воскресенье, 24 апреля 2016 г.

8 КВІТНЯ 2016 РОКУ. ВІДКРИТИЙ УРОК З БІОЛОГІЇ У 6-В КЛАСІ ВЧИТЕЛЯ БІОЛОГІЇ ТА ХІМІЇ ПЛЯСЕЦЬКОЇ ЯНИ СЕРГІЇВНИ.


8 КВІТНЯ 2016 РОКУ. 
ВІДКРИТИЙ 
УРОК 
З БІОЛОГІЇ
У
 6-В КЛАСІ 
ВЧИТЕЛЯ БІОЛОГІЇ ТА ХІМІЇ
ПЛЯСЕЦЬКОЇ ЯНИ СЕРГІЇВНИ.


Життєві форми рослин.
Рослинні угруповання.
Значення рослин для існування життя на планеті Земля.
Значення рослин для людини.

Мета: - розкрити особливості розселення рослин у природі, сформувати поняття про   
             рослинні  угруповання, їхні типи;
      -розширити знання учнів про значення рослин для існування життя на планеті
       Земля а для людини;
           - формувати вміння працювати в групах, навички самоаналізу; удосконалювати
              вміння встановлювати взаємозв’язки;

           - формувати екологічно цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і природного   
              середовища.

Очікувані результати:-   учні називають та розпізнають основні типи рослинних  
                                            угруповань, види  ярусності;
                                        -   наводять приклади панівних рослин різних рослинних
                                            угруповань: лісів, степів, лук, боліт;
-          пояснюють відповідними прикладами зв’язок між складом   
-          рослинних  угруповань та умовами середовища,
-          учні називають рідкісні рослини своєї місцевості;
-          наводять приклади використання людиною рослин різних груп;
-           оцінюють значення рослин для існування життя на планеті Земля, значення рослин для людини.


Обладнання та матеріали: підручник, презентації до уроку.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

1. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.



2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних  знань учнів
2.1.«Поміркуй»
Пояснити, як взаємозв’язані такі поняття: однорічні, кущі, хвойні, дерева, багаторічні, трави, листяні, життєві форми рослин, дворічні. Скласти з них схему.
2.2.     Індивідуальна робота учнів за картками.
2.3.     Конкурс творів-мініатюр на тему «Чим приваблює мене ліс (степ, луки…)» (домашнє завдання).
2.4.     «Термінологічний бій».
Учні запитують один в одного визначення термінів, що були вивчені на минулому уроці (рослинне угруповання, рослинність, флора, ярусність, ліс, луки, степ, болото).
2.5.     Відгадування кросворда «Мішані ліси».
2.6.     «Мозковий штурм».
— Чому в ялиновому лісі трав’янистий покрив бідний, а в широколистому — багатий?


3. Мотивація навчальної діяльності
Запитання для обговорення:
— Чи є на земній поверхні території, не заселені рослинами? (Можливі варіанти відповідей учнів: Антарктида, пустелі, гірські вершини тощо.)

Слово вчителя
Відгадайте загадки:
1.   Били мене, били,                  А тоді крутили
      Били, молотили,                   Та іще мотали,
      І в росі мочили,                                Прали та білили
      І в теплі сушили,                  Та іще качали,
      І на клоччя рвали,                А нарешті зшили
      Опісля — чесали,                 І на стіл поклали. (Льон.)
2.   На городі молода                 У зеленії хустинки
      Пишні коси розпліта,                      Золоті хова зернинки.
(Кукурудза.)
3.   Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник.)
4.   Червона кожушинка,
Всередині вітамінка. (Шипшина.)
— Що об’єднує всі ці рослини? (Людина використовує ці рослини для своїх потреб.)

На земній кулі майже скрізь трапляються представники рослинного світу. Близько шостої частини суші вкривають ліси.
Більшу площу займають степи, савани, луки, поля. Живуть рослини в морях і океанах, прісних водоймах. Вони є навіть у пустелях, Арктиці, Антарктиді та на снігових гірських вершинах.
Усім відомо, що через унікальність природних умов Антарктиди та її тривалу ізоляцію рослинний і тваринний світ материка дуже своєрідний. На материку трапляються мохи, лишайники,
водорості, гриби, бактерії. У більш теплих районах (на північному заході Антарктичного півострова) ростуть кілька видів трав’янистих квіткових рослин. У деяких місцях, наприклад на
островах Уїндміл (узбережжя Землі Уїлкса), мохи і лишайники утворюють щільний яскраво-зелений покрив.
В Антарктиді чимало озер, де живуть незвичайні мікроорганізми, а також унікальні види діатомових водоростей.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями метиі завдань уроку.

4. Вивчення нового матеріалу
План пояснення нового матеріалу
1. Розселення рослин у природі. (Розповідь учителя, бесіда, демонстрація фізичної карти України.)
2. Типи рослинних угруповань. (Бесіда, робота в групах, обговорення, заповнення таблиці.)

Робота в групах
— Чим характеризується такий тип рослинних угруповань, як:
I група — ліс;
II група — степ;
III група — луки;
IV група — болото.

3. Поняття про флору і рослинність. (Самостійна робота учнів з підручником, бесіда, словникова робота.)
4.         Значення рослин для існування життя на планеті Земля. (Бесіда.)
5.         Значення рослин для людини. (Розповідь учителя, технологія «Мікрофон», обговорення проблемного питання, повідомлення учня.)



УГРУПОВАННЯ. ЗВ'ЯЗКИ РОСЛИН З ІНШИМИ ОРГАНІЗМАМИ.
Усі представники вищих рослин є багатоклітинними організмами, у них формуються справжні тканини та органи.
Пристосування від виїдання тваринами: виділяють отруйні речовини (бле­кота, беладонна, цикута, борщівник), мають видозмінені на колючки листки (кактуси, барбарис), прилистки (акація біла), пагони (глід), шипи на стеблі (шипшина), при нестачі нітрогену болотяні рослини поїдають комах (росичка, непентес).

Диберіть одну правильну відповідь.
1. Видовжений здерев'янілий стовбур мають рослини, які належать до: а) чагарників: б) дерев; в) дворічних трав; г) багаторічних трав.
2. Назвіть рослину-паразита: а) росичка; б) повитиця; в) ромашка; г) блекота.
3. Назвіть комахоїдну рослину: а) повитиця; б) омела; в) росичка; г) тюльпан.

Дайте відповідь на запитання.
1. Які є життєві форми рослин?
Групи рослин за тривалого впливу сукупності екологічних чинників виро­били особливі спадково закріплені зовнішні ознаки. За будовою надземної частини вищих рослин виділяють життєві форми: дерева (моло­ді пагони наприкінці першого року життя повністю дерев'яніють, один головний пагін – більш-менш вертикальний стовбур, він росте інтенсив­ніше за бічні пагони, у верх­ній частині стовбура дерев формується крона, що дає змогу рослині ефективно вловлювати світло, особливо у лісах),чагарники (багато здерев’янілих пагонів, що змінюють один одного; бузок, калина, шипшина, ліщина, смородина, малина), чагарнички (маленькі чагарники, коротша тривалість життя, верхня час­тина трав’янистих квітконосних пагонів щорічно відмирає; полин, чорниці, шавлія, лаванда), трав'янисті рослини (стебло здебільшого не дерев'яніє; капуста, буряк, картопля, півонія, м'ята, багато видів папоротей). Залежно від місцезростання трав'янисті рослини поділяють на водні (наприклад, очерет) та наземні (пирій, суниці тощо).
У лісах переважають деревні рослини, а на луках чи в степах - трав'янисті.
Рос­лини бувають однорічними (розвиваються та живуть протягом одного року або навіть кіль­кох місяців), дворічними (в перший рік життя утворюють веге­тативні органи та накопичують у своїх підземних - морква, редька, буряк, жоржини - або в надземних – капуста - частинах поживні речови­ни, наступного року вони цвітуть і утворюють плоди та насіння) та багаторічними (живуть багато років; дерева).

ПРЕЗЕНТАЦІЯ.

ЖИТТЄВІ ФОРМИ РОСЛИН.

2. Що таке рослинне угруповання?
Різні види рослин існують не окремо один від одного, вони входять до складу певних рослинних угруповань. Рослинні угруповання - це групи взаємопов'язаних між собою рослин різних видів, які тривалий час зростають у певній місцевості з однорідними умовами життя. Найчисленніші (домінуючі) види визна­чають характер самого рослинного угруповання (ковила в ковиловому степу, дуб і граб у дубово-грабовому лісі).

3. Що таке ярусність? Якою вона буває?
Ярусність – просторове розташування рослинного угруповання. Розрізняють надземну (визначається певним роз­ташуванням надземних частин різних видів рослин за висотою) і підземну (розташуванням їхніх підземних частин за глибиною проникнення в ґрунт).
Виділяють до п'яти основних надзем­них ярусів рослинного угруповання (верхні яруси зазвичай обирають світлолюбні рослини, а нижні - тіньовитривалі і тіньолюбні).
У мішаному лісі верхній над­земний ярус складають високорослі дерева (сосна, дуб, граб), рослини наступного ярусу - це невисокі дерева (дика груша), третій ярус чагарників (ліщина, ожина), четвертий - трав'янистих рослин (розрив-трава, медунка, барвінок), п'ятий - мохи, гриби. Особливий ярус - лісова підстилка, утворена рештками рослин, опалим листям.
Підземні органи рослин - корені, кореневища, цибулини, бульби тощо також розташовані ярусами(найглибше проникає коріння дерев, вище розташовані корені чагарників, ближче до поверхні - корені трав'янистих рослин).
У зв’язку із чергуванням сезонів року в рослинних угрупованнях постійно відбуваються різні зміни (восени відмирають трав'я­нисті рослини або лише їхні надземні частини, листопадні деревні рослини скидають листки, навесні рослини розвиваються з насіння або підземних частин, розпускаються листки, квітки).
4. Що таке симбіоз? Які є форми симбіозу?
Кожна рослина росте не відокремлено, а взаємодіє з іншими рослинами, бактеріями, грибами, тваринами (тварини живляться рослинами, оселяються на деревах, забезпечу­ють запилення квіткових рослин, поширюють плоди та насіння рослин, комахоїдні рослини живляться комахами). 
Усі форми співіснування організмів різних видів називають симбіоз.
Такі зв'язки можуть приносити користь усім орга­нізмам(взаємовигідне співіснування між бобовими рослинами та бульбочкови­ми бактеріями)або лише одному з них (орхідеї чи бромелії використовують стовбури та гілки тропічних дерев лише як місце оселення, не завдаючи їм шкоди, необхідні їм поживні речовини вони отримують з вологого повітря, безліч тварин - комахи, птахи - використо­вують рослини лише як місце оселен­ня), бути шкідливими – конкуренція (явище змагання – конкуренції - між собою за умови освітлення, місцезростання; в одновіковому сосновому лісі рослини одного виду та одного віку конкурують за світло, які ростуть швидше, затінюють інші і затримують їхній ріст), паразитизм (повитиця коренями – присосками висмоктує поживні речовини з дерева-хазяїна, орхідея гніздівка паразитує на грибах).

5. Які пристосування мають квіткові рослини для запилення комахами?
Квіткові рослини мають яскраве забарвлення, запах, нектар.

6.   Що таке рослинний покрив, флора і рослинність?
Рослинний покрив — це сукупність рослин, які зростають на певній території. Флора — це видовий склад рослинного покриву. Рослинність у широкому розумінні — це сукупність усіх рослин на Землі. Рослинністю також називають сукупність рослинних угруповань даної території.
7.   Що таке рослинне угруповання?
Рослинні угруповання або фітоценози — це група взаємопов’язаних між собою рослин різних видів, які тривалий час зростають на певній території» з постійними умовами навколишнього середовища. Такими поєднаннями рослин є степи, болота, дубові ліси. Для кожного фітоценозу характерні певні умови існування, видовий склад рослин, зовнішній вигляд, внутрішня будова, ґрунт, рельєф місцевості та взаємозв’язки організмів.
8. Яка ярусність характерна для лісових угруповань?
Кожне рослинне угруповання характеризується певним видовим складом та просторовим розміщенням рослин (ярусністю). Ярусність як вертикально розчленована структура може бути надземною та підземною. Надземна ярусність — це висота надземних частин рослин різних видів, підземна — глибина проникнення кореневих систем різних рослин в ґрунт.
Найбільш чітко ярусність виражена в лісі, де можна виділити до п’яти надземних ярусів і відповідне число підземних. Найвищі дерева (дуб, липа, ясен) утворюють перший (верхній) ярус. їх крони знаходяться в найкращих умовах освітленості. Більш низькорослі дерева (горобина, яблуня, клен) формують другий ярус. Під ними розташовані чагарники (ліщина, жимолость, жостір, бересклет) і молоді дерева, які утворюють третій ярус. Різноманітні трави та чагарники відносять до четвертого ярусу. У п’ятому, самому нижньому ярусі, розташовані мохи та лишайники.
Ґрунт покриває лісова підстилка. Вона складається з опалого листя, відмерлих пагонів і сухих гілок. Численні бактерії і гриби, що містяться в лісовій підстилці, розкладають її і перетворюють в перегній і мінеральні речовини.
Ярусний розподіл рослин зменшує гостроту конкуренції за світло, так як на верхніх ярусах розміщені світлолюбні рослини, а на нижніх — тіньолюбні та тіньовитривалі.
9. Які типи рослинних угруповань вам відомі? Основними рослинними угрупованнями є ліси, луки, степи, болота.
Ліс — один з основних типів рослинних угруповань, в яких переважають деревні рослини. У лісах України росте дуб, граб, в’яз, берест, ясен, клен та інші.
Луки — це безлісі ділянки землі, вкриті дикорослими трав’янистими рослинами. В їх травостої домінують злаки: ковили, типчак, тонконіг вузьколистий; з різнотрав’я поширені конюшина, гадючник, маренка, шавлія лучна, а також незабудка, переломник, крупка. Іноді на луках трапляються зарості чагарників.
У складі степу переважають трав’янисті рослини, пристосовані до умов зростання з недостатнім зволоженням. Степи мають густий трав’яний покрив, у ньому поширені ковили, тонконіг, стоколос, вика, конюшина; з різнотрав’я — горицвіт весняний, молочай степовий, шавлія, астрагал.
Болота — це постійно вологі ділянки землі, на яких поширені переважно трав’янисті рослини, наприклад, осока, рогіз, очерет, сфагнум, тростяниця, хвощ, лепеха.

5. Узагальнення та систематизація знань

5.1. Вставити пропущені в тексті слова.

Сукупність рослин різних видів, які ростуть на певній території і пристосовані до умов цієї території, називається .................. .
До них належать ...................., ....................., ...................... та...................... .
Кожне рослинне угруповання характеризується певним просторовим розташуванням різних видів — ...................................................................
Вона буває ...................... і ........................ .
Верхні яруси займають ...................... рослини, а нижні — ...................... і ....................рослини. Сукупність рослинних угруповань Землі або окремих її частин називають ....................... Сукупність видів рослин, що зростає на певній території, називають ...................... .

5.2. «Творча лабораторія».
— Чи можна називати трав’янистий покрив лісу трав’янистою рослинністю? Відповідь обґрунтуйте.
— До яких наслідків може призвести осушування боліт?
5.3.     «Творча лабораторія».
1.   Дехто вважає, що шкідливо залишати на ніч у кімнаті квіти, оскільки вони поглинають кисень, необхідний для дихання людини. Те саме думають і про кімнатні рослини. Щоб підтвердити або спростувати цю думку, підрахуйте, до якої величини знизиться вміст кисню порівняно зі звичайним (21 %) у повітрі кімнати об’ємом 45 м3 протягом 10 год унаслідок дихання рослин масою 4 кг, якщо середня інтенсивність дихання становить 12 мл О2 на 1 г маси за добу.
(Відповідь. Знайдемо об’єм кисню в кімнаті:
21 × 45 : 100 = 9,45 м3 (9450 л).
За 10 год рослини поглинуть:
12 × 4000 × 10 : 24 = 20 000 мл (або 20 л) кисню.
Різниця витраченого рослинами кисню становитиме:
9450 – 20 = 9430 л.
У відсотках це буде: 9,43 × 100 : 45 = 20,95 %.
Різниця становить 0,05 % без урахування процесу фотосинтезу, який відбувався вдень. Тому шкоди кімнатні рослини не завдають, а, навпаки, затримують пил, сприяють очищенню повітря та збагачують його киснем.)


6. Підбиття підсумків уроку

Учитель просить учнів визначити результати уроку, назвати найбільш цікаві факти, що розглядалися на уроці.
Заключне слово вчителя
Легенда про давньоіндійського лікаря Чаракі розповідає, що учитель послав його до лісу принести декілька зовсім некорисних рослин. «Учителю,— сказав, повернувшись із лісу, Чаракі,— я три дні ходив лісом і не знайшов жодної некорисної рослини». Це підтверджують і слова американського філософа Р. Емерсона: «Навіть будь-який бур’ян — це рослина, цілющі властивості якої ще не розкриті».
І справді, будь-яка рослина створена природою на благо, а завдання людини — зрозуміти її призначення та оберігати.


Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
— Від наступного уроку я чекаю…

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.
Підручник................................................................................................
Зошит.........................................................................................................

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Підготуватися до екскурсії «Вивчення рослинних угруповань».

Підготуватися до контрольної роботи з теми «Різноманітність рослин».




3 комментария:

  1. Программа «Здоровье с Еленой Малышевой» — первая в истории мирового научно-популярного телевидения настоящая телевизионная клиника: операции проводятся прямо в студии diagnoz. Работа по созданию безопасных условий для проведения медицинских процедур в условиях съемки телепередачи продолжалась много лет и закончилась созданием особой декорации — телевизионной клиники, в которой есть специальная телеоперационная. В этой операционной работают семь камер, включая специальную «летающую камеру».

    ОтветитьУдалить
  2. Когда отберёте понравившееся вознаграждение, придёт время прокрутить вейджер. Это одно из основных требований, полагая обязательной верификации. Если на веб-сайте предусмотрена неотъемлемая процедура подтверждения личности casino бездепозитный бонус фриспинов, то ликвидировать выигрыш получится лишь в ревизии данных. Приготовьтесь заполнить анкету и удалить в техподдержку документ, подтверждающий личико.

    ОтветитьУдалить
  3. Если вы собираетесь продвигать продукты либо предложения в онлайне где купить ссылки для продвижения сайта, то творение личного вебсайта несомненно только началом громадной работы в предоставленном направленности. Чтобы поисковые системы благосклонно относились к нему, и ранжировали ваш сайт на 1 странице Яндекса и Google, то понадобиться чрезмерно поработать.

    ОтветитьУдалить