вторник, 29 октября 2013 г.

Основи здоров’я.Крітерії оцінювання. 2013-2014 навчальний рік.



Основи здоров’я
Предмет «Основи здоров’я» має головну мету – розвивати в учнів здоров’язбережувальну компетентність: набувати знань про здоров’я і безпеку, розвивати навички безпечної поведінки для життя і здоров’я, набувати досвіду здорового і безпечного способу життя, формувати в учнів ціннісне ставлення до власного життя і здоров’я.
Тому при оцінюванні навчальних досягнень учнів необхідно враховувати володіння ними здоро’язбережувальними компетенціями, що виражаються у дієвості знань, умінь і навичок, мотивацій до здорового і безпечного способу життя та його дотримання.
В основу оцінювання навчальних досягнень учнів покладено об’єкти і характеристики навчальних досягнень учнів, які адекватно відображають рівень оволодіння ними здоров’язбережувальними компетенціями. Їх перелік наведено у таблиці.

Об’єкт оцінювання
Характеристики навчальних досягнень 
1. Знання
Називає (елементи, складові, принципи, предмети, явища щодо здоров’я і безпеки, способи здоров’язбережувальної діяьності )
Пояснює (деталізує, доводить, аргументує свою відповідь)
Аналізує (виділяє істотні ознаки предметів і явищ, основні елементи і складники, встановлює функціональні і причиново­наслідкові зв’язки щодо здоров’я і безпеки)
Оцінює (порівнює варіанти фактів, уявлень, понять щодо здоров’я та безпеки; визначає їх переваги і недоліки; обирає відповідні критерії для упорядкування цих варіантів)
2. Уміння і навички
Відтворює (у стандартних ситуаціях виконує дії, які складають відповідні здоровязбережувальні уміння і навички)*
Застосовує (демонструє здатність застосовувати здоровязбережувальні уміння і навички у частково змінених ситуаціях; виявляє здатність творчо мислити, аналізувати і оцінювати нові/частково змінені ситуації, адекватно застосувати здоровязбережувальні уміння і навички в ситуаціях, передбачених програмою і частково змінених)
Розвиває (характеризує здатність визначати конкретні цілі, встановлювати пріоритети, складати план дій, налаштовуватися на успіх, наполегливо удосконалювати  навички, сприятливі  для здоров’я і безпеки)
3. Мотивація
Позитивні ставлення (демонструє усвідомлення цінності і переваг здорового і безпечного способу життя для себе та оточуючих)
Позитивні наміри (демонструє психологічну налаштованність на дотримання правил здорового способу життя і безпечної життєдіяльності)
Рішучість (демонструє усвідомлення учнем необхідності докладання особистих зусиль; його послідовність і наполегливість у реалізації позитивних намірів щодо здоров’я та безпечної життєдіяльності)
4. Реальна поведінка (діяльність у конкретних ситуаціях)
Здоров’язбережувальна (дотримується правил здорового і безпечного  способу життя особисто)
Адвокаційна (сприяє залученню до здорового і безпечного способу життя інших; характеризує активну і соціально спрямовану життєву позицію учня, його здатність пропагувати, переконувати, підтримувати інших)
* Перелік базових умінь і навичок з основ здоров’я має місце у чинній програмі предмета «Основи здоров’я».
Для визначення конкретного бала, окрім вищенаведених, додатково враховуються такі чинники: зовнішня допомога (повна підтримка вчителя, часткова допомога вчителя, самостійне виконання завдань, творче виконання завдань) і повнота оволодіння учнем навчальним матеріалом (елементи програми, фрагменти програми, програмовий обсяг, діяльність поза межами програмових вимог).
Усі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за характеристиками, наведеними в таблиці.
Рівні навчальних досягнень та їх узагальнені ознаки
Бали
Характеристики навчальних досягнень 
Початковий
ü Знання:
Називає
Відтворює
ü Уміння:
Відтворює елементи
1
Учень (учениця) за допомогою вчителя називає окремі факти і уявлення програмового матеріалу; потребує постійної активізації та контролю
2
Учень (учениця) за допомогою вчителя та з використанням підручника, наочності називає окремі факти, характеризує окремі уявлення програмового матеріалу; за керівництвом і повною допомогою вчителя відтворює окремі дії здоровязбережувальних  навичок, копіює їх; потребує активізації та контролю
3
Учень (учениця) користуючись підручником, наочністю називає окремі факти, уявлення, відтворює їх зміст, але не розкриває їх сутності; за безпосередньою допомогою вчителя відтворює окремі дії здоровязбережувальних навичок; потребує активізації та контролю
Середній
ü Знання:
Називає
Відтворює
Пояснює

ü Уміння:
Відтворює
Частково
застосовує

ü Мотивація:
Позитивні ставлення

ü Реальна
поведінка:
Частково здоровя’язбе­
режувальна
4
Учень (учениця) з використанням підручника і наочності фрагментарно називає і відтворює уявлення та елементарні поняття; за незначної допомоги вчителя відтворює за зразком окремі дії здоровязбережувальних навичок; виявляє ознаки позитивного ставлення до здоровя і безпеки в окремих ситуаціях;  епізодично виконує окремі правила здорового способу життя; потребує стимулювання вчителя
5
Учень (учениця) з використанням підручника і наочності відтворює уявлення та елементарні поняття; за допомогою вчителя частково пояснює свою відповідь; за зразком самостійно відтворює окремі дії здоровязбережувальних навичок; виявляє позитивне ставлення до здоровя і безпеки; дотримується окремих правил здорового способу життя; потребує стимулювання вчителя
6
Учень (учениця) самостійно відтворює уявлення і поняття, за незначної допомоги вчителя розкриває їх сутність; за підтримки вчителя називає правила поведінки у стандартних ситуаціях; за допомогою вчителя у стандартних ситуаціях відтворює здоров’язбережувальні навички; виявляє позитивне ставлення до здоров’я і безпеки; несистематично дотримується основних правил здорового способу життя; потребує стимулювання вчителя
Достатній
ü Знання:
Називає
Пояснює
Аналізує
ü Уміння:
Відтворює
Застосовує
7
Учень (учениця) за незначної допомоги вчителя відтворює знання
в програмовому обсязі, пояснює сутність уявлень і понять; за допомогою вчителя аналізує ситуації, передбачені програмою; за допомогою вчителя застосовує здоров’язбережувальні уміння і навчики за аналогією у стандартній ситуації; за спонукою вчителя висловлює оцінні судження про стан власного здоров’я і власну поведінку в ситуаціях, передбачених програмою; дотримується основних правил здорового способу життя
ü Мотивація:
Позитивні
ставлення
Позитивні
наміри
ü Реальна поведінка:
Здоров’язбе­
режувальна
8
Учень (учениця) самостійно відтворює програмовий зміст матеріалу, пояснює відповіді прикладами з підручника; за допомогою вчителя аналізує ситуації, передбачені програмою, встановлює причиново­наслідкові зв’язки між складовими здоров’я та природними і соціальними чиниками; за незначної допомоги вчителя застосовує здоров’язбережувальні уміння і навички у стандартних ситуаціях; висловлює оцінні судження про стан власного здоров’я і власну поведінку в ситуаціях, передбачених програмою;  дотримується основних правил здорового способу життя
9
Учень (учениця) самостійно відтворює програмовий матеріал, аргументовано пояснює його на прикладах з підручника та власного досвіду; аналізує причиново­наслідкові звязки на програмовому змісті матеріалу; самостійно застосовує здоровязбережувальні уміння і навички у стандартних ситуаціях; виявляє позитивні наміри щодо власного здоровя і власної поведінки в ситуаціях, передбачених програмою; дотримується правил здорового способу життя
Високий

ü Знання:
Називає
Пояснює
Аналізує
Оцінює

ü Уміння:
Відтворює
Застосовує
Розвиває

ü Мотивація:
Позитивні ставлення
Позитивні наміри
Рішучість

ü Реальна поведінка:
Здоров’язбере­
жувальна
Адвокаційна
10
Учень (учениця) самостійно відтворює зміст навчального матеріалу, аргументовано пояснює свої відповіді на прикладах із життя; за незначної допомоги вчителя аналізує нестандартні ситуації, встановлює причинно­наслідкові звязки, робить висновки; за підтримки вчителя оцінює різну інформацію щодо здоровя і безпеки, несистематично користується додатковими джерелами інформації за окремими темами; за незначної допомоги вчителя застосовує здоровязбережувальні уміння і навички в нестандартних ситуаціях; виявляє позитивні наміри щодо власного здоровя і власної поведінки в нестандарних ситуаціях; дотримується правил здорового способу життя
11
Учень (учениця) оперує програмовим матеріалом, пояснює, аналізує й оцінює значимість набутих знань для власного здоровя; аналізує нестандартні ситуації, встановлює причинно­наслідкові звязки, робить висновки, пропонує варіанти обґрунтованих рішень; оцінює різну інформацію щодо здоровя і безпеки, користується додатковими джерелами інформації; самостійно застосовує здоровязбережувальні уміння і навички в нестандартних ситуаціях; виявляє наполегливість і рішучість щодо власного здоровя і власної поведінки в нестандартних ситуаціях; дотримується правил здорового способу життя, переконує інших вести здоровий спосіб життя
12
Учень (учениця) оперує програмовим матеріалом, пояснює, аналізує й оцінює значимість набутих знань для власного здоровя і для здоровя інших; аналізує нестандартні ситуації, встановлює причинно­наслідкові звязки між складовими здоровя та його чинниками, робить висновки, узагальнення, самостійно приймає обгрунтовані рішення; оцінює різну інформацію щодо здоровя і безпеки, поширює інформацію, отриману з додаткових джерел; застосовує здоровязбережувальні уміння і навички в нестандартних ситуаціях з елементами творчості; виявляє наполегливість і рішучість щодо власного здоровя та здоровя інших, власної поведінки та поведінки інших у нестандартних ситуаціях; дотримується правил здорового способу життя, залучає інших до здорового способу життя
Оцінка з основ здоровя має бути інструментом підтримки і заохочення на досягнення позитивних змін у знаннях, уміннях, мотиваціях і реальній поведінці (учителю потрібно памятати, що в початковій школі навчальні досягнення учнів з основ здоровя не підлягають оцінюванню). Тому необхідно позитивно оцінювати кожний крок учня (учениці), спрямований на:
1) підвищення рівня знань про здоров’я і безпеку життєдіяльності, здоровий спосіб життя, уміння використовувати здобуті знання для зміцнення здоров’я;
2) набуття умінь і навичок, що сприяють підвищенню рівня фізичної, соціальної, духовної та психічної складових здоров’я;
3) позитивне ставлення до здоров’я і дотримання правил здорового і безпечного способу життя.

Комментариев нет:

Отправить комментарий