18-22 КВІТНЯ 2016 РОКУ.
ТИЖДЕНЬ БІОЛОГІЇ ТА ХІМІЇ В ШКОЛІ.
Урок-диспут у 9-му класі
“Боротьба протилежностей”.
Мета: розглянути
вічне протистояння між двома статями; показати їх різну
поведінку в одній ситуації; показати силу такого почуття, як кохання, його
значення у виборі партнера для створення сім'ї.
Обладнання: плакати
з афоризмами:
«Найкраща спілка — чоловік і жінка»
(народне прислів'я); «Любовь — зто
яд, заражающий кровь. Уж лучше не знать, что такое любовь»; «В любовних пригодах є все що завгодно, крім любові»
(Ларошфуко).
Учитель. Усі
ви знаєте, як наука пояснює походження людини. Але наш сьогоднішній урок нестандартний. Давайте пригадаємо, що із
цього приводу говорить Біблія. (Якщо учні
знають, то розповідають самі про Адама і Єву.) Спочатку Бог створив
чоловіка. Через деякий час чоловік засумував, і Творець подарував йому подругу —
жінку.
І ось відколи існують чоловік і жінка, кожний намагається довести іншому, що він вартий більшого, ніж про нього думають. Постійне протистояння. Звичайно, ми не
розв'яжемо з вами цю давню проблему, але
спробуємо зробити якісь висновки.
Боротьба
протилежностей — це боротьба між двома статями. Поміркуйте над тим,
що ви почуєте. Війна статей багатьом видається дитячою
забавою дорослих людей. Проте саме боротьба двох начал — чоловічого та жіночого — лежить в основі всіх конфліктів на
планеті, у тому числі й воєнних.
Отже, спочатку про два світи.
Учень 1. Чому
природа розділила весь світ на два начала — чоловіче та жіноче? Адже колись у рослин і
найпростіших тварин не було цього поділу — «він» і «вона». На певному етапі еволюції несподівано з'ясувалося, що поділ живих істот одного і того самого виду на чоловічі та жіночі організми дуже вигідний. Чому? Доктор біологічних
наук В.Геодакян стверджує, що в еволюції
завжди борються дві протилежні тенденції.
Перша — це необхідність зберегти те, що вже створено, закріпити вигідні
ознаки, передати їх за спадковістю, зробити
нащадка якомога більше схожим на батьків.
І друга — це необхідність прогресу, подальшого пошуку і змін, різноманітності нащадків. Ці дві мети зумовили
розподіл живих організмів на чоловічі та жіночі
особини. Жіноча стать зберігає у
своїй генетичній пам'яті всі найцінніші здобутки еволюції, і мета її — по можливості не допустити нових
змін. Чоловіча стать, навпаки, легко втрачає старе і набуває нового. Щось із цього набутого може знадобитися в майбутньому або вже знадобилося тепер, особливо
коли виникають якісь екстремальні умови. Тобто жіноча стать орієнтована на те,
щоб вижити, а чоловіча — на прогрес. Цим пояснюється різниця в психології та
мисленні чоловіків і жінок.
Учень 2. Відомо, що в хлопчиків дитинство триває довше, ніж у дівчаток. Перші на 2—3 місяці пізніше починають ходити, на 4— 6 місяців
пізніше починають говорити. При народженні хлопчиків частіше спостерігаються
ускладнення. Викидні в жінок трапляються частіше, якщо вони виношують хлопчиків. Часто загибель майбутнього хлопчика відбувається
раніше, ніж жінка довідається, що вона вагітна.
Статистика показує, що
серед дітей 7—15 років травми в хлопчиків
трапляються майже удвічі частіше, ніж у дівчаток.
Для
повноцінного психологічного розвитку хлопчикам треба більше простору, ніж
дівчаткам. Якщо простору мало в горизонтальному положенні, то хлопчики освоюють вертикальне і лазять по драбині, видираються на шафу. Усе це
може пояснити біологія. Встановлено, що у 9 із 10 жінок не достатньо розвинений
той центр головного мозку, який відповідає
за просторову уяву. Це пояснюється тим, що в доісторичні часи жінки багато часу проводили в печері,
піклуючись про дітей, або неподалік від неї, шукаючи їжу, а чоловіки більше перебували
у відкритому світі. Здатність чоловіків краще орієнтуватися в просторі,
освоювати нові території — це фундаментальна
особливість людини, корені якої лежать навіть не у психіці, а ще глибше, на біологічному рівні.
Учитель. За
статистикою, хлопчиків народжується більше, але до 15 років кількість
хлопчиків і дівчаток зрівнюється.
Молоді
люди, як ви гадаєте, хто розумніший: чоловіки чи жінки?
(Учні
відповідають.)
Дізнайтеся,
що про це говориnm наука.
Учень 3. Чоловік випереджає жінку в інтелектуальному розвитку. Жінки
«поступилися» ще в ті далекі часи, коли пращури сучасних людей жили
племенами. Чоловіки схильні до пошуку нетрадиційних рішень, невиправдано
ризикованих оборудок.
Слід відзначити, що
жінкам легше переключатися з одного виду
діяльності на інший. Ця риса дісталася їм від тваринного світу, завдяки
природній ролі матері. Тисячоліттями жінки пристосовувалися до ролі
домогосподарки, якій доводиться виконувати багато різних та одноманітних
операцій і дій. Чоловік важче адаптується до різноманітних малих справ. Певною
мірою можна сказати: чим більші домашні справи, тим більше вони чоловічі.
Учитель. Діти! У родині має з'явитися маля. Як ви гадаєте, кого зазвичай більше хочуть: хлопчика чи дівчинку? Хлопчика. А чому? Він — продовжувач роду.
Учень. Можливо,
приходу хлопчиків у цей світі дійсно чекають більше. Чоловіків і жінок споконвіку виховують, виходячи з різних психологічних
настанов. Хлопчиків, навіть зовсім маленьких, частіше сварять, рідше беруть на руки. По відношенню до них мова дорослих
частіше нагадує лише прямі вказівки
(«відійди», «принеси», «дай»,
«зроби», «припини»...). А в розмові з дівчатками дорослі частіше
згадують про почуття («подобається»,
«люблю», «веселий», «сумний»),
звертаються до них «сонечко»,
«квіточко», «ластівко».
Таким
чином, чоловіки і жінки (у тварин самець і самка) мають різні еволюційні функції.
Чоловіча стать — авангард еволюції. Вона більш
змінна, першою пристосовується до мінливих
умов. Жіноча стать більш стабільна і менше піддається хворобам. На чоловіках здійснюється відбір усього нового шляхом спроб і помилок, «відбракування
непотрібного». Жіноча стать вбирає в себе те прогресивне, що було
відпрацьоване на матеріалі чоловічих особин.
Весела пауза
Учитель. Чоловіки і жінки різні в
усьому. За тим, як вони зношують підбори, можна багато дізнатися про їхній характер. Якщо підбір стерся на внутрішньому
краї, чоловік нерішучий, а жінка має лагідний характер. Якщо підбір зносився на
зовнішньому краї, його власник — ініціативна людина. А якщо підбір дуже викривлений
назовні, його господар безтурботний. Рівно зношений чоловічий підбір вказує на дружелюбність господаря взуття. Якщо ж ідеться про жіноче взуття, його власниця,
скоріше всього, — хороша мати.
Учитель.
А кому більше властиві шкідливі звички: чоловікам чи жінкам?
Учень 5. Спочатку про більш приємні звички. Оскільки чоловіки —
авангард еволюції, то ознаки, більш властиві їм, будуть поширюватися. Ознаки,
більш властиві жінкам, ітимуть на спад. Хвороби,
притаманні сильній статі, будуть урахувати все більше і більше людей. І
навпаки, недуги, на які частіше хворіють жінки, скоро стануть рідкістю.
Різні
емоційні функції чоловіків та жінок виявляються в професійній діяльності. Ось кілька прикладів з історії. В'язання
винайшли в Італії у XIII ст. чоловіки, і в ході кількох століть це заняття було
суто чоловічим. Потім в'язання почали
освоювати жінки, які довели цей
процес до такої досконалості, що чоловіки вже не змогли з ними
конкурувати і відступили. Тепер в'язання заняття суто жіноче. І так було у
всьому. Спочатку професію освоювали чоловіки, а потім жінки доводили її до
висот досконалості.
А ось другий приклад. У
кінці XDC ст., коли з'явилися друкарські машинки, вважали, що
друкувати на них можуть тільки чоловіки. Тоді професія друкарки тільки входила
в життя. Коли вона стала масовою, домінуючого становища в ній досягли
представники прекрасної статі. Нині комп'ютери витісняють друкарські машинки.
Поки що за ними сидять в основному чоловіки. Коли програмісток і програмістів
стане порівну, комп'ютеризація закінчиться. Коли програмісток стане більше,
ніж програмістів, можна буде чекати появи принципово нової техніки.
І нарешті, про дуже
шкідливі звички. Тут теж помічені аналогічні результати. У наш час серед
курців кількість чоловіків більша, ніж жінок. Однак кількість жінок-курців
досить швидко зростає. Так буде доти, доки чоловіки не знайдуть нової ідеї
суспільного розвитку або, якщо буде вигідно, іншої шкідливої звички.
Учитель.
Чи однаково чоловіки і жінки ставляться до кохання ?.
Учень 6. До кохання в чоловіків і
жінок різне ставлення, у якому чоловіки виявляють свою запрограмованість на
самознищення.
Можна виділити дві
причини цього:
а) вроджене прагнення
чоло
віка бути мисливцем;
віка бути мисливцем;
б) невелика тривалість
життя
чоловіка.
чоловіка.
Звідси невгамовність
почуття, пристрасть і відчай у випадку поразки
і зради — відчай, від якого немає ніяких ліків. У закоханого чоловіка виявили
різке посилення вироблення чоловічого статевого
гормону тестостерону. Симптоми
«гормонального шторму» — це бажання дарувати об'єкту пристрасні
подарунки, боротьба із суперниками, зміна зачіски, одягу. Але іноді кохання стає для чоловіка справжнім безумством і життя в його очах втрачає всяку цінність.
На щастя, кохання здебільшого закінчується цілком невразливо, жага минає, перемагає повсякденність.
Мне
грустно, потому,что я тебя люблю
И
знаю: молодость цветущую твою
Не
пощадит молвьі коварное гоненье,
За
каждьій светльїй день иль сладкое мгновенье
Слезами
и тоской заплатиш тьі судьбе.
Мне
грустно... потому что весело тебе.
М.Лермонтов
Учитель. І скільки б чоловіки і
жінки не боролися один з одним, урешті-решт вони знаходять спільну мову.
Між ними виникає найкраще почуття — кохання.
Багато років тому на
екрани вийшов фільм «Ще раз про кохання».
Дійсно, про кохання стільки написано, стільки складено віршів, пісень, скільки
зроблено освідчень. Так що, можливо, тема закрита? Як би не так!
Приходять
у світ нові закохані й кажуть: «Ще раз про кохання». Але і вони не скажуть про нього останнього
слова. Це вічна тема, вічна, як саме життя.
Ви звернули увагу, що всі книжки, усі фільми, вірші, пісні — про кохання. Люди пишуть і показують про те, чого б хотіла
для себе кожна людина — кохання. Але кохання справжнього, чистого, вічного,
яке є сенсом життя.
Грецький філософ Платон
переповів у своєму творі давній міф. Послухайте
його.
Учень 7. Колись
давно жили на землі дивні істоти — андрогіни. Вони
поєднували в собі чоловіче і жіноче начала, тому були на диво сильними і
незалежними. Вони черпали силу один в одного, і їм не потрібна була опіка
богів. Навіть Зевс почав їх боятися. Одного разу, розгнівавшись, Зевс розділив
ці істоти навпіл, змішав їх і розкидав по світу. З тих пір половинки шукають
одна одну, щоб з'єднатися. І коли вони знаходять одне одного, то стають
щасливими, сильними і непереможними.
Учитель. От
і кажуть, що кожна людина має у світі свою половинку. Але знайти її дуже важко. Тому багато людей взагалі не знають, що
таке кохання. Більшість людей не знаходять
своєї половинки. Тому в житті так мало щасливих людей, стільки розлучень, життєвих трагедій. Я бажаю вам знайти свою половинку, єдину і незрівнянну.
Тільки не поспішайте! Уважно дивіться!
Поряд з коханням існує ще
й закоханість. Це зовсім інше: закохуватися
можна щодня, щотижня, а кохання — це назавжди.
Мабуть, у декого з вас виникло таке запитання: чи можна навчити кохати і бути коханим? Ні, цього навчити не можна. Можна навчити бути людиною: тонкою, делікатною,
уважною, щирою, турботливою. А в коханні людина рівна сама собі. Кохання — це
внутрішня тінь людини, її характер. Тобто кохання залежить від самої людини. А
всі люди різні, тому і кохання в кожного своє.
На жаль, кохання ніколи
не буває безхмарним. У ньому багато страждань і болю.
«Любовь
— зто яд, заражающий кровь.
Уж
лучше не знать, что такое любовь».
Діти, ви згодні із цим?
Найкраще про кохання написав В.Висоцький: «...кто не любил, тот и не жил». І знову ж таки, зрозуміти
ці слова може тільки закохана людина.
Зараз послухаємо вірші
про кохання.
(Учні читають вірші.)
Після
того що ви почули, можна зробити висновок: які різні жінки і
чоловіки в усьому. Але все ж таки в еволюційному плані чоловіки і жінки
являють одне ціле. Без одного начала немає і другого. Так що безглуздо сперечатися, хто головніший — чоловік чи
жінка. У цій вічній боротьбі протилежностей зароджується нове життя.
Від себе додам: нехай ваша «війна» з протилежною статтю завжди
закінчується з мінімальними втратами. Ця
війна неминуча. Таке вже життя. І
нехай воно буде щасливим. Я пропоную вам рецепт щастя. Візьміть чашу
терпіння, вилийте в неї повне серце любові,
додайте дві жмені щедрості, посипте добротою, плесніть трохи гумору,
додайте якомога більше віри і добре перемішайте. Усе це намажте на шматок
відміреного вам життя і пропонуйте кожному, кого зустрінете на своєму шляху. На
цьому урок закінчений. Спасибі всім, хто брав участь у дискусії.
Комментариев нет:
Отправить комментарий