7 ЛИСТОПАДА 2017 РОКУ.
ОН-ЛАЙН КУРС
"ВЧИМОСЯ ЖИТИ РАЗОМ"
Модуль 2. Тренінговий курс «Вчимося жити разом»
2.3 Місце курсу в програмі предмета «основи здоров’я»
2.1 Інформація про проект «Вчимося жити разом»
Ми живемо в час глобальної революції,яка змінює наш спосіб життя, спілкування,мислення, бачення майбутнього і розуміння добробуту.
Гордон Драйден
Європейський Союз (ЄС) та Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні з листопада 2015 року розпочали новий проект під загальною назвою «Вчимося жити разом». Передумовами проекту стали:
- інформаційна війна, яка спричинила розпалювання міжнаціональної ворожнечі, особливо, на непідконтрольних уряду територіях України;
- наявність півтора мільйона тимчасово переміщених із зони конфлікту осіб, серед яких переважно – це родини з дітьми;
- травматичний стрес, який пережили діти та їх родини до та в процесі переселення. Психологи стверджують, що майже 90% дітей-переселенців були свідками обстрілів, бомбардувань, поранень і смерті або самі втратили рідних;
- труднощі з адаптацією дітей, підлітків та їх родин на новому місці (через особисті проблеми та/або несприятливу атмосферу в місцевих громадах).
Проект реалізується у двох напрямках (див. схему «Компоненти проекту «Вчимося жити разом»):
- формування у школярів життєвих навичок, що сприятимуть позитивній адаптації;
- надання психосоціальної підтримки дітям, підліткам та родинам, які постраждали внаслідок конфлікту в Україні.
Національний університет «Києво-Могилянська академія»
Національний університет «Києво-Могилянська академія» створює, зберігає та поширює знання у природничій, соціальній, гуманітарній і технічній наукових сферах. НАУКМА реалізує проект по напрямку психосоціальної підтримки. Програма проекту є комплексною і передбачає допомогу дитині на рівні сім’ї, громади, психологічне консультування та спеціалізовану психотерапевтичну допомогу. Упродовж 2015 –2016 рр. близько 300 тисяч дітей та їхніх батьків узяли участь у програмі психосоціальної підтримки.
ГО Дитячий фонд «Здоров’я через освіту»
Громадська організація Дитячий фонд «Здоров’я через освіту» спрямовує свою діяльність на розробку та впровадження у навчальних закладах програм, які базуються на формуванні в дітей та молоді життєвих навичок, що допомагають їм долати виклики повсякдення й адаптуватися до життя в мінливому світі. Організація співпрацює з Агенціями ООН (ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ, Фонд народонаселення ООН), ВООЗ, Німецьким бюро співробітництва (GIZ), Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), Корпусом миру США в Україні. Національні партнери — Міністерство освіти і науки України, Академія педагогічних наук України, регіональні інститути післядипломної педагогічної освіти, Всеукраїнська громадська організація «Всеукраїнська спілка вчителів і тренерів» (ВСЕСВІТ).
Дитячий фонд «Здоров’я через освіту» долучився до реалізації проекту у 2016 році. Впродовж року за компонентою «Освіта на засадах життєвих навичок» було підготовлено для викладання розроблених у рамках проекту тренінгових курсів 735 вихователів дошкільних навчальних закладів і 2 634 учителів загальноосвітніх навчальних закладів. У вересні–грудні 2016 року понад 240 тисяч дітей пройшли тренінги з розвитку життєвих навичок ефективного спілкування, самоконтролю, керування стресом, розв’язання проблем і конфліктів. Це навички, які підвищують стійкість дітей та молоді у складних життєвих обставинах, сприяють адаптації їх до нових умов, допомагають знайти нових друзів і відновити душевний спокій.
В ході виконання проекту здійснювалось дослідження його ефективності. Зокрема, для оцінки ефективності компоненти «Освіта на засадах життєвих навичок» була використана технологія он-лайн опитування вчителів (1-11 класи) та учнів (4-11 класи) за процедурою «ДО» і «ПІСЛЯ». В опитуванні взяли участь понад 63 тисячі осіб, що дозволило отримати статистично достовірні результати.
У дослідженні оцінювався вплив проекту на знання, ставлення, уміння та поведінку учнів, а також на емоційну атмосферу в школі, стосунки у класі, методи викладання, відчуття психологічного благополуччя (всього за 42 індикаторами).
Головний результат дослідження: за всіма індикаторами отримано статистично достовірні позитивні зміни. Зокрема прогрес у рівні сформованості життєвих навичок учнів (комунікації, самоконтролю, емпатії, кооперації, аналізу та розв’язання проблем, попередження та розв’язання конфліктів, асертивності, самоусвідомлення і самооцінки) за оцінками вчителів становить від 2,4 % до 20,6%.
Найбільший прогрес демонструють учні початкової школи, найменший – старшої (див. номограми). Однак старшокласники мають найбільший початковий рівень сформованості життєвих навичок та за час проекту показали найбільший прогрес у розвитку навичок самоконтролю і емпатії (більш як 8%). Повний звіт про результати проекту можна переглянути та завантажити у додаткових матеріалах.
Зовнішню незалежну оцінку впровадження проекту впроваджували два міжнародних консультанта – Крістофер Талбот (міжнародний консультант з питань освіти у надзвичайних ситуаціях, на фото ліворуч) та Майкл Весселс (міжнародний консультант з питань захисту дітей та психологічної підтримки у надзвичайних ситуаціях, на фото праворуч). Далі наведено короткі висновки, які вони зробили у фінальному звіті про ефективність проекту та його результати в контексті стратегії реформування освіти «Нова українська школа».
- Це один із найкращих проектів, пов'язаний із навчанням життєвим навичкам та наданням психосоціальної підтримки дітям та підліткам, який оцінювачі будь-коли бачили за більш як 50-річний досвід роботи в умовах надзвичайних ситуацій.
- Виконавці компоненту «Навчання життєвим навичкам» домоглися чудових результатів за дуже короткий проміжок часу: розроблено методологію навчання, навчально-методичні матеріали для дітей і дорослих, інструменти оцінювання, здійснено високоякісну підготовку регіональних тренерів і вчителів, проведено моніторинг процесу та оцінювання результатів навчання.
- Реалізація компоненти «Навчання життєвим навичкам» через предмет-носій «Основи здоров'я» надала МОН докази та модель навчання, що базується на принципах дитиноцентризму, участі, активного і вмотивованого навчання, які МОН планує впровадити по всій території України в рамках процесу реформування «Нова школа».
- «Нова школа» передбачає формування «ключових компетентностей життя», які включають в себе «соціальні і громадянські компетентності» та «екологічну грамотність і здоровий спосіб життя». Навчання «м'яким навичкам», які є особливо важливими для працевлаштування випускника, стане ключовим акцентом реформи навчальних програм.
- «Нова школа» має в якості одного з керівних принципів «освіту, що ґрунтується на цінностях». Вона охоплює такі питання, як особисту та колективну відповідальність, довіру, дружбу, доброзичливість, взаємодопомогу і взаємопідтримку в складних обставинах, запобігання дискримінації, насильства та знущань у школах. Аналогічні цінності лежать в основі компоненти «Навчання життєвим навичкам». Тому предмет «Основи здоров’я» з оновленим змістом компоненти «Навчання життєвим навичкам» є чудовим засобом для досягнення таких цілей.
- На думку МОН, найбільшим викликом для успіху реформи є необхідність змінити культуру вчителів, які нерідко віддані традиційним лекціям, зубрінню і навчанням за підручниками. Нова школа потребує «мотивованого вчителя». Це вимагатиме їх підготовки «на основі дитиноцетрованого та компетентісного підходів, знання принципів управління навчальним процесом і психології групової динаміки». Вчитель більше не є єдиним джерелом знань для учнів: він має бути тренером, організатором, посередником і наставником на освітньому шляху дитини. Усі ці вимоги були реалізовані у підготовці вчителів в рамках проекту.
Список використаних джерел:
- Оцінка проекту «Вчимося жити разом» [Електронний ресурс]. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://autta.org.ua/ua/materials/material/Ots-nka-proektu--Vchimosya-zhiti-razom-/.
- Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів початкової школи у курсі «Основи здоров’я». [Електронний ресурс] // Алатон. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://drive.google.com/drive/folders/0Bzt9FAqrO9WcWlVaUUg0UkNRRnc.
2.2 Програма тренінгового курсу «Вчимося жити разом»
Програма тренінгового курсу «Вчимося жити разом» є складовою навчально-методичного комплекту, до якого крім програми курсу входить Посібник для вчителя та Практикум для учнів. Даний комплект спрямований на розвиток у дітей відповідного віку життєвих навичок, таких як: ефективне спілкування, співчуття, повага до прав людини, робота в команді, протистояння негативним соціальним впливам, запобігання конфліктам і їх конструктивне розв’язання, переговори, медіація, примирення.
Метою курсу є навчання життєвих навичок, які полегшують адаптацію і сприяють відновленню психологічної рівноваги.
Головне завдання курсу полягає в тому, щоб досягти позитивних змін у знаннях, ставленнях, намірах, уміннях і навичках, сприятливих для розбудови миру, а саме:
Знання | Ставлення | Уміння/навички |
Обізнаність про природні потреби, права та обов’язки людини.
Усвідомлення природи конфліктів, негативних наслідків їх ескалації.
Здатність ідентифікувати причини конфліктів, способи їх мирного врегулювання.
Знання стадій конфлікту, поширених конфліктогенів, алгоритмів розв’язання конфліктів.
|
Позитивне ставлення до себе, свого життя та своїх життєвих перспектив.
Толерантність, прийняття інших поглядів, повага до культурних відмінностей.
Емпатія.
Солідарність.
Соціальна відповідальність.
Почуття справедливості та рівності.
|
Комунікація (активне слухання, вербальне та невербальне спілкування, парафраз).
Асертивність (неагресивне самоствердження, уміння відстояти себе, сказати «ні», попросити про послугу чи допомогу).
Здатність до кооперації, групової взаємодії.
Критичне і творче мислення.
Аналіз проблем і прийняття рішень.
Запобігання ескалації конфліктів.
Конструктивне розв’язання конфліктів.
|
Тренінговий курс «Вчимося жити разом» охоплює всі рівні освіти: дошкільну (8 занять), початкову (26 уроків), основну (34 уроків) та старшу школу (5 уроків).
Структура програми для 1–4 класів визначається чинною навчальною програмою предмета «Основи здоров’я», затвердженою Міністерством освіти і науки України.
Тема і мета уроку-тренінгу
|
Вимоги до рівня підготовки учнів
|
ПЕРШИЙ КЛАС (7 ГОД.)
| |
Вступний урок. Знайомство зі школою
Мета. Ознайомити учнів із приміщенням школи, правилами поведінки на уроках, на перервах, у їдальні; познайомити з директором школи, медичним працівником, іншими співробітниками.
|
|
Тема 1. Моя родина
Мета. Сприяти формуванню в учнів уявлення про сім’ю як осередок любові, емпатії, взаємної допомоги та відповідальності.
|
|
Тема 2. Дівчатка та хлопчики
Мета. Навчити учнів знаходити спільне і відмінне між хлопчиками та дівчатками, сприяти формуванню гарних манер.
|
|
Тема 3. Вчимося товаришувати
Мета. Навчити дітей розпізнавати ознаки справжньої дружби, ознайомити з правилами товаришування і способами знайомств.
|
|
Тема 4. Неповторність людини
Мета. Допомогти дітям усвідомити неповторність кожної людини, пояснити необхідність ставитися до людей із повагою; розвивати навички самоусвідомлення і самооцінки через позитивне ставлення до себе та інших людей.
|
|
Тема 5. Настрій і почуття
Мета. Вчити дітей розпізнавати, уявляти та висловлювати почуття, покращувати свій настрій.
|
|
Тема 6. Вчимося приймати рішення
Мета. Вчити учнів передбачати наслідки та приймати зважені рішення за допомогою «Правила світлофора».
|
|
ДРУГИЙ КЛАС (7 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ)
| |
Вступний тренінг для 2–4-х класів. Ознайомлення із правилами
Мета. Ознайомити учнів із курсом «Вчимося жити разом», правилами поведінки на урокахтренінгах, сприяти співробітництву учнів у класі.
|
|
Тема 1. Права та обов’язки дитини
Мета. Сприяти формуванню поваги до прав інших людей та почуття відповідальності за виконання своїх обов’язків.
|
|
Тема 2. Дружна родина
Мета. Допомогти дітям сформувати ставлення до сім’ї як до дружної команди, де всі виконують свої обов’язки, поважають і підтримують одне одного.
|
|
Тема 3. Наука спілкування
Мета. Навчити дітей розрізняти вербальні та невербальні способи спілкування, показати важливість ставлення до інших із повагою, навчити робити компліменти.
|
|
Тема 4. Друзі за інтересами
Мета. Сприяти підвищенню самоповаги та поваги до інших людей, розбудові дружніх стосунків, вчити толерантно ставитися до відмінностей у смаках і захопленнях, шукати спільні інтереси.
|
|
Тема 5. Друзі з особливими потребами
Мета. Сприяти розвитку емпатії та поваги до людей з вадами здоров’я, мотивувати учнів надавати підтримку дітям з особливими потребами.
|
|
Тема 6. Як помиритися з другом
Мета. Розвиток навичок запобігання конфліктам і їх розв’язання, пошуку консенсусу та примирення.
|
|
ТРЕТІЙ КЛАС (9 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ)
| |
Тема 1. Дружний клас
Мета. Визначити, як допомагає в роботі злагодженість і взаємодія, вчити створювати спільний проект, виховувати взаємоповагу, взаємодопомогу.
|
|
Тема 2. Дружна родина
Мета. Ознайомити учнів із поняттям «склад родини», обговорити обов’язки членів родини, запобігати виникненню дискримінації за статтю, мотивувати дітей допомагати батькам та іншим дорослим у родині.
|
|
Тема 3. Як стати толерантним
Мета. Вчити дітей поважати культурні відмінності, ознайомити з ознаками толерантності, запобігати конфліктам в учнівському середовищі.
|
|
Тема 4. Школа спілкування
Мета. Сприяти розвитку навичок спілкування, уміння розпізнавати та використовувати вербальне й невербальне спілкування, ввічливо висловлювати прохання.
|
|
Тема 5. Уміння слухати
Мета. Сприяти розвитку навичок спілкування, уміння активно слухати.
|
|
Тема 6. Як залагодити конфлікт
Мета. Навчати дітей запобігати конфліктам, уникати образ, мирно розв’язувати конфлікти, тактовно обстоювати свою думку, дискутувати за допомогою аргументів.
|
|
Тема 7. Характер людини
Мета. Сформувати в учнів уявлення про внутрішню красу людини; навчити розпізнавати позитивні й негативні риси характеру та мотивувати дітей покращувати свій характер.
|
|
Тема 8. Самооцінка характеру
Мета. Ознайомити з поняттям «самооцінка», видами самооцінки; вчити адекватно оцінювати свій характер; виховувати бажання самовдосконалювати характер.
|
|
ЧЕТВЕРТИЙ КЛАС (5 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ)
| |
Тема 1. Як знайти друга
Мета. Навчити дітей будувати дружні стосунки, цінувати своїх друзів, знайомитися з новими друзями.
|
|
Тема 2. Як відстояти себе
Мета. Навчити відстоювати себе та протистояти насиллю; виховувати почуття власної гідності, розвивати навички протидії соціальному тиску.
|
|
Тема 3. Самооцінка і поведінка людини
Мета. Проаналізувати, як формується самооцінка, як вона впливає на поведінку людини; вчити адекватно реагувати на критику, розрізняти впевненість і самовпевненість; формувати вміння гідно поводитись у будьякій ситуації.
|
|
Тема 4. Шануй себе та інших
Мета. Ознайомити учнів з поняттями «повага» і «самоповага», розвивати практичні навички постановки та досягнення мети.
|
|
УСЬОГО 28 ГОДИН ЗА ПРОГРАМОЮ ДЛЯ 1–4 КЛАСІВ
|
Структура програми для 5–9 класів визначається чинною навчальною програмою предмета «Основи здоров’я», затвердженою Міністерством освіти і науки України. Тренінги для 10 (11) класу можуть впроваджуватися за рахунок виховних годин або в інший спосіб за вибором конкретного навчального закладу.
Тема і мета уроку-тренінгу
|
Вимоги до рівня підготовки учнів
|
Вступний тренінг для 5-9 класів. «Вчимося жити разом»
Мета. Ознайомити учнів з метою курсу «Вчимося жити разом». Обґрунтовувати важливість поваги до прав людини, як необхідної умови життя в суспільстві.
|
|
П’ЯТИЙ КЛАС (8 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ)
| |
Тема 1. Ти — особливий
Мета. Допомогти учням розвивати життєві навички позитивної самооцінки, самоусвідомлення і самовдосконалення, а також уміння запропонувати допомогу людям з обмеженими можливостями.
|
|
Тема 2. Ми — особливі
Мета. Дати учням змогу розвивати життєві навички толерантності, протидії дискримінації, уміння працювати в команді, поважати особисті якості інших людей.
|
|
Тема 3. Про почуття і співчуття
Мета. Вчити дітей толерантно (у безоцінній манері) висловлювати свої негативні почуття (невдоволення, образу). Розвивати вміння розуміти почуття інших людей, співчувати і співпереживати.
|
|
Тема 4. Що сприяє порозумінню між людьми
Мета. Дати змогу відпрацювати навички комунікації: слухати і говорити, розуміти і використовувати «мову жестів», розвитку щирої і доброзичливої манери спілкування, уміння долати сором’язливість.
|
|
Тема 5. Упевнена поведінка
Мета. Ознайомити учнів з перевагами упевненої поведінки, сприяти розвитку асертивності (неагресивної упевненості), самоповаги і поваги до інших людей.
|
|
Тема 6. Спілкування з дорослими
Мета. Сприяти розвитку комунікативних навичок, виховувати повагу до старших, мотивувати учнів звертатися до дорослих у разі виникнення проблем.
|
|
Тема 7. Спілкування з однолітками
Мета. Розвивати навички спілкування з однолітками, сприяти формуванню дружніх стосунків між дівчатками і хлопчиками, протидіяти насиллю (булінгу) в учнівському середовищі.
|
|
ШОСТИЙ КЛАС (11 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ)
| |
Тема 1. Самооцінка і здоров’я людини
Мета. Пояснити учням, як формується самооцінка, обговорити недоліки завищеної і заниженої та переваги здорової самооцінки, тренувати навички постановки і досягнення мети.
|
|
Тема 2. Вчимося приймати рішення
Мета. Вчити дітей аналізувати проблеми і приймати зважені рішення.
|
|
Тема 3. Як протидіяти тиску однолітків
Мета. Сприяти формуванню упевненої поведінки учнів, умінню протидіяти негативному впливу однолітків.
|
|
Тема 4. Ефективне спілкування
Мета. Дослідити прогрес у розвитку засобів комунікації. Розвивати навички спілкування: уміння говорити, слухати, встановлювати контакти з іншими людьми.
|
|
Тема 5. Стилі спілкування
Мета. Дослідити переваги і недоліки різних стилів спілкування. Розвивати вміння просити про послугу та висувати справедливі вимоги. Виховувати чемність і культуру спілкування.
|
|
Тема 6. Навички спілкування
Мета. Розвивати базові комунікативні навички, виховувати доброзичливу, чемну і впевнену манеру спілкування.
|
|
Тема 7. Стосунки і здоров’я
Мета. Вчити дітей робити внесок у розбудову здорових міжособистісних стосунків, пояснювати переваги кооперації та роботи в команді.
|
|
Тема 8. Види і наслідки конфліктів
Мета. Відпрацювання навичок запобігання, аналізу і конструктивного розв’язання конфліктів, виховання толерантного ставлення до людей, які мають інші смаки, погляди чи переконання.
|
|
Тема 9. Як залагодити конфлікт
Мета. Ознайомити учнів з прийомами конструктивного розв’язання конфліктів, відпрацьовувати навички самоконтролю.
|
|
Тема 10. Підліткові компанії
Мета. Ознайомити учнів із ознаками дружніх, недружніх і небезпечних компаній, відпрацювати навички протидії агресії та насиллю.
|
|
СЬОМИЙ КЛАС (7 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ)
| |
Тема 1. Розбудова самооцінки
Мета. Ознайомити учнів з поняттям «психологічна рівновага» та способами формування здорової самооцінки.
|
|
Тема 2. Синергія стосунків
Мета. Ознайомити учнів з поняттям синергії, сприяти розвитку навичок розбудови стосунків.
|
|
Тема 3. Стрес і психологічна рівновага
Мета. Вчити дітей визначати джерела стресу у своєму житті, використовувати техніки самоконтролю.
|
|
Тема 4. Керування стресами
Мета. Ознайомити з впливом стресу на здоров’я та фізичними, емоційними й духовними способами керування стресом.
|
|
Тема 5. Стреси екстремальних ситуацій
Мета. Ознайомити учнів з особливостями стресу у надзвичайних ситуаціях. Розвивати навички позитивного мислення.
|
|
Тема 6. Конструктивне розв’язання конфліктів
Мета. Вчити учнів конструктивно розв’язувати конфлікти.
|
|
ВОСЬМИЙ КЛАС (5 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ)
| |
Тема 1. Стать і статеві ролі
Мета. Розкрити відмінність понять «біологічна стать» і «соціальна статева роль (гендер)». Ознайомити учнів з концепцією гендерної рівності.
|
|
Тема 2. Упевнена поведінка
Мета. Розвивати навички упевненої поведінки, формувати почуття власної гідності і поваги до себе та інших.
|
|
Тема 3. Стоп булінг
Мета. Формувати нетерпимість до проявів агресії, розвивати співчутливе ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги.
|
|
Тема 4. Безпека спілкування в мережі Інтернет
Мета. Протидіяти проявам насильства в учнівському середовищі, сприяти безпечному спілкуванню в мережі Інтернет.
|
|
ДЕВ’ЯТИЙ КЛАС (7 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ)
| |
Тема 1. Характер людини
Мета. Мотивувати учнів до самовдосконалення, обрання гідних зразків для наслідування.
|
|
Тема 2. Цінності — основа характеру
Мета. Сприяти формуванню у молоді моральної свідомості та правильної системи цінностей.
|
|
Тема 3. Самооцінка характеру
Мета. Мотивувати учнів до самовдосконалення, розвивати навички самооцінки, постановки і досягнення мети.
|
|
Тема 4. Самовизначення і вибір професії
Мета. Ознайомити учнів зі складовими життєвого самовизначення, формулою вибору професії, надати підтримку у визначенні особистих мотивів для вибору професії.
|
|
Тема 5. Емоційна саморегуляція
Мета. Ознайомити з поняттям «емоційна саморегуляція», базовими емоціями, загальною стратегією та прийомами самоконтролю.
|
|
Тема 6. Спілкування і розбудова стосунків
Мета. Сприяти розвитку навичок ефективного спілкування з дорослими та однолітками.
|
|
ВСЬОГО 38 ГОДИНИ ЗА ПРОГРАМОЮ ДЛЯ 5–9 КЛАСІВ
| |
ДЕСЯТИЙ (ОДИНАДЦЯТИЙ) КЛАС (5 ГОД)
| |
Вступний тренінг для 10 (11) класу. «Вчимося жити разом»
Мета. Ознайомити учнів з метою курсу «Вчимося жити разом». Розробити правила групи. Сприяти усвідомленню необхідності толерантного ставлення до відмінностей, які існують між людьми.
|
|
Тема 1. Як досягнути мети
Мета. Сприяти розвитку навичок цілепокладання, вчити оцінювати свої здібності і можливості на шляху до мети.
|
|
Тема 2. Ефективне спілкування
Мета. Сприяти розвитку навичок комунікації, ознайомити з правилами ефективного спілкування.
|
|
Тема 3. Запобігання конфліктам та їх розв’язання
Мета. Ознайомити учнів з «плюсами» і «мінусами» конфлікту і дати змогу відпрацювати алгоритм поведінки в конфліктній ситуації.
|
|
Тема 4. Як стати миротворцем
Мета. Формувати в учнів почуття відповідальності, розвивати важливі соціальні навички та готовність бути миротворцями у своєму середовищі.
|
|
Список використаних джерел:
- Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів початкової школи у курсі «Основи здоров’я». [Електронний ресурс] // Алатон. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://drive.google.com/drive/folders/0Bzt9FAqrO9WcWlVaUUg0UkNRRnc.
- Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів основної та старшої школи у курсі «Основи здоров’я». [Електронний ресурс] // Алатон. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://drive.google.com/drive/folders/0Bzt9FAqrO9WcblgxNGd1WEZHblU.
Модуль 2. Тренінговий курс «Вчимося жити разом»
2.3 Місце курсу в програмі предмета «основи здоров’я»
Курс «Вчимося жити разом» призначений для викладання у 1-10(11)-му класах і спрямований на розвиток у дітей таких соціальних навичок, як: ефективне спілкування, співчуття, повага до прав людини, робота в команді, запобігання конфліктам і їх конструктивне розв’язання, протистояння негативним соціальним впливам, переговори, медіація, примирення.
Проведення занять за цією програмою здійснюється в рамках затвердженої Міністерством освіти і науки України навчальної програми предмета «Основи здоров’я» для 1–9 класів, а для 10 чи 11 класу в рамках виховних годин. Комплект реалізує компетентнісний підхід, який визнано найефективнішим для розвитку психосоціальних навичок.
Далі наведено чинну програму предмета «Основи здоров’я», в якій таким кольоромвиділено тематику курсу «Вчимося жити разом».
* Так позначено вправи, які слід виконувати не лише в класі, а й вдома з допомогою батьків.
1 клас
(34 години, з них 3 години — резервні)
(34 години, з них 3 години — резервні)
Зміст навчального матеріалу | Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1. Здоров’я людини (3 год.)
Що вивчає предмет «Основи здоров’я». Безпека першокласника. Здоров’я та його ознаки. Порушення здоров’я (травми, захворювання) та їх профілактика. Ріст і розвиток людини.
Практичні роботи:
Знайомство зі школою. * Вимірювання зросту та маси тіла (за допомогою дорослих).
* Створення малюнку: «З дому до школи».
| Учні розповідають:
|
2. Фізична складова здоров’я (8 год.)
Щоденне піклування про своє здоров’я. Розпорядок дня. Постава. Як правильно сидіти за партою. Робоче місце першокласника. Правила особистої гігієни. Догляд за руками. Харчування і здоров’я. Овочі, фрукти, молочні продукти, їх значення для росту та розвитку. Фізичні вправи та загартовування. Активний і пасивний відпочинок.
Практичні роботи:
* Складання розпорядку дня (з допомогою дорослих). * Як складати портфель. * Як правильно мити руки. * Вправи для формування правильної постави та стопи. |
Учні розповідають:
уміють:
|
3. Соціальна складова здоров’я (12 год.)
Піклування про здоров’я в сім’ї. (Тренінг 1. Моя родина) Дівчатка та хлопчики. (Тренінг 2. Дівчатка та хлопчики) Уміння товаришувати. (Тренінг 3. Вчимося товаришувати) Безпечні місця для ігор і розваг. Поведінка в небезпечних ситуаціях. Телефони аварійних служб. Поведінка дитини в автономній ситуації в населеному пункті (якщо заблукав, загубився, відстав від класу). Дитина вдома. Побутові небезпеки. Місця підвищеної небезпеки у школі. Мікрорайон школи. Вибір безпечного маршруту від школи до дому. Складові дороги. Безпечний перехід проїзної частини дороги. Правила користування громадським транспортом.
Практичні роботи:
* Розігрування діалогів знайомства. * Спільні ігри для хлопчиків і дівчаток. * Моделювання ситуації повідомлення про небезпеку за телефонами аварійних служб. * Моделювання ситуації пошуку допомоги, якщо заблукав, загубився, відстав від класу. * Визначення безпечних місць для ігор на шкільному подвір’ї. |
Учні розповідають:
називають:
наводять приклади:
розпізнають:
пояснюють:
уміють:
|
4. Психічна і духовна складові здоров’я (8 год.)
Унікальність людини. Повага до себе та інших людей. (Тренінг 4. Неповторність людини) Народні традиції, родинні свята і здоров’я. Емоції та настрій людини. Як покращити настрій. (Тренінг 5. Настрій і почуття) Рішення і наслідки. Уміння приймати рішення. Рішення для здоров’я. (Тренінг 6. Вчимося приймати рішення)
Практичні роботи:
* Створення пам’ятки: «Як влаштувати веселе свято». Вправи: «Вгадай емоцію», «Намалюй настрій».
* Ігри, що сприяють гарному настрою.
* Обговорення поведінки казкових і літературних персонажів, їхнього ставлення до свого здоров'я та до здоров'я інших.
| Учні розповідають:
|
Підготовка до Дня здоров’я (за рахунок резервних годин).
Підготовка і проведення вистави, творчого конкурсу, присвячених заохоченню учнів до здорового способу життя (за рахунок резервних годин).
2 клас
(34 години, із них 2 години — резервні)
(34 години, із них 2 години — резервні)
Зміст навчального матеріалу | Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1. Здоров’я людини (3 год.)
Індивідуальні особливості росту та розвитку учнів. Здоров’я і хвороби. Профілактика захворювань. Інфекційні захворювання. Захист від інфекцій.
Практична робота.
* Вимірювання зросту та маси тіла (з допомогою дорослих). | Учні називають:
|
2. Фізична складова здоров’я (9 год.)
Розпорядок дня школяра. Порядок і дисципліна. Навчання і відпочинок. Користь активного відпочинку. Організація відпочинку в класі та вдома. Ранкові та вечірні гігієнічні процедури. Культура харчування. Правила поведінки за столом. Вітаміни, їх значення для здоров’я. Фізичні вправи та здоров’я. Правила і процедури загартовування.
Практичні роботи:
* Складання розпорядку робочого дня. * Планування вихідного дня. Гра: «Вдягни ляльку» (вибір одягу за погодою). * Як правильно доглядати за порожниною рота. * Вибір корисних для здоров’я продуктів. |
Учні називають:
розпізнають:
пояснюють:
уміють:
|
3. Соціальна складова здоров’я (13 год.)
Права дитини. (Тренінг 1. Права дитини) Обов’язки дитини вдома та в школі. (Тренінг 2. Дружна родина) Спілкування. (Тренінг 3. Наука спілкування) Умови взаєморозуміння. Безпечні та небезпечні ситуації. Небезпечні речовини (отруйні, горючі, легкозаймисті). Джерела допомоги в небезпечних ситуаціях (батьки, сусіди, родичі, аварійні служби). Безпечна поведінка вдома. Користування телевізором, комп’ютером, мобільним телефоном. Ситуації можливої небезпеки у школі. Шляхи виходу дитини зі школи. Безпека на дорозі. Правила пішохідного руху. Дорожня розмітка. Безпека на відпочинку. Літні та зимові розваги. Профілактика обмороження, перегрівання, сонячних опіків. Безпека у спілкуванні з дикими та бездомними тваринами. Надання першої допомоги при забиттях, порізах, подряпинах, укусах комах.
Практичні роботи:
Моделювання ситуацій невербального спілкування.
* Створення списку джерел допомоги в небезпечних ситуаціях (за допомогою дорослих).
* Створення пам’ятки щодо перегляду телевізійних передач, користування комп’ютером і мобільним телефоном. Відпрацювання навичок евакуації з приміщення школи згідно з планом евакуації. * Моделювання ситуації переходу дороги на регульованому та нерегульованому перехресті. * Моделювання ситуації надання першої допомоги при нескладних травмах. | Учні називають:
|
4. Психічна і духовна складові здоров’я (7 год.)
Смаки та захоплення людини, їх вплив на здоров’я. Вибір друзів. Друзі за інтересами. (Тренінг 4. Друзі за інтересами) Людяність і співчуття. Як надати підтримку й допомогу. (Тренінг 5. Друзі з особливими потребами) Умови взаєморозуміння (перенесено з соціальної складової). (Тренінг 6. Як помиритися з другом) Прийняття рішень. Вплив реклами на рішення людини. Вплив алкоголю на здоров’я.
Практичні роботи:
Презентація: «Моє захоплення». Створення плаката: «Захоплення нашого класу». | Учні розповідають:
|
Підготовка виставки дитячих робіт, присвячених здоровому способу життя та профілактиці шкідливих звичок (за рахунок резервних годин).
3 клас
(34 години, із них 2 години — резервні)
(34 години, із них 2 години — резервні)
Зміст навчального матеріалу | Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Здоров’я людини (3 год.)
Показники здоров’я і розвитку дитини. Чинники, що впливають на здоров’я. Здоровий спосіб життя. Корисні звички.
Практичні роботи:
* Складання правил здорового способу життя. * Вимірювання пульсу. | Учні розповідають:
|
Фізична складова здоров’я (7 год.)
Природні ритми та здоров’я. Працездатність людини. Освітлення на робочому місці, його значення для формування постави й зору. Активний відпочинок. Безпека під час занять спортом. Корисні та шкідливі мікроорганізми. Захисні сили організму. Профілактика інфекцій, що передаються контактним і повітрянокрапельним шляхом. Охайність та особиста гігієна. Догляд за одягом і взуттям. Вітаміни та мікроелементи, їх вплив на здоров’я. Вибір продуктів харчування. Переваги натуральних продуктів. Негативний вплив смажених страв. Харчові отруєння. Перша допомога при харчових отруєннях.
Практичні роботи:
Вправи для підвищення працездатності. * Моделювання поведінки під час епідемії грипу. * Визначення терміну придатності та умов зберігання харчових продуктів за їх маркуванням. |
Учні називають:
розпізнають:
пояснюють:
уміють:
|
Соціальна складова здоров’я (17 год.)
Взаємодія з іншими людьми. Дружний клас. (Тренінг 1. Дружний клас) Родинні стосунки. Взаємодопомога членів родини. (Тренінг 2. Дружна родина) Що таке толерантність. Толерантне ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров’ям. (Тренінг 3. Як стати толерантним) Ефективне спілкування. (Тренінг 4. Школа спілкування) Уміння слухати. (Тренінг 5. Уміння слухати) Запобігання конфліктам і їх розв’язання. (Тренінг 6. Як залагодити конфлікт) Вплив комп’ютерних ігор на психічне та фізичне здоров’я дітей. Профілактика комп’ютерної залежності. Безпека вдома. Правила користування джерелами водопостачання. Пожежна безпека. Правила користування обігрівальними приладами. Правила користування газовою плитою. Ознаки витоку газу. Порядок дій у разі витоку газу. Дорожня безпека. Перехід дороги в умовах обмеженої оглядовості. Поведінка біля залізничної колії. Безпека в населеному пункті. Правила поведінки дітей надворі. Безпека велосипедиста. Оздоровче значення відпочинку на природі. Речі та одяг для прогулянки на природі. Поведінка дитини в автономній ситуації на природі (якщо загубився, заблукав у лісі, горах, степу).
Практичні роботи:
Обговорення літературних джерел: української народної казки «Ріпка» і байки Л. Глібова «Лебідь, Щука і Рак». * Як зробити приємність іншому.
* Створення подарунку дитині, яка має проблеми зі здоров'ям.
* Як попросити про послугу чи допомогу. Моделювання ситуацій мирного розв’язання конфліктів з однолітками. Моделювання ситуації відмови від небезпечної пропозиції. * Ознайомлення із застережними знаками «небезпека ураження електричним струмом», «легкозаймиста речовина». * Ситуаційна гра: «Як діяти у разі витоку газу». Рольова гра: «Викликаємо служби 101, 102, 103, 104». Моделювання ситуацій дорожнього руху (з дорожніми знаками: 1.27, 1.28, 1.30, 3.8, 4.12, 5.41, 5.43). |
Учні називають:
пояснюють:
розпізнають:
уміють:
|
Психічна і духовна складові здоров’я (5 год.)
Розвиток пам’яті та уваги.
Характер і здоров’я.
(Тренінг 7. Характер людини) Самооцінка характеру. (Тренінг 8. Самооцінка характеру)
Доброзичливість і здоров’я людини. Профілактика емоційного перенапруження. Способи релаксації.
Творчі здібності дитини. Розвиток уяви.
Практичні роботи:
Визначення позитивних і негативних рис характеру казкових героїв. Визначення рис власного характеру. * Вправи для тренування зорової та слухової пам’яті та концентрації уваги. Створення колажу: «Що приносить мені радість». * Виконання проекту: «Здоровим бути модно!» (створення казки, малюнка, плаката, виступу тощо). | Учні називають:
|
Виконання проекту: «Прагнемо бути здоровими!» (за рахунок резервних годин).
4 клас
(34 години, з них 2 години — резервні)
(34 години, з них 2 години — резервні)
Зміст навчального матеріалу | Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1. Здоров’я людини (3 год.)
Цінність і неповторність життя і здоров’я людини. Безпека життєдіяльності. Цілісність здоров’я: взаємозв’язок фізичної, соціальної, психічної та духовної його складових. Чинники здоров’я. Показники розвитку дитини.
Практичні роботи:
* Визначення рівня фізичного розвитку. | Учні називають:
|
2. Фізична складова здоров’я (6 год.)
Збалансоване харчування. Вітаміни, мінерали, їх значення для здоров’я. Питний режим. Значення води для життя і здоров’я людини. Вплив рухової активності на розвиток організму. Принципи загартовування. Профілактика порушень зору, слуху, опорнорухового апарату у школярів. Відновлення рівня здоров’я після хвороби. Гігієна порожнини рота. Гігієна оселі. Повітря, його значення для здоров’я. Мікроклімат приміщення.
Практичні роботи:
Вправи для профілактики плоскостопості. * Гігієнічний догляд за порожниною рота. * Складання рекомендацій «Як підтримувати чисте повітря в оселі». * Джерела допомоги при самонавчанні (батьки, родичі, вчителі, однокласники). |
Учні називають:
пояснюють:
аналізують:
уміють:
|
3. Соціальна складова здоров’я (18 год.)
Традиції збереження здоров’я в родині. Спадковість і здоров’я. Знайомство з людьми. Дружба і здоров’я. Розбудова дружніх стосунків. (Тренінг 1. Як знайти друга) Вплив друзів. Протидія небажаним пропозиціям. (Тренінг 2. Як відстояти себе) Вплив телебачення, комп’ютерів, мобільних телефонів та інших електронних засобів на здоров’я. Вплив реклами на рішення і поведінку людей. Інфекційні хвороби, що набули соціального значення (туберкульоз і ВІЛ/СНІД). Охорона здоров’я дітей. Гуманне ставлення до людей з особливими потребами. Наодинці вдома. Дії дитини за умови опосередкованої небезпеки: пожежа в іншій квартирі, іншому будинку тощо.
Безпека школяра. Правила поведінки під час масових шкільних заходів.
Вихід із непередбачених ситуацій поза межами домівки, школи. Безпека руху пішоходів. Сигнали регулювання дорожнього руху. Види перехресть. Рух майданами. Дорожньотранспортні пригоди (ДТП). Групи дорожніх знаків (6.16.4, 6.86.15, 7.1.4).
Практичні роботи:
Рольова гра «Будьмо знайомі!» Моделювання ситуації звернення за телефонами довіри. Моделювання ситуацій відмови від небезпечних пропозицій. Моделювання ситуацій допомоги людям з особливими потребами. |
Учні пояснюють:
називають:
розпізнають:
аналізують:
уміють:
дотримуватися правил:
відтворюють:
|
4. Психічна і духовна складові здоров’я (5 год.)
Самооцінка та поведінка людини. Упевненість і самовпевненість. (Тренінг 3. Самооцінка та поведінка людини) Бажання, можливості, обов’язки. Воля і здоров’я людини. Повага і самоповага. Вибір і досягнення мети. (Тренінг 4. Шануй себе та інших) Звички та здоров’я. Формування звичок. Розвиток творчих здібностей. Заохочення однолітків до здорового способу життя.
Практичні роботи:
* Виконання проекту: «Моя мета». * Виконання проекту з формування корисної звички. Виконання проекту: «Здоров’я всьому голова!» (розроблення плану вистави, творчого конкурсу, змагання тощо за тематикою здорового способу життя). |
Учні називають:
наводять приклади:
розпізнають:
аналізують:
пояснюють:
уміють:
|
Підготовка та проведення вистави, творчого конкурсу, присвячених заохоченню учнів до здорового способу життя (за рахунок резервних годин).
5 клас
(35 годин, 4 години — резервний час)
(35 годин, 4 години — резервний час)
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
Розділ 1. Здоров’я людини (5 год.) | |
Життя і здоров’я людини
Здоровий спосіб життя. Безпека і небезпека. Принципи безпечної життєдіяльності.
__________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
Безпека на дорозі
Безпека пішохода. Види пішохідних переходів. Дорожня розмітка. Перехід багатосмугової дороги.
Безпека на зупинках громадського транспорту. Безпека пасажира. Правила користування громадським транспортом. Етика пасажира. Поведінка пасажира у разі ДТП.
__________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Пояснює:
Розпізнає:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Ціннісний компонент
|
Розділ 2. Психічна і духовна складові здоров’я (5 год.) | |
Уміння вчитися
Раціональний розподіл часу. Розпорядок дня школяра.
Облаштування робочого місця. Умови успішного навчання.
Розвиток здібностей. Створення мотивації до навчання.
Типи сприйняття інформації. Активне слухання.
Прийоми для кращого запам’ятовування. Підготовка до контрольної роботи.
Повага до себе та інших
Унікальність людини. Розвиток самоповаги.
Повага і толерантне ставлення до інших людей.
Уміння працювати разом.
Почуття та емоції. Вияви почуттів. Способи висловлювання почуттів. Співпереживання і співчуття.
_______________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Розпізнає:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Аналізує:
Ціннісний компонент
Усвідомлює:
|
Розділ 3. Фізична складова здоров’я (5год.) | |
Фізичні чинники здоров’я
Принципи і методи загартовування. Рухова активність.
Профілактика порушень постави і гостроти зору.
Попередження травм під час рухливих ігор і занять фізичною культурою та спортом.
Правила безпечної поведінки в басейні та на льоду.
Відпочинок школяра. Ознаки перевтоми.
Умови здорового сну.
Вплив телебачення і комп’ютера на здоров’я.
_______________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Розпізнає:
Пояснює:
Діяльнісний компонент
Аналізує:
Уміє:
Ціннісний компонент
|
Розділ 4. Соціальна складова здоров’я (16 год.) | |
Тема 1. Соціальний добробут
Право на здоров’я
Права дитини. Обов’язки учня і громадянина.
Спілкування і здоров’я
Ефективне спілкування. Вплив поведінки на здоров’я. Переваги упевненої поведінки.
Спілкування з дорослими. Повага до батьків та вчителів. Взаємодопомога членів родини.
Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями і дівчатами.
Протидія виявам агресії та насилля в учнівському середовищі.
Безпека спілкування в Інтернеті
Соціальна небезпека інфекційних захворювань та запобігання дискримінації людей, за будь-якою ознакою в т. ч. за станом здоров’я (ВІЛ, туберкульоз, ОРВІ тощо) та інвалідністю.
__________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Розпізнає:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Ціннісний компонент
|
Тема 2. Безпека в побуті та навколишньому середовищі
Пожежна безпека
Причини виникнення та способи гасіння невеликих пожеж.
Особливості гасіння електроприладів. Захист органів дихання під час пожежі.
Дитина в автономній ситуації
Безпека в побуті. Ризики побутового травмування, телефонного та телевізійного шахрайства, проникнення в оселю зловмисників.
Інформаційна безпека в Інтернеті.
Безпека надворі. Місця підвищеної небезпеки.
Екстремальні ситуації при спілкуванні з незнайомцями.
Безпечне довкілля
Наслідки забруднення довкілля для життя і здоров’я людини. Способи збереження природного середовища.
Стихійні лиха. Правила поведінки під час сильного вітру, грози та в разі потрапляння у зону підтоплення.
Підручні рятувальні заходи.
Відпочинок на природі. Правила купання у водоймах. Дії у небезпечних ситуаціях на воді.
________________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Розпізнає:
Пояснює:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Ціннісний компонент
Демонструє здатність:
Дотримується:
|
6 клас
(35 годин, 4 години — резервний час)
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
Розділ 1. Здоров’я людини (4 год.) | |
Життя і здоров’я людини
Безпека життєдіяльності. Здоров’я і добробут. Життєві навички, сприятливі для здоров’я. Активне довголіття.
Ризики і небезпеки
Поняття про ризик. Виправдані і невиправдані ризики. Оцінка ризиків у щоденному житті. Екстремальні і надзвичайні ситуації.
Навколишнє середовище і здоров’я
Вплив природних чинників на здоров’я людини. Небезпеки природного середовища.
Вплив техногенного середовища на здоров’я людини. Екологічні проблеми довкілля.
Соціальне середовище і здоров’я. Захист від кримінальних небезпек.
_____________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Розпізнає:
Пояснює:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Ціннісний компонент
|
Розділ 2. Фізична складова здоров’я (6 год.) | |
Харчування і здоров’я
Значення води і харчування для розвитку і здоров’я підлітків. Поживні речовини.
Особливість харчування у підлітковому віці.
Харчові звички. Принципи харчування для здоров’я. Калорійність харчування та енерговитрати залежно від фізичних навантажень.
Профілактика йододефіциту і діабету.
Правила купівлі, обробки і зберігання харчових продуктів. Перша допомога у разі харчових отруєнь.
Особиста гігієна
Складові особистої гігієни. Догляд за шкірою. Гігієна ротової порожнини. Особиста гігієна під час занять фізичною культурою та спортом.
_______________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Розпізнає:
Пояснює:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Ціннісний компонент
Демонструє здатність:
|
Розділ 3. Психічна і духовна складові здоров’я (7 год.) | |
Звички і здоров’я
Психічний розвиток підлітка. Ознаки гармонійного розвитку хлопчиків і дівчаток.
Потреби людини, їх розвиток із віком.
Навички і звички. Вплив звичок на здоров’я. Корисні і шкідливі звички.
Чинники формування звичок.
Самооцінка і здоров’я
Поняття самооцінки. Види самооцінки.
Формування адекватної самооцінки.
Критичне мислення та уміння приймати рішення
Види рішень. Алгоритм прийняття зважених рішень. Рішення, важливі для здоров’я.
Вплив реклами на рішення людини. Види реклами. Соціальна і комерційна реклама.
Психоактивні речовини і здоров’я.
Позитивні й негативні впливи однолітків.
Протидія тиску і маніпуляціям.
Вплив ВІЛ-інфекції на організм людини.
Поняття про СНІД. Як ВІЛ не передаєтся. Толерантне ставлення до людей, що живуть із ВІЛ.
_____________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Розпізнає:
Пояснює:
Діяльнісний компонент
Аналізує:
Уміє:
Ціннісний компонент
|
Розділ 4. Соціальна складова здоров’я (15 год.) | |
Тема 1. Соціальний добробут
Спілкування і здоров’я
Спілкування людей. Засоби комунікації.
Навички спілкування. Стилі спілкування.
Значення упевненої поведінки для здоров’я.
Види стосунків. Стосунки в родині, класі, підлітковому середовищі.
Безпечне спілкування в Інтернеті (соціальні мережі)
Конфлікти і здоров’я
Поняття конфлікту. Види і способи розв’язання конфліктів.
Конструктивне розв’язання конфліктів.
Запобігання ескалації конфлікту. Самоконтроль у конфліктних ситуаціях.
Стосунки з однолітками
Підліткові компанії. Ознаки дружніх, недружніх і небезпечних компаній. Способи протидії агресії та насиллю у підлітковому середовищі.
______________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Розпізнає:
Пояснює:
Діяльнісний компонент
Аналізує:
Уміє:
Ціннісний компонент
Дотримується правил:
|
Тема 2. Безпека в побуті й навколишньому середовищі
Безпека в побуті
Правила користування газовими приладами, електроприладами, водогоном, тепловими мережами.
Безпека під час користування засобами побутової хімії.
Пожежна безпека оселі
Причини виникнення пожеж. Стадії розвитку пожежі. Пожежна охорона. Профілактика пожеж. План евакуації з будинку.
Засоби пожежогасіння. Гасіння невеликої пожежі. Захист органів дихання в зоні пожежі. Дії в разі загоряння одягу.
Проживання у промисловій зоні
Види небезпечних промислових об’єктів.
Дії школяра під час виникнення аварійної ситуації на підприємстві. Підручні засоби захисту.
Безпека руху велосипедиста
Елементи конструкції велосипеда, що впливають на безпеку руху. Одяг для велосипедиста. Засоби безпеки велосипедиста.
Правила дорожнього руху для велосипедистів. Правила перевезення вантажів і виконання маневрів на велосипеді.
Поведінка в екстремальних ситуаціях
Телефони аварійних служб. Повідомлення рятувальним службам. Правила взаємодії з рятувальниками.
Перша допомога у разі ураження електричним струмом, попадання хімічних речовин на шкіру, отруєння, ДТП.
_______________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Розпізнає:
Пояснює:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Ціннісний компонент
Дотримується правил:
|
7 клас
(35 годин, 4 години — резервний час)
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
Розділ 1. Здоров’я людини (9 год.) | |
Здоров’я і спосіб життя
Цілісність здоров’я. Формування здорового способу життя. Переваги здорового способу життя. Навички, сприятливі для здоров’я. Значення життєвих принципів для здоров’я.
Профілактика захворювань
Інфекційні та неінфекційні захворювання.
Захисні реакції організму і бар’єри на шляху інфекцій. Заходи профілактики інфекційних та неінфекційних захворювань.
Принципи безпечної життєдіяльності
Природні, техногенні та соціальні небезпеки. Види і джерела ризику. Рівні ризику.
Безпека на дорозі
Безпека пасажира легкового і вантажного автомобіля. Засоби безпеки легкового автомобіля. Заходи безпеки під час поїздки на вантажному автомобілі. Небезпечні вантажі.
Види ДТП. Положення тіла, які знижують ризики травмування під час ДТП. Дії свідків ДТП.
Побутова безпека
Безпека оселі. Правила безпеки при користуванні засобами побутової хімії, газовими приладами та пічним опаленням.
Пожежна безпека у громадських приміщеннях
Правила пожежної безпеки у школі. Оповіщення про пожежу. Первинні засоби пожежогасіння. Алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні.
________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Розпізнає:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Ціннісний компонент
Усвідомлює:
|
Розділ 2. Фізична складова здоров’я (4 год.) | |
Індивідуальний розвиток підлітків
Ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання.
Показники фізичного розвитку підлітків.
Способи покращення фізичної форми.
Косметичні проблеми підлітків
Функції шкіри. Чинники, що впливають на здоров’я шкіри.
Типи шкіри. Особливості функціонування шкіри у підлітковому віці. Догляд за шкірою і волоссям.
______________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Пояснює:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Ціннісний компонент
|
Розділ 3. Психічна і духовна складові здоров’я (9 год.) | |
Психічний і духовний розвиток
Особливості психічного розвитку підлітків. Розвиток потреб. Духовний розвиток особистості. Життєві цінності та здоров’я.
Уміння вчитися
Умови успішного навчання.
Розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей.
Емоційне благополуччя
Вплив емоцій на здоров’я і прийняття
рішень. Культура вияву почуттів.
Методи самоконтролю.
Ознаки психологічної рівноваги.
Стрес і здоров’я. Чинники стресу і виживання в екстремальних ситуаціях.
Конфлікти і здоров’я
Причини виникнення і стадії розвитку конфліктів. Розпалювання конфліктів.
Способи конструктивного розв’язання конфліктів.
_______________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Розпізнає:
Пояснює:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Аналізує:
Ціннісний компонент
|
Розділ 4. Соціальна складова здоров’я (9 год.) | |
Соціальні чинники здоров’я
Соціальна безпека населеного пункту. Держава на захисті прав дитини. Клініки, дружні для молоді. Вплив засобів масової інформації на здоров’я. Роль молодіжного руху у формуванні здорового способу життя молоді.
Найближче оточення дитини. Вплив родини і друзів. Принципи формування міжособистісних стосунків. Види підліткових компаній. Ознаки небезпечних компаній. Способи протидії негативному соціальному впливу.
Хвороби цивілізації
Соціальні чинники ризику «хвороб цивілізації». Профілактика серцево-судинних, онкологічних захворювань, діабету, ожиріння.
Вплив комерційної реклами на здоров’я.
Комп’ютерна, ігрова та Інтернетзалежність.
Профілактика захворювань, що набули соціального значення
Наслідки вживання наркотиків. Міфи і факти про наркотики.
Положення кримінального законодавства у сфері боротьби з розповсюдженням наркотиків. Протидія залученню до вживання наркотиків.
Заходи профілактики на державному і особистому рівнях інфекційних захворювань (ВІЛ, туберкульоз тощо). Законодавство України у сфері протидії епідемії ВІЛ-інфекції Причини і наслідки стигматизації і дискримінації
_____________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Розпізнає:
Діяльнісний компонент
Аналізує:
Уміє:
Ціннісний компонент
Демонструє:
Усвідомлює:
|
8 клас
(35 годин, 4 години — резервний час)
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
Розділ 1. Здоров’я людини (6 год.) | |
На порозі дорослого життя
Фізіологічна, психологічна та соціальна зрілість.
Соціальні ролі та життєві навички в сучасному світі.
Надзвичайні ситуації
Класифікація надзвичайних ситуацій.
Основні принципи порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях. Основні положення законодавства України щодо порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях.
Визначення стану потерпілого. Перша допомога у разі надзвичайних ситуацій.
Алгоритм рятування людей під час пожежі.
____________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Розпізнає:
Пояснює:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Дотримується правил:
Ціннісний компонент
Демонструє:
|
Розділ 2. Фізична складова здоров’я (5 год.) | |
Оздоровчі системи
Поняття про оздоровчі системи та їх складові.
Безпека харчування
Вибір харчових продуктів. Традиційні і сучасні системи харчування. Дієтичне харчування. Негативні наслідки незбалансованого харчування. Харчові добавки. Симптоми харчового отруєння. Отруйні рослини і гриби. Профілактика харчових отруєнь. Перша допомога при харчових отруєннях та кишкових інфекціях.
___________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Пояснює:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Ціннісний компонент
Дотримується правил:
Усвідомлює:
|
Розділ 3. Психічна й духовна складові здоров’я (5 год.) | |
Становлення особистості
Біосоціальний характер особистості. Розвиток особистості. Формування самосвідомості у підлітковому віці.
Складові духовного розвитку особистості.
Формування системи цінностей. Моральний розвиток особистості. Піраміда потреб. Планування майбутнього.
Краса і здоров’я
Ідеали краси і здоров’я. Вплив модних тенденцій на здоров’я.
Уміння вчитися
Складові уміння вчитися. Важливість налаштування на успіх. Бар’єри ефективного навчання. Розвиток логічного та образного мислення.
Принципи запам’ятовування. Розвиток пам’яті та уваги.
_______________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Розпізнає:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Демонструєналаштованість на успіх, наполегливість у досягненні мети.
Ціннісний компонент
Усвідомлює:
|
Розділ 4. Соціальна складова здоров’я (15 год.) | |
Тема 1. Соціальний добробут
Соціальні аспекти статевого дозрівання.
Особливості дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на розвиток репродуктивної системи підлітків.
Спілкування хлопців і дівчат. Принципи рівноправного і ненасильницького спілкування. Право на фізичну недоторканість і приватність. Неприпустимість небажаних дотиків, образливих натяків та сексуальних домагань.
Психологічні і соціальні наслідки ранніх статевих стосунків, підліткової вагітності.
Небезпека інфікування ВІЛ, інфекціями, що передаються статевим шляхом (ІПСШ).
ВІЛ/СНІД: проблема людини і проблема людства.
Формула індивідуального захисту. Тестування на ВІЛ-інфекцію, гепатити В і С.
Кримінальна відповідальність за злочини сексуального характеру. Алгоритм поведінки жертви сексуального насильства.
_______________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Розпізнає:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Ціннісний компонент
Обґрунтовує:
|
Тема 2. Безпека в побуті й навколишньому середовищі
Безпека на дорозі
Організація дорожнього руху. Модель безпечного дорожнього середовища («трикутник безпеки»). Правила дорожнього руху. Регулювання дорожнього руху. Пріоритети в дорожньому русі.
Мотоцикл і безпека. Правила для мотоциклістів та пасажирів мотоцикла. Небезпека керування транспортним засобом у нетверезому стані.
Екологічна безпека
Забруднення навколишнього середовища і здоров’я. Питна вода і здоров’я. Небезпека купання у забруднених водоймах.
Атмосферні забруднення та їх вплив на здоров’я. Вплив транспорту на навколишнє середовище та здоров’я. Вплив забруднення ґрунтів на здоров’я.
Соціальна безпека
Правова відповідальність і закони України. Права, обов’язки і правова відповідальність неповнолітніх.
Види правопорушень. Поведінка підлітків у разі затримання поліцією.
Захист від кримінальних небезпек. Поняття і межі допустимої самооборони.
Основи самозахисту.Протидія торгівлі людьми. Дитяча безпритульність і бездоглядність. Небезпека залучення до деструктивних соціальних угруповань. Загроза тероризму.
Інформаційна безпека
Вплив засобів масової інформації на здоров’я і поведінку людей. Комп’ютерна безпека. Безпека у мережі Інтернет. Онлайн безпека для попередження сексуального насильства та зловживань.
______________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Розпізнає:
Пояснює:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Дотримується:
Ціннісний компонент
Обгрунтовує:
|
9 клас
(35 годин, 4 години — резервний час)
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
Розділ 1. Здоров’я людини (3 год.) | |
Дотримання здорового способу життя.
Сучасне уявлення про здоров'я.
Взаємозв’язок фізичної, психічної, соціальної і духовної складових здоров’я.
Чинники, що впливають на показники здоров’я населення.
Сфери життя людини
______________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Розпізнає:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Ціннісний компонент
Демонструє:
Обґрунтовує:
|
Розділ 2. Фізична складова здоров’я (6 год.) | |
Збереження і зміцнення фізичної складової здоров’я
Взаємозв’язок складових фізичного здоров’я.
Види рухової активності. Вплив рухової активності на фізичний, психологічний і соціальний добробут людини.
Складові особистої гігієни. Гігієнічні процедури.
Біологічні ритми і здоров’я. Значення сну в юнацькому віці.
Харчування при різному фізичному навантаженні. Контроль за масою тіла.
Моніторинг здоров’я
Види моніторингу фізичної складової здоров’я. Показники фізичного здоров’я.
______________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Ціннісний компонент
|
Розділ 3. Психічна й духовна складові здоров’я (12 год.) | |
Самореалізація особистості
Самореалізація у підлітковому та юнацькому віці. Складові самореалізації. Самопізнання і формування особистості.
Формування самооцінки. Поняття життєвого самовизначення. Складові життєвого самовизначення. Критерії і мотиви для вибору професії. Профорієнтація.
Емоційне благополуччя
Природа і види емоцій. Поняття емоційної зрілості. Саморегуляція. Методи самоконтролю.
Уміння вчитися
Умови ефективного навчання. Активне і пасивне навчання. Індивідуальні особливості сприйняття і навчання.
Способи ефективного навчання й підготовки до іспитів. Підготовка до Державної підсумкової атестації. Планування часу.
Самовиховання характеру
Риси характеру. Чинники, від яких залежить характер людини.
Роль життєвих цінностей у формуванні характеру. Цінності і якість життя. Моральний розвиток особистості. Самовиховання характеру.
______________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Наводить приклади:
Розпізнає:
Пояснює:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Ціннісний компонент
Усвідомлює:
|
Розділ 4. Соціальна складова здоров’я (10 год.) | |
Тема 1. Соціальний добробут
Соціальна компетентність
Стосунки і рівні спілкування. Навички ефективного спілкування. Принципи
формування міжособистісних стосунків.
Стосунки з дорослими та однолітками.
Цінність родини. Чинники міцної родини.
Готовність до сімейного життя.
Репродуктивне здоров’я молоді
Стан репродуктивного здоров’я молоді в Україні. Негативні наслідки ранніх статевих стосунків, зокрема, інфікування на вірус папіломи людини та ризик розвитку раку шийки матки.
Запобігання захворюванням, які передаються статевим шляхом. Засоби контрацепції. Спільна відповідальність чоловіка і жінки за використання контрацепції та засобів захисту від ІПСШ.
Значення моральних цінностей для профілактики ІПСШ.
Протидія стигмі і дискримінації осіб за будь-якою ознакою в т. ч. за станом здоров’я та з інвалідністю.
Вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров’я. Профілактика вроджених вад.
Значення регулярних профілактичних оглядів для хлопців та дівчат. Профілактика та раннє виявлення онкологічних захворювань молочної залози (огляд мамолога).
Соціально-психологічні та медичні послуги держави для молоді.
_______________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає
Наводить приклади:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Ціннісний компонент
Усвідомлює:
|
Тема 2. Сучасний комплекс проблем безпеки
Безпека як потреба людини. Види і рівні загроз. Заходи безпеки. Взаємозв’язок особистої, національної і глобальної безпеки.
Концепція національної безпеки України.
Сфери національної безпеки.
Глобальні загрози, породжені діяльністю людини.
Розвиток екологічно доцільного мислення і поведінки, як складова формування здорового способу життя.
Міжнародне екологічне право. Екологічне законодавство України. Поняття інформаційного суспільства та сталого розвитку.
_______________________
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
Називає:
Пояснює:
Розпізнає:
Діяльнісний компонент
Уміє:
Ціннісний компонент
|
Список використаних джерел:
- Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів початкової школи у курсі «Основи здоров’я». [Електронний ресурс] // Алатон. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://drive.google.com/drive/folders/0Bzt9FAqrO9WcWlVaUUg0UkNRRnc.
- Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів основної та старшої школи у курсі «Основи здоров’я». [Електронний ресурс] // Алатон. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://drive.google.com/drive/folders/0Bzt9FAqrO9WcblgxNGd1WEZHblU.
Комментариев нет:
Отправить комментарий