Основи
здоров’я
Предмет «Основи здоров’я» має головну мету – розвивати в учнів здоров’язбережувальну
компетентність: набувати знань про здоров’я і безпеку, розвивати навички
безпечної поведінки для життя і здоров’я, набувати досвіду здорового і
безпечного способу життя, формувати в учнів ціннісне ставлення до власного
життя і здоров’я.
Тому при оцінюванні навчальних досягнень учнів необхідно
враховувати володіння ними здоро’язбережувальними компетенціями, що виражаються
у дієвості знань, умінь і навичок, мотивацій до здорового і безпечного способу
життя та його дотримання.
В основу оцінювання навчальних досягнень учнів покладено об’єкти і
характеристики навчальних досягнень учнів, які адекватно відображають рівень
оволодіння ними здоров’язбережувальними компетенціями. Їх перелік наведено у
таблиці.
Об’єкт оцінювання
|
Характеристики навчальних досягнень
|
1. Знання
|
Називає (елементи, складові, принципи, предмети, явища щодо здоров’я і
безпеки, способи здоров’язбережувальної діяьності )
|
Пояснює (деталізує, доводить, аргументує свою відповідь)
|
|
Аналізує (виділяє істотні ознаки предметів і явищ, основні
елементи і складники, встановлює функціональні і причиновонаслідкові зв’язки щодо здоров’я і безпеки)
|
|
Оцінює (порівнює варіанти фактів, уявлень, понять щодо здоров’я та
безпеки; визначає їх переваги і недоліки; обирає відповідні критерії для
упорядкування цих варіантів)
|
|
2. Уміння
і навички
|
Відтворює (у стандартних ситуаціях виконує дії, які складають відповідні здоров’язбережувальні уміння і навички)*
|
Застосовує (демонструє здатність застосовувати здоров’язбережувальні уміння і навички у частково змінених ситуаціях; виявляє здатність творчо мислити, аналізувати і оцінювати нові/частково змінені ситуації, адекватно застосувати здоров’язбережувальні уміння і навички в ситуаціях, передбачених програмою і частково змінених)
|
|
Розвиває (характеризує здатність визначати конкретні цілі, встановлювати
пріоритети, складати план дій, налаштовуватися на успіх, наполегливо
удосконалювати навички,
сприятливі для здоров’я і безпеки)
|
|
3. Мотивація
|
Позитивні ставлення (демонструє усвідомлення цінності і переваг здорового і
безпечного способу життя для себе та оточуючих)
|
Позитивні наміри (демонструє психологічну налаштованність на дотримання правил
здорового способу життя і безпечної життєдіяльності)
|
|
Рішучість (демонструє усвідомлення учнем необхідності докладання
особистих зусиль; його послідовність і наполегливість у реалізації позитивних
намірів щодо здоров’я та безпечної життєдіяльності)
|
|
4. Реальна поведінка
(діяльність у конкретних ситуаціях)
|
Здоров’язбережувальна (дотримується правил здорового і безпечного способу життя особисто)
|
Адвокаційна (сприяє залученню до здорового і безпечного способу життя
інших; характеризує активну і соціально спрямовану життєву позицію учня, його
здатність пропагувати, переконувати, підтримувати інших)
|
* Перелік базових умінь і навичок з основ здоров’я має місце у
чинній програмі предмета «Основи здоров’я».
Для визначення конкретного бала, окрім
вищенаведених, додатково враховуються такі чинники: зовнішня допомога (повна
підтримка вчителя, часткова допомога вчителя, самостійне виконання завдань,
творче виконання завдань) і повнота оволодіння учнем навчальним матеріалом
(елементи програми, фрагменти програми, програмовий обсяг, діяльність поза
межами програмових вимог).
Усі види оцінювання навчальних досягнень
учнів здійснюються за характеристиками, наведеними в таблиці.
Рівні навчальних досягнень та їх узагальнені ознаки
|
Бали
|
Характеристики навчальних досягнень
|
Початковий
ü Знання:
Називає
Відтворює
ü Уміння:
Відтворює елементи
|
1
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя
називає окремі факти і уявлення програмового матеріалу; потребує постійної
активізації та контролю
|
2
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя та з використанням підручника, наочності називає окремі факти, характеризує окремі уявлення програмового матеріалу; за керівництвом і повною допомогою вчителя відтворює окремі дії здоров’язбережувальних навичок, копіює
їх; потребує
активізації
та
контролю
|
|
3
|
Учень (учениця) користуючись підручником, наочністю називає окремі факти, уявлення, відтворює їх зміст, але не розкриває їх сутності; за безпосередньою допомогою вчителя відтворює окремі дії здоров’язбережувальних навичок; потребує активізації та контролю
|
|
Середній
ü Знання:
Називає
Відтворює
Пояснює
ü Уміння:
Відтворює
Частково
застосовує
ü Мотивація:
Позитивні ставлення
ü Реальна
поведінка:
Частково здоровя’язбе
режувальна
|
4
|
Учень (учениця) з використанням підручника і наочності фрагментарно називає і відтворює уявлення та елементарні поняття; за незначної допомоги вчителя відтворює за зразком окремі дії здоров’язбережувальних навичок; виявляє ознаки позитивного ставлення до здоров’я і безпеки в окремих ситуаціях;
епізодично
виконує
окремі
правила
здорового
способу
життя; потребує
стимулювання
вчителя
|
5
|
Учень (учениця) з використанням підручника і наочності відтворює уявлення та елементарні поняття; за допомогою вчителя частково пояснює свою відповідь; за зразком самостійно відтворює окремі дії здоров’язбережувальних навичок; виявляє позитивне ставлення до здоров’я і безпеки; дотримується окремих правил здорового способу життя; потребує стимулювання вчителя
|
|
6
|
Учень (учениця) самостійно відтворює уявлення і поняття, за
незначної допомоги вчителя розкриває їх сутність; за підтримки вчителя
називає правила поведінки у стандартних ситуаціях; за допомогою вчителя у
стандартних ситуаціях відтворює здоров’язбережувальні навички; виявляє
позитивне ставлення до здоров’я і безпеки; несистематично дотримується
основних правил здорового способу життя; потребує стимулювання вчителя
|
|
Достатній
ü Знання:
Називає
Пояснює
Аналізує
ü Уміння:
Відтворює
Застосовує
|
7
|
Учень (учениця) за незначної допомоги вчителя відтворює знання
в програмовому обсязі, пояснює сутність уявлень і понять; за допомогою вчителя аналізує ситуації, передбачені програмою; за допомогою вчителя застосовує здоров’язбережувальні уміння і навчики за аналогією у стандартній ситуації; за спонукою вчителя висловлює оцінні судження про стан власного здоров’я і власну поведінку в ситуаціях, передбачених програмою; дотримується основних правил здорового способу життя |
ü Мотивація:
Позитивні
ставлення
Позитивні
наміри
ü Реальна поведінка:
Здоров’язбе
режувальна
|
8
|
Учень (учениця) самостійно відтворює програмовий зміст
матеріалу, пояснює відповіді прикладами з підручника; за допомогою вчителя
аналізує ситуації, передбачені програмою, встановлює причиновонаслідкові зв’язки між складовими здоров’я та природними і
соціальними чиниками; за незначної допомоги вчителя застосовує
здоров’язбережувальні уміння і навички у стандартних ситуаціях; висловлює
оцінні судження про стан власного здоров’я і власну поведінку в ситуаціях,
передбачених програмою; дотримується
основних правил здорового способу життя
|
9
|
Учень (учениця) самостійно відтворює програмовий матеріал, аргументовано пояснює його на прикладах з підручника та власного досвіду; аналізує причиновонаслідкові зв’язки на програмовому змісті матеріалу; самостійно застосовує здоров’язбережувальні уміння і навички у стандартних ситуаціях; виявляє позитивні наміри щодо власного здоров’я і власної поведінки в ситуаціях, передбачених програмою; дотримується правил здорового способу життя
|
|
Високий
ü Знання:
Називає
Пояснює
Аналізує
Оцінює
ü Уміння:
Відтворює
Застосовує
Розвиває
ü Мотивація:
Позитивні ставлення
Позитивні наміри
Рішучість
ü Реальна поведінка:
Здоров’язбере
жувальна
Адвокаційна
|
10
|
Учень (учениця) самостійно відтворює зміст навчального матеріалу, аргументовано пояснює свої відповіді на прикладах із життя; за незначної допомоги вчителя аналізує нестандартні ситуації, встановлює причиннонаслідкові зв’язки, робить висновки; за підтримки вчителя оцінює різну інформацію щодо здоров’я і безпеки, несистематично користується додатковими джерелами інформації за окремими темами; за незначної допомоги вчителя застосовує здоров’язбережувальні уміння і навички в нестандартних ситуаціях; виявляє позитивні наміри щодо власного здоров’я і власної поведінки в нестандарних ситуаціях; дотримується правил здорового способу життя
|
11
|
Учень (учениця) оперує програмовим матеріалом, пояснює, аналізує й оцінює значимість набутих знань для власного здоров’я; аналізує нестандартні ситуації, встановлює причиннонаслідкові зв’язки, робить висновки, пропонує варіанти обґрунтованих рішень; оцінює різну інформацію щодо здоров’я і безпеки, користується додатковими джерелами інформації; самостійно застосовує здоров’язбережувальні уміння і навички в нестандартних ситуаціях; виявляє наполегливість і рішучість щодо власного здоров’я і власної поведінки в нестандартних ситуаціях; дотримується правил здорового способу життя, переконує інших вести здоровий спосіб життя
|
|
12
|
Учень (учениця) оперує програмовим матеріалом, пояснює, аналізує й оцінює значимість набутих знань для власного здоров’я і для здоров’я інших; аналізує нестандартні ситуації, встановлює причиннонаслідкові
зв’язки
між
складовими
здоров’я
та
його
чинниками, робить
висновки, узагальнення, самостійно
приймає
обгрунтовані
рішення; оцінює
різну
інформацію
щодо
здоров’я
і
безпеки, поширює
інформацію, отриману
з
додаткових
джерел; застосовує
здоров’язбережувальні
уміння
і
навички
в
нестандартних
ситуаціях
з
елементами
творчості; виявляє
наполегливість
і
рішучість
щодо
власного
здоров’я
та
здоров’я
інших, власної
поведінки
та
поведінки
інших
у
нестандартних
ситуаціях; дотримується
правил
здорового
способу
життя, залучає
інших
до
здорового
способу
життя
|
Оцінка з основ здоров’я має бути інструментом підтримки і заохочення на досягнення позитивних змін у знаннях, уміннях, мотиваціях і реальній поведінці (учителю потрібно пам’ятати, що в початковій школі навчальні досягнення учнів з основ здоров’я не підлягають оцінюванню). Тому необхідно позитивно оцінювати кожний крок учня (учениці),
спрямований на:
1)
підвищення
рівня знань про здоров’я і безпеку життєдіяльності, здоровий спосіб життя,
уміння використовувати здобуті знання для зміцнення здоров’я;
2)
набуття
умінь і навичок, що сприяють підвищенню рівня фізичної, соціальної, духовної та
психічної складових здоров’я;
3)
позитивне
ставлення до здоров’я і дотримання правил здорового і безпечного способу життя.
Комментариев нет:
Отправить комментарий