четверг, 28 декабря 2017 г.

28 ГРУДНЯ 2017 РОКУ. Критичне мислення для освітян.

28 ГРУДНЯ 2017 РОКУ.
Критичне мислення для освітян.






https://edx.prometheus.org.ua/courses/course-v1:CZ+CTFT101+2017_T3/about

ПРО КУРС




Критичне мислення та освітній процес, побудований на його засадах, за останні 10 років стали основою освітніх реформ у провідних країнах Європи. Всесвітній економічний форум у Давосі регулярно складає перелік актуальних навичок, необхідних для успішної кар'єри. За останні роки критичне мислення піднялося в рейтингу цих навичок з 4 місця (навички для 2015 року) до 2 місця (навички, які будуть важливими в 2020 році). Уміння критично мислити забезпечує науково-технічний і суспільний прогрес та є запорукою демократії, а освіта відіграє в його розвитку першорядну роль. Критичне мислення забезпечує самостійні та відповідальні дії, а також характеризується самовдосконаленням.
Запропонований курс дозволить вам опанувати стратегії та процедури критичного мислення, що дасть змогу підвищити вашу особистісну ефективність та успішність ухвалених рішень. Ознайомлення з теорією та методикою навчання критичного мислення посилить вашу методологічну підготовку й сприятиме успішності вашої викладацької діяльності. Ви зможете цілеспрямовано моделювати емоції під час освітнього процесу, розробити власні методики навчання, засновані на теорії розвитку критичного мислення. Відеолекції, завдання та форум курсу будуть доступні постійно.
Покращимо навчання ваших учнів разом!
Для всіх охочих освітян, особливо шкільних вчителів та викладачів вищих навчальних закладів України, буде проведено шість практичних конференцій в найбільших містах нашої держави. Ці конференції стануть у пригоді всім, хто працює з молоддю та прагне застосовувати критичне мислення в навчальному процесі. Реєстрація для участі у конференціях розпочнеться всередині жовтня 2017 року.

КОМУ КУРС БУДЕ ЦІКАВИЙ

  • Вчителям загальноосвітніх навчальних закладів для впровадження партнерських засад навчального процесу замість примусових.
  • Педагогам позашкільних навчально-виховних закладів для забезпечення стійкої пізнавальної мотивації у вихованців.
  • Викладачам закладів післядипломної педагогічної освіти для поширення інноваційних освітніх технологій серед освітян.
  • Викладачам вишів для поєднання високого теоретичного рівня занять із простотою та доступністю викладу.
  • Освітнім тренерам, які хочуть змінити цінності педагогів та забезпечити сутнісні зміни в освітній системі України.
  • Всім охочим долучитись до впровадження новітніх методик в українську освіту.

ТЕМИ КУРСУ

Теоретико-практичний блок

  1. Навіщо потрібне критичне мислення вчителям та учням?
  2. Як навчитися розуміти інформацію?
  3. Які властивості має критичне мислення та особистість із прагненням до критичного мислення?
  4. Якими стратегіями та процедурами послуговується критичний мислитель?
  5. Як використовувати у навчальному процесі аналіз, синтез та порівняння?
  6. Коли потрібно застосовувати критичне мислення? Функція критичного мислення та його розгортання.
  7. Як критично оцінювати інформаційні потоки та ставити правильні запитання?
  8. Як опрацьовувати різні джерела?
  9. Генезис критичного мислення. Як забезпечити умови для його розвитку в учнів?
  10. Пізнання не спинити. Навчати має право лише той, хто сам постійно навчається.

У КУРСІ ВИ НАВЧИТЕСЯ

  • Встановлювати суттєві ознаки критичного мислення.
  • Відрізняти навчання критичного мислення від його імітації.
  • Визначати сфери, де критичне мислення стане в пригоді.
  • Розпізнавати властивості критичного мислення та особистості із прагненням до критичного мислення
  • Застосовувати стратегії та процедури критичного мислення для розв'язування проблемних задач та самовдосконалення.
  • Розуміти, коли потрібно застосовувати критичне мислення та стадії його розгортання.
  • Створювати належні умови для розвитку критичного мислення учнів.
  • Підвищити власну ефективність та успішність схвалюваних рішень.

ВИМОГИ ДО СЛУХАЧІВ

Цільова аудиторія має достатній рівень підготовки для проходження курсу.

ТРИВАЛІСТЬ КУРСУ

5 тижнів.

ВИКЛАДАЧІ

Сергій Терно

Сергій Терно

Доктор педагогічних наук, професор кафедри історії України, керівник сектора лабораторії модерної історії України та інноваційних освітніх технологій Запорізького національного університету. Автор понад 140 наукових та науково-методичних праць.
Олена Пометун

Наталія Степанова

Кандидат філософських наук, доцент кафедри професійного розвитку педагогів комунального навчального закладу «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради». Захистила дисертацію з теми «Довіра як соціокультурний феномен сучасного суспільства». Авторка наукових робіт та методичних праць.
Сергій Горбачов

Сергій Горбачов

Журналіст, редактор, фахівець з видавничої справи; вчитель медіаграмотності та зарубіжної літератури; директор СШ №148 ім. Івана Багряного м. Києва; член Колегії Міністерства освіти і науки. Очолював видавництво навчальної літератури, 6 років керував інформаційною службою, кореспондентською мережею і сайтом «КоммерсантЪ-Украина». Медіатренер, медіааналітик, консультант медіаосвітніх проектів.


ПОШИРЕНІ ЗАПИТАННЯ

Скільки коштує курс?

Курс є повністю безкоштовним. Викладачі можуть рекомендувати навчальну літературу, щоб ви могли поглиблено вивчити будь-яку тему, але й доступних в рамках курсу матеріалів буде достатньо для успішного його завершення. Все, що вам знадобиться, – доступ до мережі Інтернет на швидкості, достатній для перегляду відеолекцій.

Чи зможу я отримати сертифікат по завершенню цього курсу?

Так! Успішно складіть всі завдання курсу й отримайте сертифікат про його завершення.

В який час будуть проходити заняття?

Відеолекції, завдання та форум курсу будуть доступні в будь-який час.


28 ГРУДНЯ 2017 РОКУ.

РЕЄСТРАЦІЯ 

ДЛЯ ПРОХОДЖЕННЯ 

КУРСУ.



Оголошення та новини курсу


ВСІ НОВИНИ КУРСУ


DECEMBER 5, 2017

Отримання сертифікатів: будь ласка, зверніть увагу!
Сертифікати згенеровані 4 грудня. Електронний сертифікат можна завантажити у вашомуособистому кабінеті під назвою цього курсу.
Після завершення активної фази курсу всі навчальні матеріали лишаються доступними. Нові користувачі також можуть реєструватись на курс та проходити його в зручному для них режимі. Лишається можливість автоматично отримати сертифікат після успішного завершення курсу користувачем у будь-який час.
Сертифікати автоматично генеруються щоночі. Якщо після успішного завершення курсу пройшло більше трьох днів, а сертифікат так і не з’явився у вашому особистому кабінеті, будь ласка, напишіть листа за адресою support@prometheus.org.ua і служба технічної підтримки згенерує вам сертифікат.
Зверніть увагу: кількість набраних балів впливає лише на початкове автоматичне генерування сертифікатів. Якщо ви набрали 61 бал і більше, ваш сертифікат автоматично генерується платформою. Ви можете надалі проходити тести, які ще не встигли пройти, закріплювати набуті знання та підвищувати рівень прогресу на курсі. Сертифікат генерується за наявності необхідної кількісті балів (61 та більше), кількість балів на сертифікаті не зазначається. Зі зміною кількості балів зовнішній вигляд сертифікату не змінюється.
Якщо ви змінили ім’я та прізвище в «Профілі» і бажаєте, щоб нові дані були відображені у вже згенерованому сертифікаті, - також напишіть, будь ласка, лист за адресою support@prometheus.org.ua із зазначенням проблеми у темі листа.
З будь-якими питаннями по сертифікатах просимо звертатись на адресу технічної підтримки.
З повагою
команда Prometheus.


ВСТУП ДО КУРСУ

https://edx.prometheus.org.ua/courses/course-v1:CZ+CTFT101+2017_T3/courseware/ce0c947280fa4cb7b757ae8efbb7276e /4aabec9adfdd41369ce6deed968d4447/





Технічні аспекти



НАВІГАЦІЯ. У ВЕРХНЬОМУ ГОРИЗОНТАЛЬНОМУ МЕНЮ ЗНАХОДЯТЬСЯ ТАКІ ПУНКТИ:
Головна сторінка (1): відкривши сторінку курсу, ви можете передивитися актуальні новини та звернення викладача.
Курс (навчальна програма) (2): у цій вкладці містяться всі відеолекції, презентації та завдання курсу.
Обговорення (3):  форум, на якому ви можете поспілкуватися з іншими слухачами та викладачем.
Прогрес (4): у цій вкладці ви можете відстежувати результати виконаних завдань.
Ресурси (5): ви можете ознайомитися з доступними ресурсами відносно викладених тем курсу.
А тепер докладніше розглянемо кожен пункт меню:
«Навчальна програма» (2) поділена на тижні (ліва колонка), що розділені на розділи (6), кожен з яких, у свою чергу, складається з підрозділів (7). Ви можете переміщуватися між підрозділами, натиснувши на них у горизонтальному меню (7) або за допомогою стрілок «уперед» - «назад» по боках. Тут будуть розташовані відеолекції та тести  обраного Тижня.  
«Відео»
У відеопрогравачі інтегровано функцію пришвидшення відтворення запису до 1.25 або до 1.5 (8), що може бути зручним для багатьох слухачів. Також ви можете дивитися лекції у повноекранному режимі (9).
«Обговорення»
За допомогою верхнього меню Обговорення (1) ви можете перейти на загальну сторінку форуму. Тут розміщено обговорення зі всіх підрозділів курсу.
Праворуч від самого повідомлення (2) ви можете побачити:
1. Кількість голосів підтримки цьому повідомленню від інших користувачів. Підтримайте корисні повідомлення, натиснувши «+».
2. Якщо ви побачили цікаве обговорення чи запитання, на яке самі хотіли б дізнатися відповідь, натисніть на зірочку (іконка «зірочка» під голосами), щоб відстежувати оновлення в цій теми. Знайти всі обговорення, за якими ви стежите, можна натиснувши на напис «Всі обговорення» - «Повідомлення, які я відстежую», що знаходяться у лівій частині форуму.
Можна поскаржитись на образливе або незмістовне повідомлення/спам (3). У такому випадку це повідомлення буде розглянуто модераторами форуму та щодо нього буде прийняте відповідне рішення.
Щоб написати нове повідомлення, оберіть відповідну гілку (тему)  та в полі під «Додати відповідь»(5) - надрукуйте Ваше повідомлення та натисніть кнопку «Надіслати».


Кодекс честі

Під час реєстрації на цей курс ви погодились виконувати пункти Кодексу честі. Хочемо нагадати вам його основні складники.
Згідно з прийнятим на платформі «Prometheus» кодексом честі, ви погоджуєтесь:
  • Складати всі проміжні та фінальні завдання самостійно без допомоги сторонніх осіб.
  • Надавати для оцінювання лише результати власної роботи.
  • Не вдаватися до кроків, що можуть нечесно покращити ваші результати чи погіршити/покращити результати інших студентів.
  • Не публікувати на форумах курсів відповіді на питання, що використовуються в рамках курсу для оцінювання знань студентів.




Поради про те, як збільшити ваші шанси успішно завершити курс:
1. Визначте дні та час, коли ви будете займатися. Регулярність - запорука успіху.
2. Нові матеріали курсу стають доступні щотижнево. Намагайтеся переглянути всі відеолекції та зробити завдання протягом того тижня, коли вони були опубліковані. Тримайте темп і пройти курс буде набагато легше.
3. Дослідження масових онлайн-курсів показують, що одним з найважливіших факторів, що визначають вірогідність успішного завершення курсу студентом, є активна участь в обговореннях. Тож активно задавайте питання, якщо вам щось не зрозуміло, відповідайте на питання ваших однокурсників, ініціюйте дискусії!
4. Навчання - справа соціальна. Запросіть ваших друзів та колег взяти участь в курсі. Підтримуйте один одного на шляху до успішного фіналу й отримання сертифікату.
5. Не упустіть можливість зав'язати знайомства з вашими колегами та однодумцями на форумах курсу. Розкажіть про себе та свою мотивацію пройти цей курс в обговореннях цього підрозділу. За бажанням, ви можете обмінятися своїми контактами в соціальних мережах зі своїми однокурсниками.
Успіхів!


Критичне мислення для освітян
Курс «Критичне мислення для освітян» задумувався як тренінг особистісного зростання для українських педагогів. На нашу думку, давно вже вичерпав себе підхід, заснований на пропаганді педагогічних технік. Відтак сутнісні зміни в освіті можливі лише шляхом докорінної трансформації особистісних переконань творців освітнього середовища – освітян України.
Ми прагнули, щоб онлайн-курс забезпечив вам – нашим слухачам – катарсис, тобто морально-психологічне оздоровлення. Під час роботи над курсом ми дбали про те, щоб надихнути вас, шановні освітяни, на педагогічну творчість, зорієнтувати на фахову самореалізацію тощо. Ми зробили все, аби викликати у вас емоцію потрясіння! Але не ту, що пригнічує своєю безвихіддю, а ту, що «очищує і просвітлює».
Багато цікавих тем розглядається в курсі, наприклад:
  • Зрілість та незрілість особистості, або «логіка успіху» та «логіка невдачі».
  • Що потрібно педагогу для успішної освітньої діяльності: високий IQ, емоційний інтелект, мислення, розум, довіра?
  • Як моделювати емоції в освітньому процесі та яку роль відіграють наші цінності в нашій життєвій та професійній подорожі?
  • Як педагоги стають емоційно-значущими людьми?
  • Як успішно керувати змінами?
  • Які цінності знаходяться в основі догматичного та критичного мислення?
  • Що є запорукою психологічного виживання?
  • Хто такий критичний мислитель, або чи можна вважати Гітлера – взірцем критично мислячої особистості?
  • У чому секрет гарного викладання?
  • Ефективний вчитель: який він? Що є запорукою успіху?
  • Яка школа виховує успішних людей?
  • Як розробити методику розвитку критичного мислення учнів тощо.
Ми знаємо, як інколи нудно та нецікаво слухати фахові курси. Ми знаємо, що заформалізоване навчання вбиває своєю нудьгою. Саме тому кожна тема, що запропонована вашій увазі, формулювала у вигляді проблемної задачі. Уже одні назви, сподіваюсь, вас зацікавлять. Виклад кожної теми ми намагались подати, з одного боку, на високому науковому рівні; з іншого – цікаво, доступно та з гумором. Як це вийшло, судити вам! Проте ми сподіваємося, що Вас захопить подорож, яку ми підготували разом із командою «Prometheus». Кожна тема логічно пов’язана із попередньою, відтак бажано проходити навчання згідно з запропонованим порядком. Якщо у вас виникнуть питання, ми завжди радо відповімо на них на нашому форумі. Приємної нам подорожі!
Сергій Терно


Критично мислити: наскрізна навичка людини ХХІ століття
Важко уявити сферу життя, яка б не потребувала від людини здатності ясно мислити. Взявши до уваги, що центральне місце в системі освіти належить саме середній школі, починати розвивати критичне мислення необхідно у шкільному віці.
Всім відома теза Вінстона Черчилля: «Хто володіє інформацією, володіє світом!» набуває сьогодні іншого підзмісту: ми живемо у добу інформаційного світу та маємо навчитися орієнтуватися у світі інформації, де є конструктивність, діалог, партнерські відносини, і зведені до мінімуму упередження та стереотипи.
Наші учні мають доступ до оригінальних документів, величезної кількості медіатекстів, вони обмінюються думками з однолітками та не тільки, для них є нормою спілкування у віртуальному світі, мовного, територіального чи іншого бар’єру для них майже не існує. І тому, щоб жити комфортно у такому світі інформації, вони мають розвивати здатність критично мислити, навчитися ставити правильні запитання, проводити дослідження, створювати проекти, користуючись ресурсами, що вже є у них в руках, а головне — розвивати вміння мислити із так званого високого рівня: шукати нові ресурси, аналізувати, порівнювати, конструювати нове. Все, що потрібно їм від вчителя – це супровід і партнерська підтримка!
Ви — професіонал у своїй сфері! Але у світі так мало досконалого. Ми запрошуємо вас детальніше познайомитися із технологією критичного мислення і тими можливостями, які з’являються у педагогіці навчання і виховання, розширити свою скриньку методичних інструментів і спробувати нові методики викладання. Не заради самих ресурсів, а заради своїх учнів і самих себе! На наших заняттях ми познайомимо вас із базовою технікою розвитку критичного мислення, разом вчитимемося розуміти інформацію, читати критично, ставити запитання, а ще аналізуватимемо, порівнюватимемо, шукатимемо міцні аргументи. Ви дізнаєтеся, що таке синквейн і яке відношення до словникової роботи має японська поезія, як можна використовувати методики метаплану чи сторітеллінгу та багато іншого.
ХХІ століття – це століття самостійного навчання, яке має прикмету «постійного» для того, щоб досягти своїх цілей. Кожний учитель є режисером свого уроку і хоче, щоб його учні були найрозумнішими, найкращими і найуспішнішими. Змоделюйте свій урок так, щоб опитування було цікавим і пізнавальним, подача нового матеріалу була схожа на розв’язання цікавої задачі, а у підсумку всі були задоволені своїми результатами. Все це можливо, якщо ви до всіх своїх методик додасте кілька прийомів ще й із арсеналу технології критичного мислення.
Бажаємо успішного навчання, пробуйте, застосовуйте, творіть!
Наталія Степанова


Відеолекція 1.1

Ви можете завантажити до лекції «Навіщо потрібне критичне мислення вчителям та учням»презентацію та конспект.
Якщо у вас виникли питання, які ви хотіли б обговорити з іншими учасниками курсу, пишіть на форумі.
Якщо у вас виникли питання до викладача - можете задати їх на форумі (як користуватися форумом описано тут).
Ресурси до лекції 1:
1.       Дёрнер Д. Логика неудачи / Д. Дёрнер. — М. : Смысл, 1997. — 243 с.
2.       Терно С. Світ критичного мислення: образ та мімікрія / С. Терно // Історія в сучасній школі. – 2012. – № 7-8. – С. 27-39 (CTWorld.pdf).
3.       Терно С. Чому важливо розвивати критичне мислення учнів? // Історія в школах України. – 2011. – № 10. – С. 30-34 (Terno_why_impotant.pdf).
4.       Терно С. Критичне мислення – сучасний вимір суспільствознавчої освіти / С. О. Терно. – Запоріжжя: Просвіта, 2009. – 268 с. (Terno_monograph.pdf)
5.       Наукові публікації лабораторії модерної історії України та інноваційних освітніх технологій ЗНУ http://sites.znu.edu.ua/interactiv.edu.lab/125.ukr.html
6.       Штернберг Р. Дж. Интеллект, приносящий успех / Штернберг Р. Дж. ; [пер. с англ.]. — Минск : Попурри, 2000. — 368 с.
7.       Щедровицкий П. Пространство свободы / Щедровицкий П. // Народное образование. — 1997. — № 1. — С. 46-51.
8.       Lipman M. Critical thinking: What can it be? / Matthew Lipman. — Institute of Critical Thinking. Resource Publication, 1988. — Series 1. —  1. — 12 p.

Лекція 1. 
Завдання курсу або 
ключові переконання 
та «знання євнуха»
Одне із ключових питань сьогодення: «Навіщо потрібно впроваджувати навчання критичного мислення в освітній процес?». Всесвітній економічний форум у Давосі регулярно складає перелік актуальних навичок, необхідних для успішної кар'єри. За останні роки критичне мислення піднялося у рейтингу цих навичок з 4 місця (навички для 2015 року) до 2 місця (навички, які будуть важливими у 2020 році). Уміння критично мислити постійно зростає в ціні. Якщо ми не будемо впроваджувати критичне мислення у навчальний процес, то наші учні будуть програвати в конкурентній боротьбі.
Для того, аби впровадити критичне мислення в школі, передовсім необхідно самому вчителю навчитися мислити критично. Недостатньо просто прочитати про процедури, навички критичного мислення, необхідно стати особистістю, яка може та вміє мислити критично, а це потребує значних зусиль з боку людини: себе змінювати важко, довго та енергетично затратно. Під час нашого курсу ми будемо працювати з нашими ключовими переконаннями, будемо змінювати їх.
Існує чотири компоненти, що обумовлюють поведінку людини. Перший – ключові переконання (наші цінності); другий – автоматичні думки; третій – емоції та почуття; четвертий – поведінка. Наші ключові переконання (цінності) обумовлюють автоматичні думки (інтерпретацію подій зовнішнього світу), у свою чергу автоматичні думки обумовлюють наші емоції та почуття (емоції відображають наше ставлення до подій, без емоцій ми не можемо діяти). Емоції умовно можна поділити на два складники: позитивні та негативні. Позитивні емоції дають нам наснагу, а негативні або руйнують, або пригнічують. І останній компонент – це поведінка, тобто конкретні дії, які ми вчиняємо в класі чи навчальній аудиторії. Для того, аби пояснити поведінку будь-якої людини нам треба звернутися до розгляду усіх цих компонентів ланцюжка:
Якщо ми хочемо змінити поведінку, тобто останній компонент в цьому ланцюжку, то треба починати з ключових переконань. Змінити «вершки», не змінивши «корінці» неможливо. Основу особистості складають її ключові переконання, тобто її цінності – ті положення, в які людина вірить і вважає істинними.
Розглянемо ланцюжок «ключові переконання → автоматичні думки → емоції, почуття → поведінка» на прикладі авторитарної особистості та демократичної особистості. Авторитарна особистість має такі ключові переконання: навчання має базуватися на примусі, вчитель має примушувати та карати, судити і засуджувати. Такі ключові переконання будуть тягнути за собою наступні автоматичні думки: якщо учень неправильно відповідає, значить він нездара; якщо правильно, то молодець, улюбленець. Якими будуть емоції? Повна відраза того, хто помиляється, та повна підтримка та схвалення дій того, хто відповідає так, як хочеться вчителю. В решті решт матимемо поведінку рабсько-тиранічної натури: караємо, коли влада знаходиться в наших руках, і
ключові переконання
автоматичні думки
емоції та почуття
поведінка
підкорюємось, коли влада знаходиться в руках інших. Отже, ключові переконання обумовлюють нашу поведінку.
Демократичний тип особистості має інші ключові переконання: кожен може без обмежень пізнавати світ. Відповідно та автоматичні думки будуть припускати можливість іншої точки зору, її розгляду тощо. А помилка буде розглядатися не як ганьба, а як засіб, що убереже нас від марного витрачання зусиль на дії в неправильному напрямі. Відповідно емоції у демократичної особистості здебільшого позитивні, тому що все на користь. А поведінка буде поважливою до людської гідності.
Таким чином, не змінивши ключових переконань, неможливо змінити поведінку, тому реформу треба починати з освіти. Саме розгляду наших ключових переконань буде присвячений курс «Критичне мислення для освітян». Якщо ви відчуваєте в собі сили і готовність змінювати свої ключові переконання, то цей курс для вас. Якщо ні, то краще далі не продовжувати. Ключові переконання змінити непросто, це – дуже складно, це потребуватиме шалених зусиль, але наш курс і не має це на меті, ми розглядаємо його як перший крок в цьому напрямі. Як колись писав німецький психолог Дітрих Дьорнер, навчання студентів розв'язуванню складних ситуацій дали незначний ефект, бо студенти здобули «знання євнуха»: могли добре говорити про розв'язування проблем, проте не навчились доцільно діяти. Відтак, щоб наш курс не перетворився на навчання «знанням євнуха», слухачам потрібно постійно працювати над собою, а наш курс — лише перший маленький крок в цьому напрямку.

Перед вами тест 1 на оцінку для закріплення знань після першої теми. Оцінка за цей тест буде враховуватися для отримання сертифікату: ви можете отримати до 4 балів за його виконання! 

Тест 1

(2/4 бали)
1. Оберіть варіант відповіді, який містить правильну послідовність психологічних елементів, що обумовлюють нашу поведінку.
2. Оберіть варіант відповіді, який розкриває зміст поняття «знання євнуха»:
 
Ви використали 1 з 1 можливостей надіслати свої матеріали на розгляд.

Комментариев нет:

Отправить комментарий