Програма
гуртка
«Еколог-краєзнавець»
Пояснююча записка
Мета гуртка: – забезпечення вільного творчого інтелектуального розвитку дітей України. Виховувати любов до природи, навчати дітей розуміти і знати природу. Сприяти естетичному вихованню учнів, формувати в учнів екологічну культуру.Надати та розширити знання про компоненти природи і деякі процеси, що відбуваються в ній, про зміни, спричинені діяльністю людини, про особливості охорони атмосфери, води, грунтів, надр, ландшафтів, рослинних і тваринних ресурсів.
Актуальність гуртка: у зв’язку із зникненням природи, необхідно, щоб в школах працювали гуртки на екологічну тематику, так, як наша Земля просить допомоги.
Завдання гуртка: навчати учнів певних знань про природу, виховувати творчу особистість.
Керівнику гуртка при проведенні занять необхідно використовувати різноманітні форми і методи навчання (екскурсії, вікторини, конкурси, екологічні ігри, тренінги). Ці методи повинні сприяти вихованню свідомого і бережливого ставлення до природи.
Програма розрахована на учнів 5-11 класів.
Навчально-тематичний план гуртка
№
|
дата
|
Назва теми
заняття
|
Кількість
годин
|
|||||||
теорія
|
практика
|
всього
|
||||||||
1
|
|
Вступне заняття. Екологія- як наука. Екологічне
законодавство.
|
1
|
0
|
1
|
|||||
2
|
|
Охорона природи. Заповідники, заказники. Червона книга
України. Національні парки. Екологічні фактори навколишнього середовища.
|
1
|
0
|
1
|
|||||
3
4
|
|
Ліс - наше багатство. Значення лісу. Раціональне
використання лісу. Рослини лісу (мохи, папороті).
Екскурсія в ліс. Вивчення видового різноманіття лісу.
|
1
|
1
|
2
|
|||||
5
|
|
Класифікація живих організмів. Основні ознаки, що
характеризують живі організми.
|
1
|
0
|
1
|
|||||
6
|
|
Характеристика царства Гриби. Обережно - гриби.
|
1
|
0
|
1
|
|||||
7
|
|
Сад- штучна екосистема. Шкідники саду.
Догляд за плодовими деревами.
|
1
|
0
|
1
|
|||||
8
9
|
|
Листопад – його значення для рослин. Погода, спостереження
за нею. Рослини- синоптики.
Екскурсія в ліс. Фенологічні спостереження.
|
1
|
1
|
2
|
|||||
10
|
|
Значення рослин для життя на Землі. Рослини- хижаки. Сон
рослин. Отруйні рослини. Рослини- подушки. Пам'ять рослин.
|
1
|
0
|
1
|
|||||
11
|
|
Лікарські рослини, їх значення в житті людини.
Виготовлення та дегустація чаю з лікарських рослин.
|
1
|
0
|
1
|
|||||
12
|
|
Раціональне природокористування. Відновні і невідновні
ресурси. Побутові відходи та їх утилізація.
Виготовлення проекту на тему: «Наша Земля без відходів».
|
1
|
0
|
1
|
|||||
13
|
|
Альтернативні джерела енергії. Озоновий шар, кислотні
дощі, смог, парниковий ефект.
|
1
|
0
|
1
|
|||||
14
|
|
Роль тварин у підтриманні динамічної рівноваги. Тваринний
світ вашої місцевості. Види, які вимерли і яким загрожує вимирання.
|
1
|
0
|
1
|
|||||
15
|
|
Птахи нашої місцевості. Видовий склад перелітніх птахів.
Заготівля корму і підгодовування птахів взимку. Роль птахів у боротьбі з шкідниками.
Спостереження і підгодівля птахів.
|
1
|
0
|
1
|
|||||
16
|
|
Роль зелених насаджень. Вода. Структура і фізичні
властивості води, Кругообіг води в природі. Джерела прісної води, її
використання. Якість води. Визначення якості води ставка своєх місцевості.
|
1
|
0
|
1
|
|||||
17
|
|
Грунт. Класифікація і структура грунтів. Ерозія, її види.
Заходи боротьби з ерозією.Захисні лісові насадження.
Мінеральні добрива, їх класифікація. Пестициди, їх
значення в житті людини.
|
1
|
0
|
1
|
|||||
18
|
|
Загальна хактеристика біоценозу. Структура біоценозу.
Складання ланцюгів живлення.
Видовий склад рослин і тварин біоценозів.
|
1
|
0
|
1
|
|||||
|
|
Всього
|
16
|
2
|
18
|
|||||
Список рекомендованої літератури:
- Проект нормативів ГДВ для установи ЕТ-322/112.
- ДСТ 17.2.3.02-78. Охорона природи. Атмосфера. Правила встановлення припустимих викидів шкідливих речовин промисловими підприємствами.
- И.И. Кірпатовский. Охорона природи. Довідник. М., Хімія, 1980 р.
- Гранично припустимі концентрації (ГДК) забруднюючих речовин в атмосферному повітрі населених пунктів. № 1982-78, М., 1978 р.
- "Основи загальної екології" Г.О. Білявський.
- "Екологічна експертиза, право та практика" Андрейцев Ю.І.
- "П О С Т А Н О В А ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ Про Основні напрями державної політики України у галузі охорони довкілля, використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки``.
- "НАЦІОНАЛЬНА ДОПОВІДЬ УКРАЇНИ ПРО ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОЛОГІЧНОГО РІЗНОМАНІТТЯ".
- "Навколишнє середовище та розвиток`" Ворнов А. К.
Основні вимоги до знань та вмінь учнів:
Учні повинні знати:- рослиннй і твариннй світ рідного краю;
- представників рослин і тварин, занесених до Червоної книги України,
- структуру природоохоронної організації України,
- біоценоз та його структуру,
- біотичні взаємозв’язки в біоценозах,
- моніторинг стану довкілля,
- єдність людини і навколишнього середовища,
- навчальну екологічну стежку
- складати схеми трофічних зв’язків у біоценозах
- ідентифікувати рослин і тварин за допомогою визначників,
- прокладати маршрут екологічної стежки,
- проводити спостереження на природі,
- складати календар природи
Комментариев нет:
Отправить комментарий