четверг, 21 апреля 2016 г.

18-22 КВІТНЯ 2016 РОКУ. ТИЖДЕНЬ БІОЛОГІЇ ТА ХІМІЇ В ШКОЛІ. ГРА З ХІМІЇ. "ЕВРИКА". ДЛЯ УЧНІВ 8-9 КЛАСІВ.

18-22 КВІТНЯ 2016 РОКУ. 
ТИЖДЕНЬ БІОЛОГІЇ ТА ХІМІЇ В ШКОЛІ.

 ГРА З ХІМІЇ. 
"ЕВРИКА". 

ДЛЯ УЧНІВ 8-9 КЛАСІВ.

Ведучий представляє учасників гри та журі.
1. Представлення учасників
Послухаємо візитки гравців: за що я люблю чи не люблю хімію, що подобається й не подобається на уроках хімії, чи пов'язана май­бутня професія з хімією.
2.   Відбірковий тур
У цьому турі учасники можуть заробити одне очко, тобто відкри­ти рахунок. Хто найточніше від­повість на поставлене запитання той матиме бал і розпочне наступ­ний конкурс. Другим буде учас­ник у якого відповідь менш точ­ніша.

Запитання
У якому році народився знаме­нитий французький хімік Жозеф Луї  Гей-Люссак ? (Підказка: XVII ст. Правильна відповідь: 1778—1850.)
Лідирує ..., наступний..., за ним ..., завершує....
3.   Конкурси
«Тема»
   Ведучий. Перед вами сім тем, які пов'язані з основними розді­лами неорганічної хімії за 8—9 ті класи. Кожна має по 10 запитань, які оцінюються по одному балу. Якщо гравці дадуть 10 правильних відповідей, одержать 5 балів бонусу. Отже, максималь­на кількість балів — 15.

1.Основні поняття хімії.
2.Основні закони хімії. Атом­но-молекулярне вчення.
3.Хімічний зв'язок.
4.Будова неорганічних речовин.
5.Класифікація хімічних ре­акцій.
6.  Основні закономірності хімічних реакцій.
7.  Генетичний зв'язок між  неорганічними речовинами.

Таким чином лідирує ..., а тому і розпочинатиме наступний кон­курс, за ним .., наступний .., за­вершує ....
(Дві команди, які набрали у перших чотирьох конкурсах най­

меншу кількість балів, вибувають з гри. На останній залишаться ті гравці, що набрали максимальну кількість балів. Цей конкурс і ви­явить переможців.)
«За і проти»
Оцінюється цей конкурс 12 балами. Усього за 30 с учасник показує своє вміння переконува­ти в правоті своєї думки, доводити логічно, чітко,


аргументовано. Учасник, у якого найбільша кількість балів, має переваги, він обирає, що аргументувати: «за» чи «проти». Наступний учасник дово­дить протилежний погляд.
Конкурс оцінює вчитель хімії. Отже: «Хімія наука більше практич­на ніж теоретична: «за і проти».
«Канікули»
Після напружених буднів, зав­жди канікули. А канікули — це відпочинок, а найкращий відпочи­нок — активний. Наші учасники не тільки багато вчаться, а й бага­то читають довідкової літератури. Тому цей конкурс передбачає ви­явлення знань цікавих фактів біо­графії видатних хіміків. Він скла­дається з трьох етапів різного рівня складності: за 1-й — 3 бали; за 2-й — 2 бали; за 3-й — 1 бал. Якщо на всіх етапах дана правиль­на відповідь, то учасник одержує
З бали бонусу. Таким чином, мак­симальна оцінка — 9 балів.
«Практикум»
Виготовити для кабінету хімії моделі (кристалічних ґраток речо­вин; молекул вуглеводнів, хімічних речовин: води, амоніаку) за попереднім вибором учасників, заготовки для якої приготували вдома. Максимальна оцінка — 12 балів. Враховується пра­вильність, якість, швидкість. Оці­нює конкурс учитель фізики.
«Підказка»
Один із членів команди буде зображати намальоване, а інший — відгадувати. Час — 1 хв., кожна кар­тина — 1 бал. Не можна називати зображене на малюнку, а тільки, користуватися словом-підказкою.
«Дуель» (зв'язок з біологією)
Вам пропонується 10 запитань, що оцінюються по 2 бали за кож­не. Відповідь дає учасник, який швидше подасть звуковий сигнал. Якщо відповідь неправильна, інша команда використовує шанс заро­бити 2 бали.

4. Підбиття підсумків гри, нагородження переможців

  
Додатки
До конкурсу «Тема»
І. Основні поняття з хімії.
1.   Що таке речовина з хімічної точки зору?
(Речовина — це певна сукупність частинок (атомних, молекулярних, іонних), що перебуває у будь-яко­му з трьох агрегатних станів.)
2.    Що таке хімічний елемент?
(Хімічним елементом нази­вається тип атомів, які мають однаковий заряд ядра, що дорівнює протонному числу (порядковому номеру елемента).)
3.   Як класифікуються хімічні елементи?
(За хімічними властивостями; за будовою енергетичних рівнів.)
4.   Які неорганічні речовини ви знаєте?
(Оксиди, основи, кислоти, солі.)
5.   Які зовнішні зміни є найха­рактернішими ознаками перебігу
хімічної реакції?
(Випадання осаду, виділення газу, світло і тепло, поява запаху, зміна забарвлення.)
6. Що показує формула хі­мічної речовини?
(Якісний, кількісний склад.)
7. Що таке луги?
(Це активні основи)
8. Які ви знаєте індикатори?
(Лакмус, фенол фталеїн, метиловий оранжевий)
9. Що таке коефіцієнт
(це ціле число перед хімічною формулою)
10. У яких агрегатних станах можуть перебувати речовини за­лежно від зовнішніх умов?
(Твердому, рідкому, газоподіб­ному.)

ІІ. Основні закони хімії. Атом­но-молекулярне вчення.
1.   Хто і коли розвинув атомно молекулярні уявлення у струнку

природничо-наукову систему і вперше ввів їх у хімію?
(М Ломоносов у XVII ст.)
2.   Сформулюйте закон збере­ження маси.
(Маса речовин, які вступають у хімічну реакцію, дорівнює масі речовин, які утворюються внас­лідок реакції.)
3.   Сформулюйте закон сталості складу речовини. Хто його
відкрив?
(Кожна хімічно чиста речови­на має сталий склад незалежно від умов і способів її добування. Жозеф Пруст, французький хімік.)

4.  Сформулюйте закон Авогадро. Хто і коли його відкрив?
(В однакових об'ємах різних газів за однакових умов (темпера­тури, тиску) міститься однакова кількість молекул; відкрив іта­лійський учений Амедео Авогадро в 1811р.)
5. Коли і який закон відкрив Гей-Люссак?
(У 1808 p., закон об'ємних відношень.)
6.   Сформулюйте періодичний за­кон. Коли і ким він був відкритий?
(Властивості елементів, а та­кож властивості утворених ними простих і складних речовин пере­бувають у періодичній залежності від зарядів ядер їх атомів, у 1869 р. Д.І. Менделєєвим).
7.   Який об'єм займає 1 моль будь-якого газу за однакових умов?
(22,4 л.)
8.   Яку будова має періодична система хімічних елементів?
(7 періодів, 8 груп, 10 рядів.)
9.   Що таке дальтоніди і берто­ліди?
(Речовини сталого складу — дальтоніди; змінного складу — бертоліди.)
10. Що, на ваш погляд, дає підстави вважати елементи Хлор і
Йод аналогами, а що вказує на їх відмінність?
(Спільне — будова останнього електронного шару; відмінне — заряд ядра, кількість електронних шарів, атомний радіус.)
III. Хімічний зв'язок.
1.   Які ви знаєте типи хімічного зв'язку?
(Ковалентний, іонний, мета­лічний, водневий.)
2. Чому в природних умовах інертні гази перебувають у стані одноатомного газу ?.
(Пояснюєть­ся сталістю .електронних оболо­нок атомів інертних газів.)
3. Що таке ковалентний зв'я­зок?
(Зв'язок, який здійснюється за допомогою спільних електронних пар.)
4.   Які ви знаєте різновиди ко­валентного зв'язку?
(Полярний, неполярний, донорно-акцепторний.)
5.   Що називається електронегативністю?
(Здатність атомів притягувати електрони.)
6. Який зв'язок називається йонним?
(Хімічний зв'язок, зумовлений електростатичним притяганням різнойменно заряджених іонів, на які перетворюються атоми внас­лідок віддавання або приєднання електронів.)
7. Як утворюється водневий зв'язок?
(Унаслідок взаємодії атомів Гідрогену однієї молекули з ато­мами електронегативних еле­ментів (Оксигену, Нітрогену, Флуору) іншої молекули.)
8. Чому температура кипіння спиртів значно вища, ніж у відповідних вуглеводнів?
(Внаслідок водневих зв'язків між молекулами спиртів.)


9.   Який тип хімічного зв'язку в молекулах фтору, карбон (IV) оксиду, калій броміду?
(F2 — ковалентний неполяр­ний; С02 — ковалентний поляр­ний; КВг — іонний.)
10. Який зв'язок має йон амо­нію?
(Донорно-акцепторний, кова­лентний, полярний).
IV. Будова неорганічних та органічних речовин.
1.   Які види кристалічних ґра­ток ви знаєте?
(Атомні, молекулярні, йонні, металічні.)
2.   Що таке «хімічна будова»?
(Характер зв'язку атомів, їх взаємний вплив один на одного.)
3.   Що означає структурна фор­мула речовини?
(Структурна формула передає порядок зв'язку атомів у молекулі, але не показує взаємного розмі­щення їх у просторі.)
4.   Чому етанол не взаємодіє з натрій гідроксидом, а фенол взаємодіє?
(У молекулі фенолу бензольне ядро впливає на властивості гідроксогрупи, посилюючи її кис­лотність, а в молекулі етанолу радикал має протилежний вплив на гідроксогрупу.)
5.   Що спільного і відмінного у будові молекул метану, амоніаку, води?
(Спільне — ковалентний по­лярний зв'язок; відмінне — моле­кули метану неполярні, амоніаку і води полярні.)
6.   Що таке гібридизація? Які основні типи гібридизації ви знаєте?
(Гібридизація — вирівнювання електронних хмаринок; sp-, sp2-, sp3 гібридизації.)
7.   У чому полягають причини відмінності у властивостях: карбон
(IV) оксиду і силіцій (IV) оксиду?
(С02 має молекулярну криста­лічну ґратку; Si02 — атомну кри­сталічну ґратку.)
8.   Скільки може мати ізомерів н-пентан?
(Три.)
9.   Що мають спільного і чим відрізняються насичені й ненасичені вуглеводні?
(Спільне: реакція горіння, ча­сткового окислення; відмінне: насичені — реакції ізомеризації, заміщення; В-гібридизація; ненасичені — реакції приєднання, по­лімеризації, А-гібридизація.)
10. Чи відрізняються за хіміч­ною будовою гомологи?
(Ні.)
V. Класифікація хімічних ре­акцій.
1. Що таке хімічна реакція?
(Процес, під час якого з одних
речовин утворюються інші, відмінні за хімічним складом і будовою.)
2.   2KN03 = 2KN02 + 02. Оха­рактеризуйте, до якого типу нале­жить ця реакція.

(Розкладу, окисно-відновна.)
3.   СаС12 + Na2C03 == СаС03 ↓+2NaCl.
Який тип цій реакції? Дайте її визначення.
(Обміну. Реакція обміну — ре­акція, у процесі якої дві складні речовини обмінюються своїми складовими частинами.)
4.   Що називається ступенем окислення?
(Ступінь окислення — умовний заряд атома в речовині, обчисле­ний у припущенні, що вона скла­дається з іонів.)
5.   СН4 + 202 = 2Н20 + С02.
         ΔН = -882 кДж.
Який тип цієї реакції? Дайте її визначення.
(Екзотермічна; це реакції, що супроводжуються виділенням теп­лоти.)
6.   Дайте визначення реакції гідратації.
(Реакція приєднання води до речовини.)
7.   Унаслідок взаємодії хлору з за­лізом зазначте окисник і відновник.
(2Fe°+3Cl° -> 2Ре+3С1з';
залізо — відновник, хлор — окисник.)
8. Який тип реакції у схемі пе­ретворень:
Си —> СиО —> СиС12—»  Си(ОН)2 --->  СиО →Си
1) сполучення, окисно-відновна;
2)обміну;
3)обміну;
4)розкладу;
5)заміщення, окисно-відновна?
9. За станом середовища ре­акції бувають гомогенні й гетеро­генні. Поясніть, що це означає.
(Гомогенні — однорідне сере­довище; гетерогенні — неоднорі­дне середовище.)
10. У реакцію гідрогенізації вступає:
а) щавлева кислота;
6)  мурашина кислота;
в) оцтова кислота;
г) олеїнова кислота;
д)  стеаринова кислота.
(Олеїнова кислота.)
VI. Основні закономірності хімічних реакцій.
1. Що таке тепловий ефект хімічної реакції?
(Теплота, виділена або погли­нута системою під час перебігу в ній хімічної реакції.)
2.   Які це стандартні й нор­мальні умови?
(Стандартні: тиск 101 325 Па; температура 298,15 К; нормальні: тиск 1 атм, температура 25 °С.)

3.   Який учений встановив за­кономірність впливу зовнішніх
умов на рівновагу оборотних реакцій?
(Французький учений Ле Шательє (1850—1936), її назвали на його честь принципом Ле Шательє.)
4.   Назвіть чинники, що впли­вають на швидкість хімічних реакції! .
(Природа речовин, концентра­ція реагуючих речовин, площа по­верхні реагуючих речовин, темпе­ратура, наявність каталізатора.)
5.   Як називаються речовини, які гальмують хімічні реакції?
(Інгібітори.)
6.   Які реакції називаються оборотними?
(Процеси, які відбуваються у двох взаємно протилежних на­прямках (прямому і зворотному).)
7. Чи може вода відігравати роль каталізатора? Наведіть при­клад.
            н2о
 (2А1 + ЗІ2   = 2А1І3.)
8. Поясніть на прикладах схем реакцій, у якій бік зміщується
рівновага із збільшенням концентрації карбон(ІІ) оксиду:
а)  С02 + С =2CO;
б)   CO 20 = С02+ Н20.
(а — вліво; б — вправо.)
9. Поясніть на прикладах схем реакцій, у який бік зміщується
рівновага із зниженням темпера­тури:
а)  2Си + 02 = 2CuO - Q;
б)   CO + Н20 =С02 + Н2 + Q.
(а — вліво; б — вправо.)
10. Складіть рівняння реакцій в іонній та молекулярній формах
(чи має місце оберненість проце­су):
BaCl2 + Na 2 SO4 ->
VII. Генетичний зв'язок між органічними та неорганічними речо­винами.
1. Визначте продукт X, що ут­ворюється в результаті таких пе­ретворень:
а)  S -> S02 -> SO3А;
б) Ва -> ВаО →  В;
в) А + В = Х
2. Дано речовини: Fe(OH)3; НС1; AgN03, NaOH, Mg(N03)2.
Використовуючи їх, добудьте:
а)  два оксиди;
б)  одну кислоту;
в)  одну основу;
г)   три солі.
3. Коли газ Х горить у циліндрі, заповненому воднем, утворюєть­ся речовина А. Продукт взаємодії, утвореної речовини А з фосфор(V) оксидом фіолетовий колір лакмусу змінює на червоний, а продукт взаємодії речовини А з натрій

оксидом — на синій. Визначте газ Х і речовину А. Напишіть рівняння відповідних реакцій.
(Х-02; А-Н20;
2 + 02 -» 2Н20.
ЗН20 + Р205 -> 2Н3Р04;
Н20 + Na20 -» 2NaOH.)
4.  Запропонуйте ланцюг пере­творень від СаС2 →СН3СООН.
5.  Запропонуйте ланцюг пере­творень від С02 -> С02.
6.  Напишіть рівняння хімічних реакцій, за якими можна здійсни­ти такі перетворення: А14С3 -> Х->  метаналь → метанол -> метил­хлорид -» етан.
(А14С3 + 12Н20 --> ЗСН4 + 4А1(ОН)3;
СН4 + 02 -> НСОН + Н20;
НСОН + Н2 → СН3ОН;
СН3ОН + НС1 = СН3С1 + Н20;
2СН3С1 + 2Na --> С2Н6 + 2NaCl.)
7.  Які нові речовини ви могли б добути, маючи в своєму розпо­рядженні тільки металічний натрій, воду, цинк сульфат, суль­фатну кислоту? Напишіть відповідні рівняння реакцій.
8.  З якої поширеної в природі речовини можна добути обпалю­ванням два оксиди? Складіть рівняння реакції !.
(СаС03 —> СаО + C02t.)
9. Як добути алюміній хлорид за допомогою реакцій сполучен­ня, заміщення й обміну? Складіть рівняння відповідних реакцій.
10. Напишіть формули і назви за міжнародною номенклатурою
солей, які часто використовують­ся в побуті:
а)   крейда;
б)   кальцинована сода;
в)   кухонна сіль,
(а — СаС03;
б – Na2СО3;
в - NaCl.

До конкурсу «Канікули»
І етап
Поет, художник, астроном, філософ, історик, геолог, географ. Та коли мова заходить про цього вченого, першою завжди назива­ють його головну професію, його найбільшу любов, основну спра­ву його життя — хімію.
Закон збереження матерії: «Скільки де речовини зменшить­ся, стільки в іншому місці збільшиться». Весь досвід алхіміків використав для відкриття своїх за­конів. Його теоретичні уявлення засновані на атомно-молеку­лярній теорії будови речовини та принципу збереження речовини і руху. Увів у хімію
кількісні мето­ди дослідження, заклав основи фізичної хімії. Вже в першій фразі стверджується: «Фізична хімія — це наука, яка пояснює на основі


положень і дослідів фізики те, що відбувається в змішаних тілах при хімічних операціях».
// етап
Російський хімік-органік, про­фесор Казанського і Петербурзь­кого університетів, академік Пе­тербурзької АН (з 1871 p.). Його великою заслугою перед люд­ством є те, що він вивів органіч­ну хімію на правильний шлях і озброїв науку передовою теорією хімічної будови. Синтезував дуже багато органічних сполук. Його праці з гідратації етилену покла­дено в основу одного із сучасних способів добування етилового спирту.
/// етап
Демонстрація портрета вченого.
До конкурсу «Дуель»
1.  Для повноцінного живлен­ня рослин, тварин і людей по­трібно щонайменше 12 елементів. Назвіть їх.
(Карбон, Оксиген, Нітроген, Гідроген, Фосфор, Сульфур, Калій, Натрій, Хлор, Кальцій, Магній, Ферум.)
2.   Що таке нашатирний спирт?
(Водний розчин амоніаку.)
3. Безжиттєвим газом нази­вається ... , а елемент, без якого
немає життя, входить до складу його молекули. Це ... .
(Нітроген, азот.)
4.  Газ, який постійно знаходиться в повітрі; він захищає тва­рин і людей від сліпоти, поглина­ючи, головним чином, ультрафіо­летові промені, які посилає на Землю Сонце.
(Озон.)
5. Використання яких кухлів (для води) частково вберегло ар­мію Олександра Македонського від шлунково-кишкових розладів
і захворювань.
(Срібних.)
6.  Яку речовину називають «гримучою олією»?
(Нітрогліцерин.)
7. Який хімічний елемент —метал — входить до складу білка
гемоглобіну?
(Ферум.)
8.   Коли не згортається кров?
(Кров, позбавлена катіонів кальцію, не згортається на по­вітрі.)
9.   Завести мотор у невеликому гаражі при зачинених дверях —
самогубство. Чому?
(Утворюється «чадний газ» — CO, смертоносна і підступна от­рута, яка зв'язується з гемоглобі­ном крові значно міцніше, ніж життєдайний кисень.)
10. Який газ найкращий кон­сервант для свіжих овочів і
фруктів?
(Найкраще і найдовше свіжі овочі та фрукти зберігаються в се­редовищі газоподібного С02, а та­кож N2 у відсутності вільного кис­ню.)

Комментариев нет:

Отправить комментарий