понедельник, 1 января 2018 г.

1 СІЧНЯ 2018 РОКУ. Критичне мислення для освітян.

1 СІЧНЯ 2018 РОКУ.
Критичне мислення для освітян.

Тиждень 3 > Лекція 15. Якою має бути успішна школа або яка школа, виховує успішних людей? Автор - Сергій Терно > Відеолекція 15.1

Відеолекція 15.1


0:00 / 6:48
Натисніть на цю кнопку, щоб відключити або включити звук цього відеозапису, або використовуйте кнопки ВГОРУ і ВНИЗ, щоб регулювати рівень гучності.
Дуже тихо Гучність.
    Ви можете завантажити до лекції «Якою має бути успішна школа або яка школа, виховує успішних людей?» презентацію та конспект.
    Якщо у вас виникли питання, які ви хотіли б обговорити з іншими учасниками курсу, пишіть на форумі.
    Якщо у вас виникли питання до викладача - можете задати їх на форумі (як користуватися форумом описано тут).









    Лекція 15. Якою має бути успішна школа або яка школа, виховує успішних людей?
    Поміркуємо над тим, якою має бути успішна школа або школа, яка виховує успішних людей. Наприкінці ХХ століття лондонські науковці провели дуже цікавий експеримент: вони прагнули дізнатись, які школи виховують успішних людей, а які – неуспішних. Вчені намагались з'ясувати чинники, які дозволяють деяким школам краще підготувати учнів до життя, ніж іншим. Науковці помітили, що деякі школи випускають зі своїх стін людей, які знаходять себе в житті, реалізуються, а тому є успішними. Успіх у цьому контексті не означає, що випускники цих шкіл усі стали багатіями-мільйонерами або іншими впливовими особами. Йдеться про те, що випускники успішних шкіл займалися улюбленої справою та реалізували себе у житті.
    Інші школи, на жаль, не могли похвалитися такими результатами: їхні випускники мали девіантну або делінквентну поведінку – з’являлись проблеми із законом або вони були соціально неуспішні. Науковці намагались з'ясувати, від чого залежить виховання успішних та неуспішних людей. Були виділено два типи шкіл. 
    Ваше завдання зараз уважно подивитися на слайд, прочитати суттєві характеристики, притаманні кожному з типів шкіл, та визначитись, який саме тип школи випускає успішних людей (див. презентацію до теми). 
    Отже, першому типу шкіл притаманно: 
    1) невелике приміщення; 
    2) сучасне обладнання; 
    3) оптимальне співвідношення учнів та вчителів (невеликі класи); 
    4) система постійних вихователів; 
    5) тверда дисципліна.
    Другому типу шкіл властиво: 
    1) забезпеченість усіма необхідними засобами навчання (від підручників до лабораторій); 
    2) стимулювання учнів ухвалювати самостійні рішення та відповідати за них; 
    3) позитивне і регулярне мотивування учнів до навчання; 
    4) висококваліфіковані вчителі, що є прикладом для наслідування.
    Отже, ваше завдання ще раз прочитати характерні риси кожного з типів шкіл та визначитись, який тип навчального закладу виховує успішних людей. Поділіться вашими думками з нами на форумі.
    Під час семінарів-тренінгів вчителі, як правило, безпомилково визначали, що другий тип школи виховує успішних людей. І це дійсно так. Дослідники дійшли висновку, що такі чинники, як розмір приміщення, кількість учнів на квадратний метр, кількість учнів на вчителя, система постійних вихователів не мають жодного значення для виховання успішних людей. З іншого боку найбільше значення має етос – система цінностей, яку сповідує педагогічний колектив і, відповідно, прищеплює учням. З'ясувалось, що для виховання успішних людей вкрай необхідно надавати учням можливість ухвалювати самостійні рішення, за які вони несуть відповідальність. Регулярне позитивне стимулювання теж мало значення для успіхів учнів у навчанні та самореалізації, оскільки високі пізнавальні інтереси обумовлюють і високі навчальні результати. Безперечно, аби забезпечити і регулярне позитивне мотивування, і стимулювання до ухвалення самостійних рішень потрібна була висока кваліфікація вчителів. Тобто найважливіший чинник серед усіх вище перелічених – це висококваліфікований вчитель.
    Якщо у школі будуть висококваліфіковані вчителі, відповідно ми матимемо і якісне стимулювання, і якісне навчання, і позитивне і регулярне мотивування. Який висновок можна зробити з цього експерименту? 
    При впровадженні реформ в освіті перше і основне, про що слід попіклуватися, – це підготовка якісного вчителя. Якщо ми матимемо якісного вчителя, то ми матимемо і нову якість освіти. Все решта не потребує такої великої уваги з боку держави, натомість підготовка якісного вчителя має стати пріоритетним завданням. Лише висококваліфікований вчитель здатен забезпечити нову якість освіти у новій системі координат (правил гри). 
    Людина – найцінніший ресурс. Відповідно всі кошти слід вкладати в людину. Всі фінансові ресурси варто спрямувати на високу оплату праці вчителя та організувати прийом на посаду на конкурсних засадах. Якщо ми це зробимо, то нова якість освіти буде гарантована.

    Ресурси до лекції 15:
    1. Айзенк Г. Исследования человеческой психики / Айзенк Г., Айзенк М. — М. : ЭКСМО-Пресс, 2001. — 480 с.
    2. Айзенк Г. Природа интеллекта — битва за разум / Айзенк Г., Кэмин Л. — М. : Изд-во ЭКСМО-ПРЕСС, 2002. — 352 с.
    3. Двек К. С. Новая психология успеха. Думай и побеждай / Двек К. С. ; [пер. с англ. Т. Лучко]. — Х. : Книжный клуб «Клуб Семейного Досуга», 2007. — 352 с.
    4. Литвак М. Е. Если хочешь быть счастливым : учебное пособие по психотерапии и психологии общения / М. Е. Литвак. — Изд. 33-е. — Ростов н/Д : Феникс, 2015. — 603 с.
    5. Литвак М. Е. Из Ада в Рай : избранные лекции по психотерапии : ученое пособие / М. Е. Литвак. — Изд. 15-е — Ростов н/Д : Феникс, 2011. — 477 с.
    6. Литвак М. Е. Командовать или подчиняться? Психология управления / М. Е. Литвак. — Изд. 15-е. — Ростов н/Д : Феникс, 2008. — 379 с.
    7. Литвак М. 7 шагов к успеху / Михаил Литвак. — М. : АСТ, 2015. — 280 с.
    8. Наукові публікації лабораторії модерної історії України та інноваційних освітніх технологій ЗНУ.
    9. Штернберг Р. Дж. Интеллект, приносящий успех / Штернберг Р. Дж. ; [пер. с англ.]. — Минск : Попурри, 2000. — 368 с.



    Тиждень 3 > Тест 15 > Тест 15
    Перед вами тест 15 на оцінку для закріплення знань після п'ятнадцятої теми. Оцінка за цей тест буде враховуватися для отримання сертифікату: ви можете отримати 1 бал за його виконання! 
    Технічні налаштування
    Для виконання завдання у вас є 2 спроби! Скористайтесь кнопкою «Перевірка» для того, щоб надіслати вашу відповідь на перевірку. Після використання першої спроби  ви можете змінити відповіді та завершити тестування, натиснувши кнопку «Остаточна відповідь».
    Кнопка «Зберегти» знадобиться в тому випадку, якщо вам потрібно зробити паузу та відійти від комп'ютера (ваші відповіді не будуть відправлятися на перевірку та збережуться). Після цього ви маєте можливість закінчити виконання тесту.
    Також будьте уважні: повторні спроби пройти тест обнуляють попередні спроби його виконання. Тобто,- якщо ви отримали позитивний результат і вирішили повторно пройти тестування, але отримали менше балів, то результат попередньої спроби вже не буде доступний, а буде зараховуватись новий результат.

    Тест 15

    (1/1 бал)
    1. Оберіть варіант відповіді, в якому зазначено характеристику школи, що виховує успішних людей?
    2. Який чинник є вирішальним для того, аби школи була успішною?
     
    Ви використали 2 з 2 можливостей надіслати свої матеріали на розгляд.


    Тиждень 3 > Лекція 16. Два типи сприйняття світу вчителем – два способи життя. Автор - Сергій Терно > Відеолекція 16.1

    Відеолекція 16.1


    0:00 / 7:59
    Натисніть на цю кнопку, щоб відключити або включити звук цього відеозапису, або використовуйте кнопки ВГОРУ і ВНИЗ, щоб регулювати рівень гучності.
    Дуже тихо Гучність.
      Ви можете завантажити до лекції «Два типи сприйняття світу вчителем – два способи життя»презентацію та конспект.
      Якщо у вас виникли питання, які ви хотіли б обговорити з іншими учасниками курсу, пишіть на форумі.
      Якщо у вас виникли питання до викладача - можете задати їх на форумі (як користуватися форумом описано тут).





      Лекція 16. Два типи сприйняття світу вчителем – два способи життя
      Ми з вами з'ясували, який тип школи виховує успішних людей, а який – навпаки. Таким чином, ключовою фігурою у процесі виховання є саме вчитель та його особистісні якості. Відтак вкрай важливо з'ясувати той набір цінностей, що притаманний ефективному вчителю. Розглянемо дві групи базових переконань або два способи сприйняття світу (або два способи життя), які притаманні людям взагалі та вчителям зокрема. У цьому випадку ми будемо послуговуватися дослідженням Керол Двек «Нова психологія успіху».
      Можна виділити два типи установки: фіксована та розвивальна. Існують різні версії перекладу, інколи говорять про фіксований тип мислення та розвивальний тип мислення. Люди з розвивальним типом мислення сприймають світ як дружній і вважають, що здібності можна розвинути. Люди з фіксованим типом мислення сприймають світ як ворожий і, відповідно, здібності потребують захисту. Отже, маємо два різних ключових переконання: 1) світ дружній, а здібності розвиваються; 2) світ ворожий, а здібності захищаються. Ці ключові переконання визначають і різні способи ставлення, і різні способи поведінки.
      Люди із розвивальним типом мислення сприймають невдачі як подарунок долі, а люди із фіксованим типом мислення розглядають невдачу як випробування. Для людей з розвивальним типом мислення невдача – це шанс для розвитку та самовдосконалення, а для людей з фіксованим типом мислення невдача є випробуванням, чого ти вартий. Розвивальний тип мислення відчуває потребу вчитися, фіксований тип мислення — самостверджується. У нас є два способи задовольнити свою потребу в психологічному виживанні (згадайте про теорію потреб А. Маслоу).
      Потребу у психологічному виживанні люди із розвивальним типом мислення задовольняють геть інакше, ніж із фіксованим. Розвивальний тип мислення навчається та вибирається вгору, на вершину компетентності. Люди з фіксованим типом мислення самостверджуються. Люди з розвивальним типом мислення мають доволі точну самооцінку, а представники фіксованого мислення мають неточну самооцінку. Розвивальний тип мислення характеризується доволі точним знанням своїх сильних та слабких сторін, розробляє програму самовдосконалення на підставі цього знання. Люди із фіксованим типом мислення вибудовують між собою та реальністю стіну у вигляді психологічного захисту та споглядають світ, наче через тріснуте скло окулярів.
      Люди з розвивальним типом мислення розглядають невдачу як передумову для подальших успіхів та дій. Люди із фіксованим типом мислення сприймають невдачу як ознаку лузера, а тому бездіють: невдача спричинює ступор, все завершилось. Люди із розвивальним типом мислення обирають стратегії довгострокових переваг. Для них важливо не виглядати героями в очах свого оточення, а робити свою справу. Люди із фіксованим типом мислення обирають стратегію короткострокових переваг. На першому місці для них є те, як вони виглядають в очах оточення. Вони не зважають на те, що подібна стратегія може призвести до повного фіаско.
      Люди з розвивальним типом мислення сприймають проблеми як можливість, а люди з фіксованим типом мислення розглядають проблеми як загрозу. Якщо у процесі навчання ми привчатимемо учнів до розв'язування проблем, то це буде сприяти формуванню установки розвивального типу мислення, а також буде виховувати толерантність до ситуацій невизначеності. А саме ставлення до невизначеності дозволяє людині або навчитися ефективно взаємодіяти із реальністю, або – ні.
      Люди розвивального типу мислення сприймають конструктивну критику та вдосконалюються, натомість люди із фіксованим типом мислення не сприймають критику взагалі та розглядають її як загрозу та захищаються. Разюча відмінність у ставленні до праці. Люди із розвивальним типом мислення розглядають працю як самореалізацію, люди з фіксованим типом мислення сприймають працю як приниження. Люди розвивального типу мислення сильні Духом та продовжують сумлінно працювати навіть на вершині успіху, натомість люди з фіксованим типом мислення відрізняються слабкістю Духу. Відтак, якщо їх випадково заносить на вершину соціальної драбини, то вони виявляють снобізм та бездіяльність.
      Нарешті, є відмінності у ставленні до життя. Люди з розвивальним типом мислення розглядають життя як самореалізацію і самовдосконалення, натомість люди з фіксованим типом мислення дивляться на життя як на виграш в азартній грі та прагнуть зірвати джек-пот.
      Отже, маємо два способи сприйняття світу, два способи життєдіяльності, два способи отримання кінцевих результатів. Якщо ми говоримо про розвивальний тип мислення, то це шлях самовдосконалення, шлях розвитку. Фіксований тип мислення – це шлях стагнації, шлях занепаду. Саме тому, якщо ми прагнемо бути дієвим, ефективним вчителем, необхідно розвивати у себе той тип мислення, який забезпечить педагогічний успіх.

      Ресурси до лекції 16:
      1. Барлас Т. Психология 4 you / Барлас Т. — М. : Эксмо, 2004. — 288 с.
      2. Д’юї Д. Досвід і освіта / Джон Д’юї ; [пер. з англ. Марії Васильченко]. — Львів : Кальварія, 2003. — 84 с.
      3. Д’юї Дж. Демократія і освіта / Джон Д’юї ; [пер. з англ.]. — Львів : Літопис, 2003. — 289 с.
      4. Двек К. С. Новая психология успеха. Думай и побеждай / Двек К. С. ; [пер. с англ. Т. Лучко]. — Х. : Книжный клуб «Клуб Семейного Досуга», 2007. — 352 с.
      5. Дёрнер Д. Логика неудачи / Д. Дёрнер. — М. : Смысл, 1997. — 243 с.
      6. Джемс У. Психология / Джемс У. — М.: Педагогика, 1991. — 368 с.
      7. Джемс У. Психология в беседах с учителями / Джемс У. — СПб. : Питер, 2001. — 160 с.
      8. Лебон Г. Психология народов и масс / Густав Лебон ; [пер. с франц.]. — Челябинск : Социум, 2010. — 379 с.
      9. Литвак М. Е. Из Ада в Рай : избранные лекции по психотерапии : ученое пособие / М. Е. Литвак. — Изд. 15-е — Ростов н/Д : Феникс, 2011. — 477 с.
      10. Наукові публікації лабораторії модерної історії України та інноваційних освітніх технологій ЗНУ.


      Перед вами тест 16 на оцінку для закріплення знань після шістнадцятої теми. Оцінка за цей тест буде враховуватися для отримання сертифікату: ви можете отримати 1 бал за його виконання! 
      Технічні налаштування
      Для виконання завдання у вас є 2 спроби! Скористайтесь кнопкою «Перевірка» для того, щоб надіслати вашу відповідь на перевірку. Після використання першої спроби  ви можете змінити відповіді та завершити тестування, натиснувши кнопку «Остаточна відповідь».
      Кнопка «Зберегти» знадобиться в тому випадку, якщо вам потрібно зробити паузу та відійти від комп'ютера (ваші відповіді не будуть відправлятися на перевірку та збережуться). Після цього ви маєте можливість закінчити виконання тесту.
      Також будьте уважні: повторні спроби пройти тест обнуляють попередні спроби його виконання. Тобто,- якщо ви отримали позитивний результат і вирішили повторно пройти тестування, але отримали менше балів, то результат попередньої спроби вже не буде доступний, а буде зараховуватись новий результат.

      Тест 16

      (1/1 бал)
      1. Оберіть варіант відповіді, в якому охарактеризовано розвивальний тип мислення:
      2. Оберіть варіант відповіді, в якому охарактеризовано фіксований тип мислення:
       
      Ви використали 2 з 2 можливостей надіслати свої матеріали на розгляд.


      Тиждень 3 > Лекція 17. Ефективний вчитель: який він? Автор - Сергій Терно > Відеолекція 17.1

      Відеолекція 17.1


      0:00 / 6:55
      Натисніть на цю кнопку, щоб відключити або включити звук цього відеозапису, або використовуйте кнопки ВГОРУ і ВНИЗ, щоб регулювати рівень гучності.
      Дуже тихо Гучність.
        Ви можете завантажити до лекції «Ефективний вчитель: який він?» презентацію та конспект.
        Якщо у вас виникли питання, які ви хотіли б обговорити з іншими учасниками курсу, пишіть на форумі.
        Якщо у вас виникли питання до викладача - можете задати їх на форумі (як користуватися форумом описано тут).



          




         Лекція 17. Ефективний вчитель: який він?

        Ми розглянули два типи установок: розвивальна установка та фіксована установка. Тепер розглянемо це на прикладі вчителя. Керол Двек досліджувала досвід ефективних вчителів та намагалась з'ясувати, у що вони вірять та як вони діють. На підставі її праці нами розроблена невелика інфографіка. Якщо ми виділяємо ефективних та неефективних вчителів, то відповідно вони різняться своїми базовими переконаннями.

        У що вірять ефективні вчителі? Вони вірять в те, що: 
        1) життя – це невпинний навчальний процес, а самі вони – вічні учні; 
        2) учнівські таланти можна розвинути, попри будь-які перепони;
         3) найголовнішим засобом розвитку талантів є наполеглива праця. 

        Натомість неефективні вчителі вірять в те, що: 
        1) вони вже відбулися як особистості, а тому навчання для них завершилось; 
        2) талант або є, або немає (таланти незмінні, розвинути їх неможливо); 
        3) віра у вродженість талантів (талант можна розвинути лише в того, в кого він є від народження). 

        Відтак дії цих двох типів вчителів принципово різні.
        Якщо говорити про ефективних вчителів, які вірять в те, що життя — невпинний навчальний процес і важливо працювати над собою, то вони навчають. Неефективні вчителі судять. Із власного досвіду можу сказати, що оцінювання всього та всіх – це доволі поширена деформація професійної свідомості вчителів. Навіть у неформальній обстановці та під час обговорення далеких від освіти тем із своїми однокурсниками-вчителями, я помічаю, що вони постійно все оцінюють, включно зі мною. Така професійна деформація є свідченням фіксованого способу мислення, фіксованої установки й суттєво ускладнює процес спілкування. Якщо вас постійно судять і оцінюють, ви будете намагатись уникати спілкування із такими людьми.
        Друга позиція. Ефективні вчителі вимагають високих стандартів та забезпечують якісне викладання. Натомість неефективні вчителі вимагають високих стандартів, але не показують шлях до успіху. Отже, перші вимагають і показують клас, а другі вимагають, проте самі цього екстракласу показати не можуть. Ефективні вчителі правдиво оцінюють учнів. У мене часто студенти запитують, чи можна якось трішки завищувати оцінки, аби підвищити мотивацію до навчання. Цього робити неможна, оцінювати слід адекватно. Але не менш важливо при цій правдивій оцінці показати шлях до успіху, й ефективні вчителі це роблять. А неефективні вчителі виносять вирок і не показують шлях до успіху. Їхні вироки остаточні, не підлягають обговоренню.
        Ефективні вчителі хвалять передовсім за зусилля, бо поціновують працю. Для них важливо, скільки зусиль доклав учень, аби виконати це завдання. Чинник докладених зусиль завжди враховується під час оцінювання. Натомість неефективні вчителі оцінюють передовсім результат, тому що цінують талант. Вони вважають, якщо є талант, то є і результат. Кількість праці ігноруються, талановитим дуже напружуватися не слід.
        Ефективні вчителі обходяться без поділу учнів та навішування ярликів, натомість неефективні вчителі розділяють учнів та чіпляють ярлики. Розповім про один цікавий експеримент, коли вчитель разом з учнями домовились поділити клас на дві умовні групи: синьооких та карооких. Тимчасово вони вважали, що кароокі учні менш здібні, ніж синьоокі. Всі знали про ці штучні правила, про всю умовність поділу, але, тим не менш, дискримінаційна поведінка у класі стала реальністю. В решті решт, умовний експеримент призвів до того, що розвиток карооких став уповільнюватися, вони стали менш здібними. Отже, поділ та навішування ярликів має ефект самодостатнього пророцтва.
        Ефективні вчителі порівнюють досягнення учнів з його минулими досягненнями: поціновують прогрес у навчанні. Тобто вони оцінюють рух учня відносно себе у часі та просторі. Неефективні вчителі порівнюють досягнення учня з іншими учнями, тим самим прищеплюють низьку самоцінність людини. Якщо людину оцінюють відносно інших, то це означає, що сама по собі вона не має жодної цінності.
        Ми розглянули два сценарії, два способи побудови своєї реальності. Саме те, у що вчитель вірить, стає його реальністю. Ефективні вчителі вірять в те, що життя — невпинний навчальний процес, самі вони — учні, учнівські таланти можна розвинути, і це в їхніх силах, поціновують передовсім працю. Натомість неефективні вчителі вважають, що вони відбулися як особистості, що їм не потрібно більше навчатися; талант або є, або немає, тому що він уроджений. Таким чином, вибір за вами, який шлях і який сценарій взаємодії з учнями ви обираєте.



         Ресурси до лекції 17:
        1. Д’юї Д. Досвід і освіта / Джон Д’юї ; [пер. з англ. Марії Васильченко]. — Львів : Кальварія, 2003. — 84 с.
        2. Д’юї Дж. Демократія і освіта / Джон Д’юї ; [пер. з англ.]. — Львів : Літопис, 2003. — 289 с.
        3. Двек К. С. Новая психология успеха. Думай и побеждай / Двек К. С. ; [пер. с англ. Т. Лучко]. — Х. : Книжный клуб "Клуб Семейного Досуга", 2007. — 352 с.
        4. Дёрнер Д. Логика неудачи / Д. Дёрнер. — М. : Смысл, 1997. — 243 с.
        5. Джемс У. Психология / Джемс У. — М.: Педагогика, 1991. — 368 с.
        6. Джемс У. Психология в беседах с учителями / Джемс У. — СПб. : Питер, 2001. — 160 с.
        7. Джонстон Д. Психология / Джонстон Д. ; [пер. с англ. Л. М. Птицына]. — М. : ООО «Издательство АСТ» : ООО «Издательство Астрель», 2003. — XXVI, 493[9]c.
        8. Дьюи Дж. Психология и педагогика мышления. (Как мы мыслим) / Дьюи Дж. ; [пер. с англ. Н. М. Никольской] ; ред. Ю. С. Рассказова. — М. : Лабиринт, 1999. — 192 с.
        9. Зинченко В. П. Возможны ли целостные представления о мышлении? / В. П. Зинченко // Психологическая наука и образование. — 2001. — № 2. — С. 96-103.
        10. Наукові публікації лабораторії модерної історії України та інноваційних освітніх технологій ЗНУ.




        Перед вами тест 17 на оцінку для закріплення знань після сімнадцятої теми. Оцінка за цей тест буде враховуватися для отримання сертифікату: ви можете отримати  1 бал за його виконання! 
        Технічні налаштування
        Для виконання завдання у вас є 2 спроби! Скористайтесь кнопкою «Перевірка» для того, щоб надіслати вашу відповідь на перевірку. Після використання першої спроби  ви можете змінити відповіді та завершити тестування, натиснувши кнопку «Остаточна відповідь».
        Кнопка «Зберегти» знадобиться в тому випадку, якщо вам потрібно зробити паузу та відійти від комп'ютера (ваші відповіді не будуть відправлятися на перевірку та збережуться). Після цього ви маєте можливість закінчити виконання тесту.
        Також будьте уважні: повторні спроби пройти тест обнуляють попередні спроби його виконання. Тобто,- якщо ви отримали позитивний результат і вирішили повторно пройти тестування, але отримали менше балів, то результат попередньої спроби вже не буде доступний, а буде зараховуватись новий результат.

        Тест 17

        (1/1 бал)
        1. Оберіть варіант відповіді, що містить ключове переконання ефективного вчителя:
        2. Оберіть варіант відповіді, що містить характерні дії ефективного вчителя:
         
        Ви використали 2 з 2 можливостей надіслати свої матеріали на розгляд.



        Комментариев нет:

        Отправить комментарий