26 ГРУДНЯ 2017 РОКУ.
Методичний ринг
«Формування готовності педагога
до інноваційної діяльності»
Для проведення методичного рингу необхідно здійснити підготовчу роботу:
1. Налаштуватися на роботу в
групах.
2. Предметним ШМО
підготувати інформацію щодо використання конкретних сучасних технологій
педагогами кафедр та міні-захист технологій навчання,
які використовують учителі у викладанні своїх предметів. Кожна група
пропонує не більше двох сучасних та найрезультативніших технологій. ( до 3 хвилин)
3. Під час проведення методичного рингу об'єднатися в групи –
предметні ШМО. (розташуватися поруч)
4. Обрати
"спікера" ("спікерів") для міні-захистів.
Налаштуватися на активну швидку плідну роботу!
Кафедра природничих наук:
Інноваційні педагогічні технології
як процес - це цілеспрямоване, систематичне й послідовне впровадження в
практику оригінальних, новаторських способів, прийомів педагогічних дій і
засобів, що охоплюють цілісний навчальний процес від визначення його мети до
очікуваних результатів. У значенні продукту діяльності визначимо інновацію як
оригінальні, новаторські способи та прийоми педагогічних дій та засобів.
Сучасні
педагогічні технології – це систематична і послідовна реалізація на практиці
раніше спроектованого інноваційного процесу навчання, система способів і
засобів досягнення цілей при управлінні процесом навчання, з діагностикою
поточних і кінцевих результатів.
Суть інтерактивного навчання полягає у тому, що навчальний
процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це
базується на співпраці, взаємо - навчанні: вчитель – учень, учень – учень. При
цьому вчитель і учень – рівноправні, рівнозначні суб’єкти навчання.
Інтерактивна взаємодія виключає домінування одного учасника навчального процесу
над іншим, однієї думки над іншою. Під час такого спілкування учні вчаться бути
демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати
обґрунтовані рішення.
Порівнюючи
традиційну та інноваційну освіту, які сьогодні паралельно існують в Україні, І.
Зязюн зробив висновки, традиційна система навчання є безособистісною,
"бездітною... без людською". У ній "людина... постає...
об'єктом, яким можна керувати за допомогою зовнішніх впливів, загальних
стандартів і нормативів".
Особистісно-орієнтована
освіта базується на таких засадах:
- дитина в школі - повноцінна особистість;
- метою освіти є становлення особистості;
- педагогічні відносини базуються на принципах гуманізації і демократизації;
- учень є суб'єктом навчальної діяльності;
- талановитою є кожна дитина;
- в основі навчання лежить позитивна Я-концепція особистості;
- навчання на основі успіху, відмова від примушування.
Таким чином, можемо виділити спільні ознаки методик і
технологій, які забезпечують реалізацію принципів особистісно-орієнтовіаної
освіти:
1) своєю метою вони проголошують розвиток та саморозвиток
учня з урахуванням його здібностей, нахилів, інтересів, ціннісних орієнтацій і
суб'єктного досвіду;
2) створюються умови для реалізації та самореалізації
особистості;
3) забезпечується суб'єктність учня за рахунок можливості
впливу на хід діяльності (вибір змісту, засобів, методів, форм навчання);
4) навчання будується на принципах варіативності;
5) кінцевим продуктом є не лише здобуття знань, вироблення
умінь і навичок, а й формування компетентностей;
Інтерактивне навчання. В Україні розроблена та пропагується
технологія інтерактивного навчання О. Пометун. Інтерактив (від анг.- взаємний
та діяти). Інтерактивне навчання-це спеціальна форма організації пізнавальної
активності, що має за мету створення комфортних умов навчання, за яких кожен
учень відчуває свою успішність та інтелектуальну спроможність.
Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний
процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів; учитель
і учень є рівноправними суб'єктами навчання. Інтерактивне навчання сприяє
формуванню навичок а вмінь як предметних, так і загальнонавчальних; виробленню
життєвих цінностей; створенню атмосфери співробітництва, взаємодії; розвитку
комунікативних якостей. Технологія передбачає моделювання життєвих ситуацій,
використання рольових ігор, спільне розв'язання проблем.
Інтерактивне
навчання - це навчання діалогу, під час якого відбувається взаємодія учасників
педагогічного процесу з метою взаєморозуміння, спільного розв'язання навчальних
завдань, розвитку особистісних якостей учнів.
Інтегровані
технології (П. Ерднієв) - припускає, що вчитель за можливості чітко визначає
реакції, поняття, ідеї та навички, які мають бути засвоєні учнем, а потім за
допомогою багатостороннього підходу допомагає учневі спрямувати власну
діяльність на досягнення цих цілей. При цьому учень може діяти у
власному темпі, заповнюючи прогалини у своїх знаннях або пропускаючи те, що вже
засвоєно.
Мультимедійні
технології пов'язані із створенням мультимедіа-продуктів: електронних книг,
енциклопедій, комп'ютерних фільмів, баз даних. У цих продуктах
об'єднаються текстова, графічна, аудіо- та відеоінформація, анімація.
Мультимедіа-технології перетворили комп'ютер на повноцінного співрозмовника,
дозволили учням (будь-якого віку), не виходячи з навчальної аудиторії, бути
присутніми на лекціях видатних вчених, брати участь у конференціях, діалогах,
вести кореспонденцію. Як принципово новий навчальний засіб електронна книга
відкрила можливості «читати», аналізувати «живі» озвучені сторінки, Тобто
можливості бачити, чути, читати.
Мережеві технології призначені для телекомунікаційного
спілкування учнів з викладачами, колегами, працівниками бібліотек, лабораторій,
установ освіти тощо. Телекомунікаційний доступ до баз даних здійснюється через
всесвітню мережу Інтернет.
Формами мережевої
комунікації є:
- електронна пошта - призначається для обміну інформацією між суб'єктами зв'язку, здійснення консультування, організації дистанційного навчання;
- телеконференція
- дозволяє викладачеві та учням, що знаходяться на значній відстані одне
від одного, організувати спільне навчання, обговорювати навчальні проблеми,
брати участь у ділових іграх, практикумах тощо в умовах так званого
віртуального класу.
Інноваційна діяльність є специфічною і досить складною,
потребує особливих знань, навичок, здібностей. Впровадження інновацій неможливе
без педагога-дослідника, який володіє системним мисленням, розвиненою здатністю
до творчості, сформованою й усвідомленою готовністю до інновацій.
Педагогів-новаторів такого типу називають педагогами інноваційного спрямування,
їм властиві чітка мотивація інноваційної діяльності та викристалізувана
інноваційна позиція, здатність не лише включатися в інноваційні процеси, але й
бути їх ініціатором.
Завдяки старанням
педагогів-новаторів нових орбіт сягало мистецтво навчання і виховання, їм
належать різноманітні відкриття. На новаторську педагогічну практику
зорієнтовано і немало представників науки, які свої авторські програми
реалізують у закладах освіти не як експериментатори, а як учителі й вихователі.
У новаторській педагогіці багатогранно втілена творча сутність навчально-виховного
процесу. Якщо наукова педагогіка розвиває загальні закономірності і теоретичні
проблеми виховання, то новаторська творить ефективні педагогічні технології.
Сучасний розвиток науки, в тому числі і біологічної,
неможливий без інформаційної культури особистості. Саме інформаційна культура
виступає як предмет, приладдя та результат соціальної активності кожної людини.
Вона відображає характер і рівень інформаційної взаємодії в суспільстві, тобто
рівень розвитку інформаційних технологій, що пов’язаний із перетворенням
інформації. Для учнів інформаційна культура сьогодні – це уміння
працювати із прикладним програмним забезпеченням, це глибоке проникнення в суть
процесів опрацювання інформації, це основа формування ІКТ-компетентності.
При вивченні біології в школі на сучасному етапі урок не повинен бути обмеженим підручником, класною дошкою та вчителем. За сучасними вимогами навчального стандарту традиційна форма уроку не зможе дати учням такого об’єму інформації, як урок з використанням інформаційних технологій.
Адже нові технологизовані покоління дітей потребують нових форм подання навчального матеріалу.
Як вчитель біології – науки ХХІ ст. – я повинна уміти розкрити перед учнями у вигляді сучасних комп’ютерних технологій закодовані наукою різні поняття і терміни, що є ключовими при вивченні певної теми. Тому що поняття біології є досить складними для розуміння, особливо учнями 7-9 класів. Розкривати теми саме елементами новизни, так як підручники нашим учням уже є не завжди цікавими.
Інформаційні системи і технології за спрямованістю використання на уроках – це:
1. Програмоване навчання з використанням різних комп’ютерних програм
2. Вивчення програмового матеріалу за допомогою комп’ютера.
3. Вивчення біологічних об’єктів та систем на базі комп’ютера.
4. Вивчення біологічних понять на базі комп’ютера.
5. Оцінювання знань і умінь за допомогою комп’ютера.
6. Різноманітні комп’ютерні комунікації.
Інформаційні комп’ютерні технології на моїх уроках біології є як:
- спосіб розширення індивідуальної активності учнів;
- спосіб самоорганізації праці та самонавчання;
- включення фізичних потенціалів організму дитини, які направляються на активізацію процесу мислення;
- спосіб покращення уваги та розвиток різних видів пам’яті: зорової, слухової, образної, змістової і навіть рухової;
- джерело додаткової інформації з предмету, а використання візуальної інформації завжди має позитивний ефект;
- ще один інструмент дослідження та вміння виділяти в інформації головне і другорядне;
- вміння упорядковувати, систематизувати та структурувати інформацію згідно заданої теми;
- вміння презентувати інформацію згідно програмового матеріалу;
- вміння швидко працювати із складними біологічними термінами, що мають грецькі або латинські складові;
- вміння встановлювати асоціативні зв’язки між інформаційними повідомленнями;
- збільшення обсягу спеціальних знань;
- покращення темпу проведення уроку;
- створення і використання нових методик контролю й оцінювання рівня знань учнів;
- інтернаціоналізація навчання.
Організація навчально-виховного процесу в школі передбачає реалізацію таких принципів дидактики як:
- відповідність навчального процесу системі закономірностей навчання;
- ведуча роль теоретичних знань;
- єдність освітньої, розвиваючої та виховної функцій навчання;
- стимулювання і мотивація позитивного ставлення учнів до навчання;
- єдність колективної форми роботи з індивідуальним підходом;
- орієнтованість навчання на активність учнів;
- відповідність інформаційно-технологічного забезпечення навчального процесу змісту навчання.
Із власного педагогічного досвіду, використовуючи інформаційно-комп’ютерні технології на уроках біології я можу впевнено стверджувати, що:
- покращується рівень самостійної роботи учнів;
- створюються умови самореалізації та самоствердження учнів;
- розширюється обсяг навчальної інформації ;
- активізується навчально-пізнавальна діяльність учнів;
- збагачується і нарощується власний досвід кожного учня.
У перспективі розвитку інформаційно-комп’ютерних технологій у школі особливо на уроках біології, на мою думку, повинні запровадитись:
- електронні конференції, що можуть використовуватись для співробітництва між вчителем і учнем, між учнями різних навчальних закладів у вигляді продуманих запитань-відповідей;
- відеоконференції, що відтворюють синхронний характер реалізації інформації у реальному часі;
- телеміст – спілкування «он лайн» багатьох учасників, тобто учнів на уроці, для обговорення певних тем.
Таким чином,
можна зробити висновок, що використання інформаційно-комп’ютерних технологій на
уроках набагато поповнює змістову і загальнокультурну складову частину
інформаційного навчального середовища освітньої галузі, збільшує обсяг і якість
професійних знань, впливає на швидкість і оптимальність вирішення завдань.
Достатній рівень інформаційної культури кожного з нас є
однією із складових загальної культури особистості.
Таким чином, одним з найважливіших стратегічних завдань на
сьогоднішньому етапі модернізації вищої освіти України є забезпечення якості
підготовки спеціалістів на рівні міжнародних стандартів.
Розв'язання цього завдання можливе за умови зміни
педагогічних методик та впровадження сучасних технологій навчання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий