону України «Про повну загальну середню освіту» «виконання державних стандартів початкової, базової і профільної загальної середньої освіти є обов'язковим для закладів освіти, що забезпечують здобуття освіти на відповідному рівні освіти».
Відповідно до листа МОН від 23.03.2020 № 1/9-173 «Щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час карантину» «в умовах карантину вчителі працюють з учнями, що перебувають удома, шляхом використання технологій дистанційного навчання з урахуванням матеріально-технічних можливостей закладу освіти. З урахуванням надзвичайної ситуації та загальнодержавних протиепідеміологічних заходів, а також в рамках реалізації права на автономію адміністрація закладу може запропонувати різні підходи щодо організації та обліку реалізації освітнього процесу, у тому числі здійсненого з використанням дистанційних технологій, коли вчитель знаходиться поза межами закладу освіти. Тобто адміністрація закладу освіти може і має організувати, координувати та здійснювати контроль за виконанням вчителями освітніх програм».
На початку нового навчального року рекомендується провести діагностичне оцінювання учнів, щоб з'ясувати рівень навчальних досягнень учнів та засвоєння навчального матеріалу, який вивчався дистанційно, визначити готовність дітей до подальшого освітнього процесу. За результатами діагностики можливе здійснення коригування календарно-тематичного планування залежно від потреб здобувачів освіти, з урахуванням передбачених у програмах резервних години з навчальних предметів.
Згідно з листом МОН від 23.03.2020 № 1/9-173 «Щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час карантину» адміністраціям закладів освіти було рекомендовано облікувати робочі години вчителя в умовах дистанційного навчання відповідно до навчального навантаження та розкладу занять. Розклад занять та робочі години на час дистанційного навчання було рекомендовано максимально наблизити до звичайних, раніше затверджених. Враховуючи те, що забезпечити виставлення оцінок та фіксації тем у класних журналах за безпосередньої присутності учнів в режимі карантину не є можливим, виставлення оцінок та зазначення тем слід здійснювати відповідно до проведених навчальних занять у дистанційному режимі через електронні та інші наявні засоби (розроблені електронні таблиці, ведення електронних журналів, нотаток або у інший зручний для вчителя спосіб), дані з яких пізніше рекомендуємо занести до класного журналу.
Рекомендуємо заповнення класних журналів педагогами здійснити після прийняття Урядом рішення щодо послаблення карантинних обмежень.
Отже, так як відповідно до статті 10 Закону України «Про повну загальну середню освіту» форми організації освітнього процесу визначаються педагогічною радою закладу освіти та враховуючи, що навчання у ІІ семестрі після 12 березня 2020 року відбувалося дистанційно, рекомендуємо рішенням педагогічної ради визначити доцільність відображення у класних журналах у розділі «Зміст уроку» проведених дистанційно занять (запис в дужках «дистанційно») та форм роботи (онлайн-консультації, відеоуроки, скайп- конференції, тестування тощо), а також відображення форм роботи при виконанні домашніх завдань (фотозвіт, відеозвіт, презентація та ін.).
Дати та зміст уроків рекомендуємо записувати у класному журналі відповідно до скоригованого календарно-тематичного планування та розкладу. До журналу заносять фактично проведені уроки (у тому числі з використанням технологій дистанційного навчання).
Рекомендуємо в кожній школі розробити графік заповнення вчителями класних журналів.
Для визначення рівня навчальних досягнень учнів необхідно провести тематичне, семестрове та річне оцінювання. При проведенні тематичного, семестрового та річного оцінювання рекомендуємо використати лист МОН від 16.04.2020 № 1/9-213 «Щодо проведення підсумкового оцінювання та організованого завершення 2019/2020 навчального року». Рекомендуємо (лист МОН від 16.04.2020 № 1/9-213 «Щодо проведення підсумкового оцінювання та організованого завершення 2019-2020 навчального року») укласти графік дистанційних перевірочних робіт та усних опитувань з метою недопущення перевантаження учнів і раціонального використання часу.
Підсумкове річне оцінювання навчальних досягнень учнів рекомендуємо здійснити, враховуючи результати оцінювання з використанням технологій дистанційного навчання за другий семестр.
Про способи оцінювання та канал зв'язку, який буде використовуватись учителем і учнями одного класу, необхідно повідомити учнів та їх батьків заздалегідь або оприлюднити цю інформацію на сайті закладу освіти. Важливо оптимізувати та мінімізувати кількість каналів зв'язку та платформ дистанційного навчання, які застосовуються вчителями для зв'язку з учнями.
У 2019/2020 навчальному році учні 4-х та 9-х класів не складають державну підсумкову атестацію. Таке рішення прийнято через епідеміологічну ситуацію в Україні. У відповідних документах про освіту робиться запис «звільнений(а)».
Державна підсумкова атестація в 11-х класах відбудеться у форматі зовнішнього незалежного оцінювання. Зовнішнє незалежне оцінювання відбудеться за будь-яких обставин. Дата його проведення залежить від дати завершення карантину. У закладі освіти державна підсумкова атестація може складатися лише у випадках, передбачених Порядком проведення державної підсумкової атестації (наказ МОН від 07.12.2018 № 1369).
Документи про здобуття повної загальної середньої освіти учні 11-х класів отримують після проходження державної підсумкової атестації. Звертаємо увагу на те, що оформлення свідоцтв про здобуття базової середньої освіти, свідоцтв досягнень, табелів навчальних досягнень учнів має бути завершено не пізніше 15 червня 2020 року.
Керівникам закладів загальної середньої освіти рекомендуємо розробити і затвердити графіки видачі випускникам 9-х класів свідоцтв про здобуття базової середньої освіти з урахуванням необхідності дотримання протиепідеміологічних вимог.
Учням 1-8-х, 10-х класів, які планують продовжити навчання в даному закладі освіти, рекомендуємо надіслати копії відповідних документів електронною поштою або в інший спосіб, з подальшим врученням оригіналу документа у вересні 2020/2021 навчального року.
З метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОУГО-19) у 2019/2020 навчальному році пропонуємо не проводити масові заходи із залученням учасників освітнього процесу, у тому числі останні дзвоники та випускні вечори.
Відповідно до листа МОН від 05.02.2016 № 1/9-62 «Щодо організації навчального процесу» навчальний заклад та вчитель обов'язково мають вжити заходів щодо освоєння учнями змісту кожного навчального предмета в повному обсязі, про що здійснюється запис у відповідній колонці класного журналу. При цьому до класного журналу мають бути занесені лише уроки, які були фактично проведені. Кількість фактично проведених уроків зазвичай менша від попередньо запланованої. І це не може слугувати критерієм виконання чи невиконання навчальної програми.
Навчальний матеріал може бути освоєний за рахунок ущільнення, самостійного опрацювання, засобів дистанційного навчання тощо.
Менша кількість проведених вчителем уроків через об'єктивні обставини, не може бути причиною вирахувань із його заробітної плати, оскільки п. 77 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 № 102, передбачено, що у випадку, коли в окремі дні (місяці) заняття не проводяться з незалежних від учителя (викладача) причин, його оплата здійснюється з розрахунку заробітної плати, встановленої при тарифікації, за умови, що вчитель (викладач) виконує іншу організаційно-педагогічну роботу.
Питання організованого завершення 2019/2020 навчального року залежить виключно від управлінських рішень директора закладу освіти, прийнятих відповідно до чинного законодавства.
-   наказ Міністерства освіти і науки України від 09.01.2020 № 21 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 07 грудня 2018 року № 1362»;
-   наказ Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 № 496 «Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів»;
-   наказ Міністерства освіти і науки України від 08.04.2015 № 412 «Про затвердження Інструкції щодо заповнення класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів»;
-  наказ Міністерства освіти і науки України від 05.05.2008 № 371 «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти»;
-  наказ Міністерства освіти і науки України від 30.03.2020 № 463 «Про звільнення від проходження державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти, у 2019/2020 навчальному році»;
- лист Міністерства освіти і науки України від 28.01.2014 № 1/9-72 «Про недопущення перевантаження учнів початкових класів надмірним обсягом домашніх завдань»;
-  лист Міністерства освіти, молоді і спорту України від 29.10.2007 № 1/9-651 «Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів»;
-  лист Міністерства освіти і науки України від 23.03.2020 № 1/9-173 «Щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час карантину»;
-      лист Міністерства освіти і науки України від 16.04.2020 № 1/9-213 «Щодо проведення підсумкового оцінювання та організованого завершення 2019/2020 навчального року»;
-      лист Міністерства освіти і науки України від 05.02.2016 № 1/9-62 «Щодо організації навчального процесу».
З метою забезпечення якісного виконання освітніх програм вчитель може внести необхідні корективи до календарно-тематичного планування:
-  визначити, які теми потребують повторного або додаткового опрацювання у новому навчальному році (використовуючи години повторення, резервного часу);
-  для запобігання перевантаження учнів проаналізувати можливість ущільнення навчального матеріалу, можливе інтегрування навчальних тем тощо.
Для учнів початкових класів рекомендовано виконання окремих видів робіт з використанням зручних засобів зв'язку (електронної пошти, месенджерів Viber, WhatsApp, Facebook, телефонного зв'язку або звичайної пошти). Зміст завдання та форма його виконання визначаються вчителем самостійно, з урахуванням особливостей предмету, класу та індивідуальних потреб учнів.
Результати виконаних робіт фотографуються та надсилаються вчителеві. Роботи можуть також створюватися вчителем та виконуватися учнями на одній з платформ дистанційного навчання (Google Qassroom, Moodle, Naurok та інші за вибором учителя).
Основною метою оцінювання учнів в умовах дистанційного навчання є не перевірка і контроль, а забезпечення зворотного зв'язку вчителя з учнями.
Тому в організації щоденного освітнього процесу варто надавати пріоритет формувальному оцінюванню, яке передбачає надання учням підтримки, коригування засобів та методів навчання у випадку виявлення їх неефективності. Результати виконаних учнями самостійних робіт мають використовуватися для відзначення їх успіхів, аналізу помилок, планування подальшої роботи з опанування навчального матеріалу в умовах дистанційного навчання.
Проведення контрольних робіт в умовах карантину може бути здійснено з використанням визначених закладом освіти засобів зв'язку на одній з платформ дистанційного навчання (Google Classroom, Moodle, Naurok та ін.). Фіксація їх результатів здійснюється педагогом з подальшим перенесенням до класного журналу після послаблення карантинних обмежень за індивідуальним графіком школи.
Враховуючи індивідуальні особливості учнів, учитель може передбачити можливість повторного виконання тесту (контрольної, самостійної роботи тощо). За відсутності засобів Інтернет-зв'язку, зворотній зв'язок з учнями вчитель може підтримувати в телефонному режимі, а виконані завдання отримувати поштою.
Оцінювання навчальних досягнень учнів Нової української школи (1-2-их та 3-іх пілотних класів) здійснюється вербально. Облік результатів завершального (підсумкового) оцінювання, що здійснюється з урахуванням динаміки зростання рівня навчальних досягнень учня/учениці, фіксується в свідоцтві досягнень.
Свідоцтва досягнень учнів заповнюються за результатами виконаних ними робіт та спостережень педагога.
Для оцінювання динаміки особистісних досягнень учнів учитель може скористатися своїми щоденниками спостережень, які велися до початку карантину та додатково залучити батьків до заповнення свідоцтва досягнень учнів.
Якщо вчитель не залучатиме батьків до такої спільної роботи, бажано провести з ними консультацію щодо роз'яснення змісту кожного показника та його зовнішніх проявів або надіслати власні форми спостережень.
Для учнів 3-4-х класів початкової школи застосовується поточне, формувальне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне) оцінювання (додаток до наказу МОН України від 19.08.2016 № 1009 «Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи»).
Тематичні оцінки виставляються на підставі поточних оцінок та контрольних робіт. Якщо педагоги проводили контрольні роботи у формі тестувань, відповідно у змісті уроку в класному журналі робиться запис: «Контрольне тестування».
Підсумкова оцінка за семестр виставляється з урахуванням результатів поточного, тематичного оцінювання, оцінювання різних видів мовленнєвої діяльності, отриманих учнями під час дистанційного навчання та до його початку.
Річне оцінювання проводиться за результатами семестрових оцінок.
Оцінювання навчальних досягнень учнів 3-4 класів із таких предметів інваріантної складової: «Інформатика», «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрованого курсу «Мистецтво», «Основи здоров'я», «Фізична культура» здійснюється вербально. У журналі у графах «ІІ семестр», «Рік» з цих предметів записується «Зар.» (зараховано).
Відповідно до наказу МОН від 30.03.2020 № 463 «Про звільнення від проходження державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти, у 2019/2020 навчальному році» учнів 4-х класів звільнено від державної підсумкової атестації. У класному журналі на сторінках предметів, з яких заплановано проведення ДПА, у відповідній колонці робиться запис «Зв.» (звільнений/а).
Результати оцінювання навчальних досягнень рекомендовано повідомляти учням у такі способи: фіксувати в електронному щоденнику (за наявності), надсилати в індивідуальному порядку шляхом використання одного із засобів зв'язку (електронної пошти, SMS-повідомлення, Viber-повідомлення, повідомлення в одному з месенджерів, повідомлення по телефону тощо). Оприлюднення списку оцінок для всього класу є неприпустимим.
Про способи оцінювання та канал зв'язку, який буде використовуватись учителем і учнями одного класу, необхідно повідомити учнів та їх батьків заздалегідь або оприлюднити цю інформацію на вебсайті закладу освіти. Важливо оптимізувати та мінімізувати кількість каналів зв'язку і платформ дистанційного навчання, які застосовуються вчителями для зв'язку з учнями.
Учням 1-4-х класів, які не планують навчатися в іншому закладі освіти, доречно надіслати копії відповідних документів (свідоцтв досягнень, табелів) електронною поштою або в інший спосіб з подальшим врученням оригіналу документа у вересні 2020/2021 навчального року.
Оформлення шкільної документації, зокрема заповнення класних журналів, здійснюється відповідно до календарно-тематичного планування та згідно з розкладом:
-       можна використати нотатки і замітки, які вчителі робили під час карантину;
-      дати та зміст уроків потрібно записувати відповідно до календарно- тематичного планування та розкладу.
Окрім того, за рішенням педагогічної ради закладу, у класному журналі в змісті уроків поряд з темою можуть зазначатися форми їх проведення (онлайн-консультації, відеоуроки, скайп-конференції, тестування тощо).
З метою забезпечення якості засвоєння навчального матеріалу вчитель може на початку 2020/2021 навчального року організувати проведення вхідного оцінювання учнів з метою діагностування рівня навчальних досягнень учнів за попередній рік та планування подальшої роботи із систематизації, узагальнення та закріплення навчального матеріалу, що вивчався учнями дистанційно. Рекомендуємо передбачити під час календарно-тематичного планування на 2020/2021 навчальний рік суттєве збільшення навчального часу для узагальнення та закріплення навчального матеріалу за попередній рік.
Автономію вчителя має бути забезпечено академічною свободою, включаючи свободу вільного вибору форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі, у зв'язку з впровадженням авторських методик із використанням технологій дистанційного навчання.
Рекомендуємо розклад занять та робочий час вчителя в дистанційному режимі максимально наблизити до розкладів навчальних занять та поточного режиму роботи.
До календарно-тематичного планування можуть вноситися зміни, пов'язані з меншою (через об'єктивні обставини) кількістю проведених вчителем уроків. Вчитель може змінювати запланований ним порядок вивчення тем та виконання певних видів роботи. Види робіт, які з технічних причин не можуть бути проведені або оцінені дистанційно, рекомендуємо відстрочити та провести під час коригуючого навчання.
Уроки вчитель проводить відповідно до календарного-тематичного планування, з урахуванням внесених змін та згідно з розкладом, встановленим закладом освіти на час навчання за дистанційними технологіями.
Ведення зошитів оцінюють від 1 до 12 балів щомісяця протягом семестру. Оцінку за ведення зошитів вважають поточною оцінкою та зараховують до найближчої тематичної. Під час перевірки зошитів (на період дистанційного навчання - фотозвітів, сканкопії робіт тощо) враховують наявність різних видів робіт, грамотність, охайність, уміння правильно оформити роботи.
У разі відсутності змоги в учня брати участь у дистанційному навчанні (діти вчаться за підручниками та консультуються з учителем за допомогою телефону), твори/зошити вони здають на перевірку після завершення карантину для врахування під час коригуючого навчання.
Дистанційні перевірочні, контрольні роботи та усні опитування з метою недопущення перевантаження учнів і раціонального використання часу рекомендуємо проводити відповідно до графіку, укладеного закладом освіти, попередньо надіславши учням графік проведення всіх видів оцінювання, у якому буде зазначатися:
-           форма та вид оцінювання з навчального предмета;
-          необхідні для цього ресурси;
-          дата та тривалість проведення оцінювання (для синхронного режиму);
-          дата та час розміщення завдань, кінцевий термін та спосіб їх подання (для асинхронного режиму).
Контрольні класні твори рекомендуємо давати у формі есе, міні-творів щодо розкриття певної проблеми чи образу програмового тексту тощо. Це розвиватиме самостійне творче мислення учнів і дасть їм можливість виконати роботу протягом одного уроку.
Дати та зміст уроків на сторінках журналу «Зміст уроку» та «Домашнє завдання» рекомендуємо записувати відповідно до фактично проведених дистанційно уроків у синхронному та асинхронному режимі згідно з календарно-тематичним плануванням та розкладом.
Фронтально оцінюються аудіювання, читання мовчки, диктант, письмовий переказ і письмовий твір (навчальні чи контрольні види робіт), мовні знання й уміння, запис яких здійснюється на сторінці класного журналу «Зміст уроку». Індивідуально оцінюються говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) і читання вголос. Для цих видів діяльності не відводять окремого уроку, проте відводять окрему колонку без дати на сторінці класного журналу «Облік навчальних досягнень». У ІІ семестрі проводять оцінювання таких видів мовленнєвої діяльності, як усний твір і читання вголос, яке здійснюється у 5-9-х класах. Повторне оцінювання чотирьох видів мовленнєвої діяльності не проводять. Кількість робіт, які підлягають поточному оцінюванню та передбачають фіксацію оцінки у класному журналі, під час дистанційного навчання варто оптимізувати з метою уникнення перевантаження учнів.
Тематичну оцінку виставляють на підставі поточних оцінок з урахуванням результатів контрольних робіт.
Підсумкова оцінка за семестр виставляється з урахуванням результатів поточного, тематичного оцінювання, оцінювання різних видів мовленнєвої діяльності, отриманих учнями під час дистанційного навчання та до його початку. Учні, які не мають результатів поточного оцінювання з об'єктивних причин, можуть бути оцінені за результатами проведення семестрової контрольної роботи.
Тематичні та семестрові підсумкові роботи, які було проведено в умовах дистанційного навчання під час карантину, записуються в класному журналі без зазначення дати їх проведення.
Річне оцінювання проводиться з урахуванням оцінок за І та ІІ семестри.
Після завершення карантину, за рішенням педагогічної ради закладу освіти, на відповідній сторінці у класному журналі вчитель зазначає тематику навчального матеріалу, домашні завдання, а також види та форми роботи (дистанційні онлайн-консультації, відеоуроки, скайп-конференції, тестування тощо).
До календарно-тематичного планування можуть вноситися зміни, пов'язані з меншою (через об'єктивні обставини) кількістю проведених вчителем уроків. За необхідності вчитель на свій розсуд може здійснити коригування щодо кількості перевірочних робіт. Наприклад, кількість контрольних робіт в 5-6-х класах може бути зменшена за рахунок об'єднання тем чи замінена іншими перевірочними роботами. Семестрові контрольні роботи не є обов'язковими, їх проведення регламентовано адміністрацією закладу освіти.
Під час дистанційного навчання учень виконує у зошиті домашні завдання, самостійні роботи, тести та інші види робіт, які перевіряються учителем у синхронному чи асинхронному режимі з використанням дистанційних технологій навчання. Оцінка за ведення зошита виставляється не менш ніж раз на тему. На виставлення тематичної оцінки оцінка за ведення зошита не впливає.
У разі відсутності змоги в окремих учнів брати участь у дистанційному навчанні (діти вчаться за підручниками та консультуються з учителем за допомогою телефону), перевірка зошитів здійснюється після завершення карантину для врахування під час коригуючого навчання.
Відповідно до Інтернет-ресурсів, якими користується вчитель під час дистанційного навчання, можливе запровадження різноманітних форм організації виконання домашніх завдань: від завдань з підручника до онлайн- тестів та інтерактивних зошитів. Тому можна використовувати і різні види оцінювання: від «зараховано» до оцінки в балах, яка фіксується в електронних журналах чи нотатках. У випадку, якщо відсутня комунікація з учнем, кожен заклад освіти розробляє власний алгоритм дій та оцінювання, з урахуванням об'єктивних та суб'єктивних обставин.
Рекомендуємо попередньо надіслати учням графік проведення всіх видів оцінювання, у якому буде зазначатися:
-          форма та вид оцінювання з навчального предмета;
-          необхідні для цього ресурси;
-          дата та тривалість проведення оцінювання (для синхронного режиму);
-          дата та час розміщення завдань, кінцевий термін та спосіб їх подання (для асинхронного режиму).
При проведенні підсумкових контрольних робіт в умовах впровадження дистанційних технологій необхідно врахувати труднощі, які можуть виникнути в учнів під час їх виконання, та надати відповідні рекомендації у звичній формі спілкування.
У випадку, якщо учень не виходить на зв'язок у синхронному режимі проведення контрольних робіт, застосовується асинхронний режим. Для зменшення ризиків необ'єктивного оцінювання рекомендуємо налаштувати опцію проходження тесту один раз та обмежити час на виконання завдання, встановити термін для здачі тесту (контрольної, практичної або самостійної роботи тощо), повідомляти результати (у разі неавтоматизованої перевірки робіт) індивідуально після перевірки роботи.
За необхідності учитель може провести додаткове усне опитування учнів за допомогою одного із засобів телефонного або відеозв'язку.
Тематичне оцінювання з математики (алгебри та геометрії, алгебри і початків аналізу) є підсумком поточного оцінювання учнів, яке здійснювалося в період навчання з використанням технологій дистанційного навчання (тести, математичні диктанти, самостійні роботи, творчі завдання тощо), та контрольних робіт.
Семестрова оцінка виставляється з урахуванням тематичного оцінювання. Семестрове оцінювання для учнів 10 класу, які вивчають математику на рівні «стандарт», здійснюється на підставі тематичного: окремо з алгебри і початків аналізу, і окремо - з геометрії. Семестрова оцінка з математики виводиться як середнє арифметичне семестрових оцінок з двох математичних курсів (алгебри і початків аналізу та геометрії) та округлюється до цілого числа. Семестрова оцінка з математики виставляється до класного журналу на сторінку з алгебри і початків аналізу в стовпчик з написом «ІІ семестр. Математика» та на сторінку зведеного обліку. Семестрова оцінка може підлягати коригуванню. Коригована семестрова оцінка з математики виводиться як середнє арифметичне скоригованих семестрових оцінок з двох математичних курсів (алгебри і початків аналізу та геометрії) та округлюється до цілого числа. Виставляється коригована семестрова оцінка з математики на сторінку з алгебри і початків аналізу.
За рішенням закладу освіти до класного журналу можуть вноситися тільки тематичні оцінки: «Тематична» та оцінки за ведення зошиту в стовпчик з написом: «Зошит». На підставі тематичних оцінок виставляються семестрові. Річне оцінювання проводиться з урахуванням оцінок за І та ІІ семестри.
Відповідно до технічного забезпечення вчителя визначається канал для комунікації вчителя з учнями та їх батьками. До відома учнів та батьків результати оцінювання навчальних досягнень учнів доводяться в індивідуальному порядку. При оцінюванні рекомендуємо використовувати позитивне коментування результатів діяльності учня.
Тематичні та семестрові підсумкові роботи, які було проведено в умовах дистанційного навчання під час карантину, записуються в класному журналі без зазначення дати їх проведення.
Після завершення карантину, за рішенням педагогічної ради закладу освіти на відповідній сторінці у класному журналі вчитель зазначає тематику навчального матеріалу, домашні завдання, а також види та форми роботи (дистанційні онлайн-консультації, відеоуроки, скайп-конференції, тестування тощо). Дати та зміст уроків на сторінках журналу «Зміст уроку» та «Домашнє завдання» рекомендуємо записувати відповідно до фактично проведених, в тому числі дистанційно (у синхронному та асинхронному режимі), уроків згідно з календарно-тематичним плануванням та розкладом.
Враховуючи, що розподіл кількості годин, що відводиться на вивчення окремих тем, визначається вчителем, є можливість, за необхідності, самостійно визначати порядок вивчення тем та часу на їх вивчення. Кількість письмових робіт для поточного оцінювання визначається вчителем самостійно, тому, коригуючи календарно-тематичне планування, необхідно оптимізувати планування кількості та обсягу завдань та письмових робіт з урахуванням принципу здоров'язбереження, запобігаючи емоційному, ментальному та фізичному перевантаженню учнів.
Слід врахувати, що деякі лабораторні роботи можна провести із застосуванням різних симуляторів або шляхом моделювання фізичного експерименту. Рекомендуємо при організації навчальних занять з використанням дистанційних технологій інструктувати учнів з питань безпечних умов роботи при проведенні домашніх експериментальних робіт та використання технічних засобів дистанційного навчання.
Окремі експериментальні роботи можна запропонувати учням для самостійного вивчення для цілісного розуміння явища або процесу.
Такі роботи рекомендуємо додатково провести під час коригуючого навчання у вересні 2020 року.
Оцінки за лабораторні та самостійні роботи виставляються всім учням, які надіслали роботи на перевірку. За відсутності технічної можливості у окремих учнів виконати та надіслати завдання у зазначений термін необхідно передбачити для них інший спосіб проходження оцінювання та пересилання матеріалів.
Поточні оцінки з фізики фіксуються в електронному журналі (чи інших формах нотування навчального процесу з використанням дистанційних технологій) за розв'язування задач і вправ, оформлення результатів виконання лабораторних робіт, за самостійні роботи. Після завершення карантину оцінки переносяться до класного журналу.
Під час організації навчального процесу з фізики з використанням дистанційних технологій навчання в умовах карантину слід передбачити підсумкову роботу наприкінці навчального семестру. Це дозволить оцінити рівень навчальних досягнень учнів, які з об'єктивних причин не мають достатньої кількості поточних оцінок, а також провести діагностику засвоєння відповідного матеріалу для організації коригуючого навчання. Підсумкова оцінка з фізики за ІІ семестр виставляється з урахуванням тематичних оцінок (отриманих за час навчання з використанням дистанційних технологій та до його запровадження) та за результатами підсумкової роботи.
У разі вибору закладом освіти навчальної програми «Фізика і астрономія, 10-11 класи» (авторського колективу під керівництвом Ляшенка О.І.) у класному журналі зміст уроків записують на одній сторінці «Фізика і астрономія». Семестрові оцінки є середнім арифметичним оцінок за всі теми, що вивчаються у відповідному семестрі. Річна оцінка виставляється на підставі семестрових.
Після завершення карантину, за рішенням педагогічної ради закладу освіти, на відповідній сторінці у класному журналі вчитель зазначає тематику навчального матеріалу, домашні завдання, а також види та форми роботи (дистанційні онлайн-консультації, відеоуроки, скайп-конференції, тестування, експериментальні роботи, проведені в онлайн режимі тощо). Дати та зміст уроків на сторінках журналу «Зміст уроку» та «Домашнє завдання» рекомендуємо записувати відповідно до фактично проведених уроків, в тому числі дистанційно (у синхронному та асинхронному режимі) згідно з календарно-тематичним плануванням та розкладом. Тематичні та підсумкові роботи записуються в класному журналі без зазначення дати їх проведення.
Автономію вчителя має бути забезпечено академічною свободою, включаючи свободу вільного вибору форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі. Вчитель може розподіляти навчальний час на власний розсуд, враховуючи особливості наявного технічного забезпечення навчання з використанням дистанційних технологій, як власного, так і учнівського. За необхідності вчитель може змінювати порядок вивчення тем та час на їх вивчення, не порушуючи змістових та логічних зв'язків між ними. До календарно-тематичного планування можуть вноситися зміни, пов'язані з меншою (через об'єктивні обставини) кількістю проведених учителем уроків.
Під час організації освітнього процесу з використанням дистанційних технологій навчання в умовах карантину підсумкове оцінювання (тематичне, семестрове та річне) може здійснюватися віддалено, із використанням цифрових технологій.
Рекомендуємо при проведенні навчальних занять з використанням дистанційних технологій інструктувати учнів з питань безпечних умов роботи з технічними засобами дистанційного навчання.
Підсумкова оцінка за семестр виставляється з урахуванням результатів поточного, тематичного оцінювання, отриманих учнями під час дистанційного навчання та до його початку.
До поточних оцінок віднесено оцінювання всіх видів робіт (практичні роботи, тестування, домашні завдання, опитування, захист робіт тощо).
Під час карантину вчитель має можливість ущільнювати кількість годин на вивчення тем і відповідно може зменшувати кількість практичних робіт та тематичних оцінок, головне - перевірити рівень навчальних досягнень, які визначені як результат вивчення теми за програмою.
Якщо оцінювання проводиться в синхронному режимі, рекомендовано передбачити додаткову можливість його проходження для учнів, які не мають технічних засобів навчання або постійного підключення до мережі Інтернет, а також для тих, у кого відбувся технічний збій під час проходження оцінювання. Учні, які не мають результатів поточного оцінювання з об'єктивних причин, можуть бути оцінені за результатами проведення семестрової контрольної роботи.
Тематичні оцінки виставляються як середній бал поточних оцінок. Тематичні та семестрові підсумкові роботи, які було проведено в умовах дистанційного навчання під час карантину, записуються в класному журналі без зазначення дати їх проведення.
В умовах навчання з використанням дистанційних технологій учитель проводить заняття відповідно до календарно-тематичного планування.
Після виходу з карантину в класному журналі педагог записує ту кількість уроків (із зазначенням дати їх проведення), яку було відпрацьовано з учнями.
На сторінці «Зміст уроку» (за рішенням педагогічної ради) вчитель вказує тематику навчального матеріалу із зазначенням видів та форм роботи (дистанційні онлайн-консультації, відеоуроки, скайп-конференції, тестування тощо), в колонці «Домашнє завдання» - вид діяльності: прочитати параграфи підручника, переглянути навчальне відео, опрацювати (створити) опорний конспект, виконати інтерактивні вправи, виконати практичну роботу, виконати тести, відповісти на питання тощо. Дати та зміст уроків на сторінках журналу «Зміст уроку» та «Домашнє завдання» рекомендуємо записувати згідно і скоригованим календарно-тематичним плануванням та розкладом.
Проаналізувавши календарно-тематичне планування уроків на ІІ семестр 2019/2020 н.р., вчитель має можливість визначити теми, які учні можуть опрацювати самостійно, таким чином регулюючи час на вивчення більш складних тем.
До календарно-тематичного планування можуть вноситися зміни, пов'язані з меншою (через об'єктивні обставини) кількістю проведених вчителем уроків.
Відповідно до навчальної програми з історії України та всесвітньої історії «практичні роботи є обов'язковими для кожного розділу програми. Вони можуть відбуватися в різних формах: як на окремій ланці уроку, так і протягом усього уроку (лабораторно-практичне заняття). Така робота може виконуватися за вибором як учителя, так і учнів, може виконуватися як у класі, так і вдома...».
При дистанційному навчанні пропонуємо оцінювати домашні роботи (фото, скриншоти тощо), роботи учнів, які вчитель отримав через електронну пошту, месенджери, дистанційні платформи, онлайн-тести, в Google Classroom, перевірочні роботи з використанням Google Forms, онлайн-тестів, практичні роботи, групові або індивідуальні проєкти (фото відеозвіт, презентація) тощо.
У випадку, якщо відсутній зв'язок з учнем, пропонуємо рішенням педагогічної ради затвердити алгоритм оцінювання, враховуючи технічні можливості та обставини кожного учня.
Рекомендуємо попередньо надіслати учням графік проведення всіх видів оцінювання, у якому буде зазначатися: форма та вид оцінювання з кожного навчального предмета; необхідні для цього ресурси; дата та тривалість проведення оцінювання (для синхронного режиму); дата та час розміщення завдань, кінцевий термін та спосіб їх подання (для асинхронного режиму).
Оцінювання навчальних досягнень рекомендуємо здійснювати відповідно до Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з предмета, Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів. Педагог виставляє поточні, тематичні, семестрові та підсумкову оцінки, обов'язково повідомляє та коментує учням (особисто) через електронну пошту, месенджери тощо.
Режим роботи закладу освіти, структура навчального року, організація освітнього процесу в умовах карантину та порядок оформлення класного журналу визначається рішенням педагогічної ради. Під час оформлення шкільної документації педагог записує в класний журнал відповідну кількість уроків (виставляючи дати згідно з календарним плануванням та розкладом уроків), у графі «Зміст уроку» вказує теми, зазначаючи для уроків, проведених дистанційно, в дужках («дистанційно»). У графі «Домашнє завдання», окрім параграфів підручника, рекомендуємо вказувати й інші види роботи (переглянути навчальне відео, дати усно або письмово відповіді на запитання, опрацювати (створити) опорний конспект або план, хронологічну чи порівняльну таблицю тощо).
Календарно-тематичне планування уроків іноземної мови за рішенням педагогічної ради може бути відкориговане відповідно до фактичної кількості годин, можливого ущільнення матеріалу, зменшення кількості перевірочних завдань.
Звертаємо увагу на необхідність встановлення персонального зворотнього зв'язку з учнями.
Результати виконаних учнями самостійних робіт мають використовуватися для відзначення їх навчальних досягнень, аналізу помилок, планування подальшої роботи з опанування навчального матеріалу в умовах дистанційного навчання.
Згідно з методичними рекомендаціями щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2019/2020 навчальному році (іноземна мова, лист МОН від 01.07.2019 № 1/11-5966):
-       основними видами оцінювання з іноземної мови є поточне, тематичне, семестрове, річне оцінювання;
-      тематичне оцінювання проводиться на основі поточного оцінювання;
-       окремого оцінювання для виставлення тематичних оцінок не передбачено;
-       під час виставлення тематичного балу результати перевірки робочих зошитів не враховуються;
-       семестровий контроль проводиться двічі на рік з метою перевірки рівня засвоєння навчального матеріалу в обсязі навчальних тем, розділів семестру й підтвердження результатів поточних балів, отриманих учнями раніше;
-       завдання для проведення семестрового контролю складаються на основі програми, охоплюють найбільш актуальні розділи й теми вивченого матеріалу, розробляються викладачем з урахуванням рівня навченості, що дозволяє реалізувати диференційований підхід до навчання;
-       семестровий контроль проводиться за чотирма уміннями (аудіювання, говоріння, читання, письмо); «контроль» не є контрольною роботою і може бути комплексним та проводитись у формі тестування;
-       оцінка за семестр ставиться на основі поточного оцінювання (тематичного) та оцінок контролю з чотирьох умінь.
У синхронному режимі учні можуть:
-       виконувати тести на платформах Google Qassroom, Moodle за вибором вчителя та з урахуванням можливостей учня;
-       виконувати письмові роботи, у тому числі диктанти, із використанням відеоінструментів Skype, Zoom;
-       брати участь в усних формах контролю (усне мовленнєве висловлювання, читання текстів, захист проєктів) із використанням відеоінструментів Skype, Zoom індивідуально або в групах;
-       виконувати інші завдання, які пропонує вчитель. В асинхронному режимі учні можуть:
-       виконувати завдання на одній з платформ Google Qassroom, Moodle за вибором вчителя);
-       виконувати письмові роботи (лексико-граматичні вправи, письмові мовленнєві висловлювання) у текстових редакторах (Word та ін.) або у зошитах та надсилати вчителю файли з виконаними завданнями електронною поштою, в один із месенджерів (Viber, Facebook Messenger, ін.);
-       писати диктанти з використанням аудіо або відеозаписів, створених та надісланих вчителем;
-       знімати на відео або записувати аудіо усних відповідей та надсилати файли вчителю засобами електронного зв'язку;
-       виконувати інші завдання, запропоновані учителем.
Якщо у вчителя та учнів є відповідне технічне забезпечення, то можна провести контроль аудіювання та усного мовлення у синхронному режимі, використовуючи відеоінструменти Skype, Zoom або в асинхронному режимі на платформах Moodle, Google Classroom.
Після завершення карантину на відповідній сторінці у класному журналі, за рішенням закладу освіти, вчитель зазначає тематику навчального матеріалу, домашні завдання, а також види та форми роботи (дистанційні онлайн- консультації, відеоуроки, скап-конференції, тестування тощо). Дати та зміст уроків потрібно записувати відповідно до календарно-тематичного планування та розкладу.
З метою забезпечення реалізації освітніх завдань учитель може здійснити корективи до календарно-тематичного планування шляхом внесення змін до розподілу годин між темами. Рекомендуємо визначити теми, які можна ущільнити, та теми, які учні можуть опрацювати самостійно.
Під час коригуючого навчання у 2020/2021 н.р. рекомендуємо використати резервні години для систематизації, узагальнення та закріплення навчального матеріалу, що вивчався учнями дистанційно.
Виконання практичної частини програми слід забезпечити відповідно до змісту навчальних програм, умов та можливостей організації навчання з використанням технологій дистанційного навчання. До календарно- тематичного планування можуть вноситися зміни, пов'язані з меншою (через об'єктивні обставини) кількістю проведених вчителем уроків.
Необхідно врахувати способи комунікації учнів та їх батьків з учителем для забезпечення всім учням доступу до навчальних матеріалів шляхом використання різних засобів обміну інформацією, застосовуючи різні форми виконання дистанційних видів робіт (створення відеоуроків, колажів, кросвордів, географічних ігор та пазлів).
Перевірку та оцінювання домашніх робіт (фото, скріншоти, роботи учнів, які надійшли через електронну пошту, месенджери, дистанційні платформи, онлайн-тести) рекомендуємо здійснювати на дистанційних платформах, наприклад, в Google Classroom.
З причини відсутності технічних умов для зв'язку у окремих учнів, звичайний телефонний зв'язок може слугувати інструментом для взаємодії між учителем та учнем.
Облік оцінок рекомендуємо вести в електронному журналі або у паперовому вигляді у формі нотаток. Після завершення карантину їх можна перенести до класного журналу.
Підсумкове річне оцінювання у 2019/2020 навчальному році рекомендуємо здійснювати з урахуванням результатів навчання у першому семестрі, січні-березні 2020 року та результатів дистанційного навчання в період карантинних обмежень.
Семестрове оцінювання за ІІ семестр рекомендуємо здійснити на підставі тематичного оцінювання, яке учень отримав до карантину та під час дистанційного навчання.
Рекомендуємо вчителям зважено і неформально підходити до виставлення оцінок за семестр учням, які з вагомих причин не змогли навчатися дистанційно і пропустили більшість навчальних занять під час карантину. Семестрове оцінювання учнів, які не виходять на зв'язок під час карантину, має формуватися з урахуванням очного навчання до запровадження карантинних обмежень (12 березня 2020 року).
Учні, які не мають результатів поточного оцінювання з об'єктивних причин, можуть бути оцінені за результатами проведення семестрової контрольної роботи.
Для здійснення підсумкового оцінювання учнів рекомендовано запровадити гнучкий графік проведення контрольних робіт за II семестр.
Якщо передбачається пересилання завдань та результатів оцінювання хоча б одним учнем засобом поштового зв'язку (за відсутності інтернету та/або технічних засобів навчання), бажано збільшити часовий період, відведений для проходження підсумкового оцінювання.
Рекомендуємо попередньо надіслати учням графік проведення всіх видів оцінювання, у якому буде зазначатися:
-           форма та вид оцінювання з навчального предмета;
-          необхідні для цього ресурси;
-          дата та тривалість проведення оцінювання (для синхронного режиму);
-         дата та час розміщення завдань, кінцевий термін та спосіб їх подання (для асинхронного режиму).
Річне оцінювання здійснюється за результатами семестрового (за І та ІІ семестри) оцінювання.
Заповнення класних журналів здійснюється після прийняття Урядом рішення щодо послаблення карантинних обмежень відповідно до календарно- тематичного планування та розкладу. Дати та зміст уроків на сторінках журналу «Зміст уроку» та «Домашнє завдання» рекомендуємо записувати відповідно до фактично проведених уроків, в тому числі - дистанційно (у синхронному та асинхронному режимі). Записи у графах «Зміст уроку» та «Домашнє завдання» рекомендуємо, за рішенням педагогічної ради закладу, вести із зазначенням тематики уроку та домашніх завдань, визначенням форми роботи (онлайн-консультації, відеоуроки, скайпуроки, тестування тощо).
Для забезпечення реалізації освітніх завдань вчитель може самостійно розподіляти навчальні години і визначати послідовність розкриття навчального матеріалу в межах окремої теми, але так, щоб не порушувалась логіка його викладу. Виконання програми може здійснюватися за рахунок ущільнення, зменшення кількості годин на вивчення тем. Відповідно кількість тематичних оцінок може буде меншою, ніж передбачено програмою.
Програми з біології та екології дають право вчителю творчо підходити до реалізації їх змісту: самостійно обирати послідовність розкриття навчального матеріалу в межах одного навчального року, але так, щоб не порушувалась логіка його викладу; змінювати орієнтовну кількість годин, передбачених програмами для вивчення тем або розділів.
До календарно-тематичного планування можуть вноситися зміни, пов'язані з меншою (через об'єктивні обставини) кількістю проведених вчителем уроків.
З метою реалізації освітніх завдань в умовах дистанційного навчання вчитель може внести корективи до календарно-тематичного планування з хімії, біології і екології шляхом визначення тем, які можна ущільнити, тем, які учні можуть опрацювати самостійно. Види робіт, які з технічних причин не можуть бути проведені або оцінені дистанційно, рекомендуємо відстрочити та провести під час коригуючого навчання.
Організовуючи процес навчання з використанням дистанційних технологій, слід пам'ятати, що хімія - наука теоретично-експериментальна, тому виконання теоретичної і практичної частин навчальної програми є обов'язковим. Формування в учнів практичних та дослідницьких компетенцій у процесі учнівського експерименту є важливою складовою навчання хімії. Чинними програмами передбачено два види такого експерименту: лабораторні досліди і практичні роботи та визначено їх тематику та кількість. Учитель має право на свій розсуд внести зміни до запланованого хімічного експерименту, проводити його за обґрунтованою власною методикою, враховуючи можливості навчання з використанням дистанційних технологій та беручи до уваги дотримання правил безпеки.
Чинною програмою передбачено можливість проведення частини демонстрацій з використанням (за наявності технічних можливостей як у вчителя так і в учнів) 3D-моделювання або віртуального експериментування. Найпростіше виконати віртуальний хімічний експеримент, використовуючи YouTube для роботи з потоковим відео. Практично всі демонстраційні та лабораторні досліди, передбачені навчальною програмою з хімії, розміщені на цьому ресурсі у вигляді коротких відеофрагментів із голосовим супроводом. Зазначимо, що хід такого експерименту, спостереження, відповідні рівняння реакцій повинні бути занотовані в робочому зошиті.
При дистанційному навчанні вчитель може запропонувати домашні практичні завдання з хімії за умови, що всі речовини, що використовуються в експерименті є безпечними (ужиткового характеру). Зразки завдань домашнього експерименту є в підручниках, учитель може запропонувати власне дослідження з урахуванням рівня навченості дітей та технічних можливостей дистанційного навчання. Робота повинна виконуватися тільки під наглядом або з дозволу дорослих. Учителю необхідно проінструктувати учнів щодо заходів безпеки при виконанні експериментальних робіт. По можливості учні можуть надсилати фото, відео, презентації виконаних робіт, які повинні оцінюватись вчителем як роботи, виконані практично. Якщо в учня немає можливості виконати роботу із фотозвітом, то можливе проведення лабораторних дослідів і практичних робіт під час проведення коригуючого навчання у 2020/2021 навчальному році.
Основними видами оцінювання є поточне і підсумкове (тематичне, семестрове, річне). Тематична оцінка виставляється з урахуванням поточних оцінок за різні види навчальних робіт, у тому числі лабораторні (практичні) роботи. З огляду на це, у кожного учня має бути оцінка за виконання, як мінімум, однієї з лабораторних (практичних) робіт, передбачених програмою у змісті певної теми (якщо в учня є можливості виконати роботу із фото, відео чи іншої форми звітом).
При виставленні оцінки за семестр ураховуються складність і значущість окремих тем для формування предметної компетентності, динаміка навчальних досягнень учнів (як в умовах організації навчання в школі, так і в умовах навчання з використанням дистанційних технологій).
Проведення семестрової (річної) контрольної роботи програмами з біології не передбачено, однак, за умови відсутності поточного та тематичного оцінювання з об'єктивних причин, учні можуть бути оцінені за результатами проведення семестрової контрольної роботи.
Річне оцінювання виставляється з урахуванням результатів оцінювання за перший та другий семестри навчального року.
У додатку до свідоцтва про здобуття повної загальної середньої освіти випускникам зазначається один предмет «Біологія і екологія».
Виставляючи підсумкові тематичні, семестрові, річні оцінки, вчитель обов'язково повідомляє та коментує їх для кожного учня (персонально).
Після зняття карантинних обмежень класні журнали заповнюються відповідно до скоригованого календарно-тематичного планування згідно з розкладом. Дати та зміст уроків потрібно записувати у класні журнали відповідно до фактично проведених уроків, у тому числі дистанційно.
Згідно з рішенням педагогічної ради закладу у графі «Зміст уроку» рекомендуємо вказати тему уроку, а в дужках вид проведення (онлайн-урок, Google Classroom, тощо). У графі «Домашнє завдання» слід стисло зазначити домашнє завдання і платформу для зворотного зв'язку (через Google Classroom, Viber, електронна пошта тощо).
В умовах організації освітнього процесу із запровадженням технологій дистанційного навчання вчитель може змінювати запланований ним порядок вивчення тем та виконання певних видів роботи. Послідовність вивчення розділів та тем в межах навчальної програми вчитель може коригувати самостійно. До календарно-тематичного планування можуть вноситися зміни, пов'язані з меншою (через об'єктивні обставини) кількістю проведених вчителем уроків.
Під час дистанційного навчання рекомендуємо оцінювати всі види робіт учнів. Оцінювання успішності учнів в умовах дистанційного навчання може відбуватися після виконання завдань на платформах Google Classroom, Naurok, Google Forms тощо за вибором учителя та з урахуванням можливостей учнів. Сучасні пристрої зв'язку дозволяють учням працювати з відео, тому, як варіант мотивації до виконання завдань та їх оцінювання, може бути виконання відеоруханок, відео-звітів спортивного або оздоровчого напрямку тощо. Якщо окремі учні не мають можливості виконати завдання, необхідно з'ясувати причину невиконання та передбачити для них інший спосіб організації оцінювання та пересилання матеріалів.
Під час оцінювання в умовах дистанційного навчання необхідно здійснювати індивідуальний підхід, тобто враховувати умови, які відповідають особливостям розвитку учня, рівню фізичного підготовленості, стану здоров'я; конкретизувати завдання, визначене змістом даного уроку, за яке учня буде оцінено; застосовувати гласність оцінки (своєчасно інформувати учня про оцінку з коротким аналізом виконання учнем рухової дії).
Підсумкове річне оцінювання у 2019/2020 навчальному році з фізичної культури здійснюється з урахуванням результатів навчання у першому семестрі та оцінки за другий семестр, яка виставляється відповідно до тематичного оцінювання учнів під час дистанційного навчання та до його початку.
В умовах навчання за дистанційними технологіями рекомендовано проводити оцінювання теоретичних знань учнів, яких за станом здоров'я віднесено до спеціальної медичної групи. Тематичне та семестрове оцінювання цієї категорії учнів здійснюється у формі «зараховано» або «не зараховано».
Поточні оцінки з предметів «Фізична культура», «Основи здоров'я» фіксуються в електронному журналі або у паперовому вигляді у формі нотаток, дані з яких рекомендуємо пізніше занести до класного журналу.
Після завершення карантину, за рішенням педагогічної ради закладу освіти, на відповідній сторінці у класному журналі вчитель зазначає тематику навчального матеріалу, домашні завдання, а також види та форми роботи (дистанційні онлайн-консультації, відеоуроки, робота з тестами, створення презентацій, розробка пам'яток та алгоритмів дій, робота в зошиті, відеоруханки, фото та відео-звіти).
До календарно-тематичного планування можуть вноситися зміни, пов'язані з меншою (через об'єктивні обставини) кількістю проведених вчителем уроків.
Кожен заклад загальної середньої освіти в умовах дистанційного навчання учнів обирає зручні дистанційні платформи для організації освітнього процесу з предметів художньо-естетичного циклу: музичного мистецтва, образотворчого мистецтва, інтегрованого курсу мистецтво.
Оцінювання творчих досягнень учнів з мистецьких дисциплін здійснюється з урахуванням технічних можливостей, наявності ресурсів інтернету.
Для здійснення поточного, тематичного оцінювання учнів у синхронному режимі доцільно використовувати платформ Google Classroom, Zoom, Skype та ін., що дають можливість проведення перевірки творчих досягнень школярів у різних галузях мистецтвознавчої діяльності: проведення відео-конференцій, диспутів, використання усних форм контролю знань (індивідуально або у групах), а також тестування, анкетування тощо.
Для виконання практичних та творчих завдань учням рекомендовано вести щоденник мистецьких вражень та альбом.
В асинхронному режимі учні виконують творчі, практичні, самостійні роботи: малюнки, аплікації, декоративні вироби; розучують пісні; здійснюють теоретичний аналіз творів мистецтва.
Враховуючи інтелектуальні потреби учнів 8-11-х класів, домашні завдання можуть мати пошуковий, дослідницький характер (наприклад: підготовка інформаційних повідомлень, розробка творчих проєктів, презентацій з актуальних тем інтегрованого курсу «Мистецтво», зйомка відеокліпів, написання вокальних композицій тощо).
Школярі надсилають вчителю фото, аудіо, відеозаписи на електронну пошту, месенджер або з використанням інших засобів зв'язку.
Підсумкові контрольні роботи з предметів художньо-естетичного циклу не передбачені.
Тематична оцінка виставляється з урахуванням поточного оцінювання, семестрова - з урахуванням тематичних оцінок. Річне оцінювання виставляється за результатами оцінювання за І та ІІ семестри.
Результати оцінювання слід індивідуально повідомляти учнів.
Після зняття карантинних обмежень класні журнали заповнюються відповідно до календарно-тематичного планування та згідно з розкладом. Дати та зміст уроків рекомендуємо записувати у класні журнали відповідно до фактично проведених уроків, у тому числі дистанційно.
У графі «Зміст уроку», за рішенням педагогічної ради закладу, рекомендуємо вказати тему уроку, а в дужках вид проведення (тестування, анкетування, творчі досягнення школярів у різних галузях мистецтвознавчої діяльності, відео-конференції, диспути, використання усних форм контролю знань (індивідуально або у групах).
У графі «Домашнє завдання», за рішенням педагогічної ради закладу, коротко вказати домашнє завдання (підготовка інформаційних повідомлень, розробка творчих проектів, презентацій з актуальних тем інтегрованого курсу «Мистецтво», зйомка відеокліпів, запис виконання вокального твору учнем тощо) і платформу для зворотного зв'язку (через Google Classroom, Viber, електронна пошта тощо).
Послідовність вивчення розділів та тем в межах вимог навчальної програми вчитель може коригувати самостійно. В умовах організації освітнього процесу із запровадженням технологій дистанційного навчання вчитель може змінювати запланований ним порядок вивчення тем та виконання певних видів роботи. Тому види робіт в 10-х класах, які з технічних причин не можуть бути проведені, рекомендуємо організувати на початку 2020/2021 навчального року для подальшої роботи із систематизації, узагальнення та закріплення навчального матеріалу, що вивчався учнями дистанційно. Так, заклади освіти, які у 2019 році врахували методичні рекомендації МОН щодо викладання предмету «Захист Вітчизни» та передбачали проведення навчально-польових зборів після 10 класу, цього року можуть організувати їх проведення восени 2020 року.
За умови організації навчання з предмету «Захист Вітчизни» на базі центрів допризовної підготовки рекомендуємо закладу загальної середньої освіти та центру допризовної підготовки врегулювати графік проведення занять з урахуванням принципу здоров'язбереження, запобігаючи емоційному, ментальному та фізичному перевантаженню учнів.
До календарно-тематичного планування можуть вноситися зміни, пов'язані з меншою (через об'єктивні обставини) кількістю проведених вчителем уроків.
Під час дистанційного навчання радимо оцінювати всі види робіт учнів. Оцінювання успішності учнів в умовах дистанційного навчання може відбуватися після виконання завдань на платформах Google Classroom, Naurok, Google Forms тощо за вибором учителя та урахуванням можливостей учнів. Сучасні пристрої зв'язку дозволяють учням знімати відео, тому, як варіант мотивації до виконання завдань та їх оцінювання може бути виконання фото та відеозвітів. Якщо окремі учні не мають можливості виконати завдання, необхідно з'ясувати причину з невиконання та передбачити для них інший спосіб організації оцінювання та пересилання матеріалів.
При виставленні тематичної оцінки враховуються всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми. При цьому проведення окремої тематичної або семестрової атестації не передбачається.
Підсумкове річне оцінювання у 2019/2020 навчальному році з предмету «Захист Вітчизни» здійснюється з урахуванням навчання у першому семестрі та оцінки за другий семестр, яка виставляється з урахуванням результатів тематичного оцінювання, отриманого учнями під час дистанційного навчання та до його початку.
Під час опрацювання певної теми з предмету «Захист Вітчизни» у період карантину радимо, за рішенням педагогічної ради закладу, вказувати форму роботи з учнями: відеолекція, відеоконсультація, онлайн-тестування, онлайн- опитування із зазначенням теми (наприклад: відеоконференція «Основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях»).
Закладам, в яких було передбачено проведення навчально-польових занять (зборів) і навчально-тренувальних занять (дівчата) під час вивчення предмету в 11-му класі, рекомендуємо у зв'язку з пандемічною ситуацією провести оцінювання військового навчання через автоматичне виставлення оцінки за підсумками поточних оцінок упродовж року або провести онлайн-тестування за темами навчально-польових занять.
Підсумкові оцінки учнів з предмету «Захист Вітчизни» за тему, семестр, рік повинні бути обґрунтовані.
Поточні оцінки з предмету «Захист Вітчизни» фіксуються в електронному журналі або у паперовому вигляді у формі нотаток, дані з яких рекомендуємо пізніше занести до класного журналу.
Після завершення карантину, за рішенням педагогічної ради закладу освіти, на відповідній сторінці у класному журналі вчитель зазначає тематику навчального матеріалу, домашні завдання, а також види та форми роботи (дистанційні онлайн-консультації, відеоуроки, робота з тестами, створення презентацій, розробка пам'яток та алгоритмів дій, робота в зошиті, фото та відеозвіти).

Комментариев нет:

Отправить комментарий