четверг, 7 апреля 2016 г.

7 КВІТНЯ 2016 РОКУ. ВІДКРИТИЙ УРОК З БІОЛОГІЇ У 7-Б КЛАСІ ВЧИТЕЛЯ БІОЛОГІЇ ПЛЯСЕЦЬКОЇ ЯНИ СЕРГІЇВНИ.

7 КВІТНЯ 2016 РОКУ. 
ВІДКРИТИЙ УРОК 
З БІОЛОГІЇ 
У
 7-Б КЛАСІ 
ВЧИТЕЛЯ БІОЛОГІЇ ТА ХІМІЇ
ПЛЯСЕЦЬКОЇ ЯНИ СЕРГІЇВНИ.


УРОК № 56.
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
Мета:  ознайомити учнів з еволюцією поведінки тварин; з’ясувати роль стимулу в поведінкових реакціях;
           розвивати вміння визначати пристосувальне значення поведінки тварин;
          виховувати бережливе ставлення до природи.
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Учень/учениця:
характеризує:
- роль стимулу в поведінкових реакціях;
пояснює:
- зміни поведінки тварин з часом;
- роль минулого досвіду і научання у поведінці;
робить висновок про
пристосувальне значення поведінки тварин.
Обладнання і матеріали: схеми, малюнки, таблиці.
Базові поняття і терміни: еволюція, адаптація, спадковість, мінливість, природний добір, мікроеволюція, макроеволюція.
Тип уроку:вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Тварини населяють усю земну кулю: поверхню суходолу, ґрунт, прісні водойми та моря.
Піднімаючись на Джомолунгму (Еверест), альпіністи помітили на висоті близько 8000 м гірських птахів — клушиць. Червів, ракоподібних, молюсків та інших тварин було виявлено в западинах Світового океану на глибині до 11 000 м.
Багато тварин ведуть потайне життя або мають мікроскопічні розміри, тому в повсякденному житті ми їх не помічаємо. А от комах, птахів, звірів ми бачимо дуже часто.
Запитання до учнів:
— Назвіть головні компоненти середовища існування, без яких тварина не може обійтися і які завжди здійснюють на неї вплив у процесі життя. (Їжа, вода, повітря, температура середовища, житло, інші організми.)
—Чи можливо, що компоненти середовища існування можуть змінюватись, як у таких випадках будуть вести себе тварини?
- ЧТО ВЫ ЗНАЕТЕ ОБ ЭЛЕМЕНТАРНОЙ РАССУДОЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ? – РЫНКЕВИЧ – 10 БАЛЛОВ
- ПРИЗНАКИ ЭЛЕМЕНТАРНОЙ РАССУДОЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ – МУСАЕВА- 10 БАЛЛОВ
- У КАКИХ ЖИВОТНЫХ НАБЛЮДАЕТСЯ ВЫСОКИЙ УРОВЕНЬ РАССУДОЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ – РЕЗНИК – 10 БАЛЛОВ
- ДАТЬ ХАРАКТЕРИСТИКУ ИНДИВИДУАЛЬНОМУ ПОВЕДЕНИЮ ЖИВОТНЫХ – КАРАНДЕЕВА – 10 БАЛЛОВ, ГУЛЯЕВА- 10 БАЛЛОВ
- ВИДЫ ПОВЕДЕНЧЕСКИХ РЕАКЦИЙ ЖИВОТНЫХ – СТАВИЦКАЯ – 12 БАЛЛОВ
- ОТ ЧЕГО ЗАВИСИТ ВИДОВАЯ СКЛОННОСТЬ ЖИВОТНЫХК НЕКОТОРЫМ ФОРМАМ ПОВЕДЕНИЯ? – НАНКОВ- 7 БАЛЛОВ

ПТАХ ЗОЗУЛЯ – ДИВОВИЖНЕ СТВОРІННЯ ПРИРОДИ.
РОЗПОВІДЬ ВЧИТЕЛЯ.
Птах зозуля добре відома кожному з дитинства, хоча мало хто може сказати, що бачив її. Назву свою вона отримала завдяки видаваним звуках «ку-ку». Болгари іменують її «Куковиця», німці – «кукуку», чехи – «кукачка», французи – «ку-ку», румуни – «кук», італійці – «Кукол», іспанці – «Куко», а турки – «гугук ».
Безліч легенд пов’язано з цією птицею. За однією з найпоширеніших, жінка стала причиною загибелі свого чоловіка, за що була покарана. Бог обернув її на птицю, у якої не могло бути сім’ї. Життя птиці зозулі дуже незвичайна, і від цього народилися всі повір’я. Мало того, що птиця не висиджує і не вигодовує потомство, так ще й кукушата позбавляються від пташенят «прийомних батьків». У науці така поведінка було названо гніздовим паразитизмом.
Птах зозуля дуже обережна. Вона доглядає потрібне гніздо, підбирає момент і швидко відкладає яйце у відкрите гніздо.
Якщо гніздо розташовується в дуплі, то вона поступає по-іншому. Яйце птах несе небудь поблизу на землі, а потім у дзьобі переносить його в дуплянку.
Існує й інша версія про те, яким чином зозулі підкладають свої яйця в чужі гнізда. Діє вона вельми нахабно. За забарвленням і розмірами схожа з яструбом птах зозуля. Фото її добре це демонструє. Пролітаючи низько над гніздом, вона спугивает пташок, змушуючи їх сховатися в кущах, а в цей час відкладає яйце. Вражаюче, але самець, привертаючи увагу господарів гнізда до себе, сприяє їй.
Відклавши по одному яйцю в кілька гнізд (а у зозулі яєць може бути до 25), вона «з чистою совістю» вирушає на зимівлю, як правило, до Південної Африки. Дорослі особини відлітають дуже рано, десь у липні, а молоді – набагато пізніше.
Зозуленя вилуплюється раніше своїх побратимів. 1-2-х днів йому достатньо, щоб освоїтися. Він ще сліпий (очі відкриваються лише на п’ятий день), голий, але сильний. Важить він 3 грами, а підняти може 6 грам. Інстинкт викидання у нього вже прокинувся, тому зозуленя випихає все, до чого доторкнеться голою спинкою, на якій навіть є спеціальна площадочка. Допомагаючи собі неоперений крильцями, він виштовхує яйця прийомних батьків.
Інстинкт діє дня 3-4, потім згасає. Якщо за цей час він не викине своїх конкурентів, вони все одно приречені, оскільки їжі їм не бачити, зозуленя все принесене буде перехоплювати. А «прийомні батьки» не помічають змін у гнізді і годують підкидька з дивовижним ретельністю.
Справжня причина такої поведінки стала відома не так давно. Виявляється, жовтий колір рота зозуленяти і яскраво-червоний тон глотки є потужним сигналом, який змушує не тільки «прийомних батьків», а й інших птахів, що летять з їжею до своїх пташенят, годувати саме його. При цьому ніхто не бере до уваги величезні розміри пташеня. Зозуленя стає самостійним тільки через 1,5 місяці після вильоту з гнізда.
Птах зозуля підкладає яйця, як правило, в гнізда дрібніших птах. Кожна спеціалізується на певному виді – мухоловка, горихвістка, Малинівка, пеночки та інших. Дивно, але і яйця вона несе схожі за кольором і розміром на ті, які відкладає «прийомна мати». Птах зозуля важить близько 110 грам, її яйце мало б мати масу грамів 15, однак воно важить приблизно 3 грами, тобто таке ж, як у пташки, що важить 10-12 грам.
Птах зозуля підкладає яйця немає від відсутності материнського інстинкту, а скоріше навпаки, піклуючись про пташенят, адже вони хочуть їсти постійно, тому вигодувати їх непросто. Погубивши стільки пташенят різних видів птахів, зозуля спокутує всю свою провину. Одна доросла особина за годину здатна з’їсти до 100 гусениць, включаючи «волохатих», яких інші птахи ігнорують. Причому з такою інтенсивністю вона може «працювати» досить довго. А якщо в лісі з’являється багато шкідників, то птах буде «працювати» без перерви, поки не знищить всіх. Більше того, на «бенкет» злітаються зозулі з усієї округи. Виходить, що один птах зозуля може знищити набагато більше шкодять комах, ніж з’їли б усе замордовані КУКУШОНКУ птиці.
 ПЕРЕГЛЯД ВІДЕОФРАГМЕНТА.



 - ХАРАКТЕРИСТИКА РЕПРОДУКТИВНОГО ПОВЕДЕНИЯ ЖИВОТНЫХ – ПРИХОДЬКО – 9 БАЛЛОВ
- ЦИКЛИЧНОСТЬ ИЗМЕНЕНИЯ РЕПРОДУКТИВНОГО ПОВЕДЕНИЯ ЖИВОТНЫХ – САЛЬНИКОВА – 10 БАЛЛОВ
- ЧТО ВЫ ЗНАЕТЕ О МИГРАЦИЯХ ЖИВОТНЫХ – БУГАЙЦОВА – 10 БАЛЛОВ
- ХАРАКТЕРИСТИКА СОЦИАЛЬНОГО ПОВЕДЕНИЯ ЖИВОТНЫХ – УШАКОВ – 7 БАЛЛОВ
- КАК ОРГАНИЗОВАНЫ ГРУППИРОВКИ ЖИВОТНЫХ – МЯНОВСКАЯ- 10 БАЛЛОВ
- ЧТО ТАКОЕ КОММУНИКАЦИИ ЖИВОТНЫХ – САМЧЫКА – 7 БАЛЛОВ, МИНЕНОК – 7 БАЛЛОВ
- ХАРАКТЕРИСТИКА ТЕРРИТОРИАЛЬНОГО ПОВЕДЕНИЯ ЖИВОТНЫХ – ЗАКЛАДНОЙ- 7 БАЛЛОВ, КОЛЯДА – 7 БАЛЛОВ.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Еволюційні причини поведінки .
Процес історичного прогресивного розвитку органічного світу шляхом пристосування живих організмів до безперервно мінливих умов існування називається еволюцією.
На різних етапах еволюційного розвитку тваринного світу можна виділити такі при­роджені адаптивні (пристосувальні) реакції: таксиси, рефлекси та інстинкти. До набу­тих форм, більш мінливих, відносять научіння й мислення.
Учні повторяють, що таке таксиси, рефлекси, інстинкти та навчання, їх пристосувальне значення.
Таксиси це найпростіша форма поведінки у найпростіших і багатоклітинних ор­ганізмів, що визначає взаємодію організму із середовищем. Стереотипне просторове переміщення організмів в бік кращих умов середовища Наприклад, реотаксис — рух клітини проти течії рідини; хемотаксис — рух клітини до певної хімічної речовини.
Рефлекс— також вид адаптивної поведінки. Він є безумовною рефлекторною реак­цією організму на подразники, одним з головних видів адаптації в тваринному світі.
Інстинкт— складніша форма природженої поведінки, яка сформувалася в ході еволюційного розвитку даного виду. Інстинкт — це система складних ланцюгових без­умовних рефлексів, у якій кінець одного рефлексу зумовлює початок іншого. В процесі життя на інстинктивну поведінку нашаровуються численні умовні рефлекси.
Під час вивчення поведінки тварин велике значення має з'ясування питання, як здійснюється навчання тварин.
 Навчання— це процес набуття індивідуального життєвого досвіду і відбивається в зміні інстинктивної поведінки. Існує багато видів навчання. В основі усіх їх лежить вироблення умовних рефлексів різної складності. Найчастіше навчання здійснюється способом наслідування. Так, малята всіх видів тварин, наслідуючи дорослих тварин, набувають їх досвіду.
Після розноження домінуючою формою поводження в савців стає турбота про потомство, що є однією з основних причин еволюційного успіху цього класу.
Усі форми поведінки відбираються остільки, оскільки вони сприяють виживанню цього виду тварин. Ця головна теза найбільш очевидна стосовно репродуктивної поведінки, якщо тварина не розмножується, вона бере на себе вимирання, ця теза вірна й для інших форм поведінки - від харчової до пошуку бліх. Адже, щоб тварина могла виживати і розмножуватися, вона повина вміти знаходити їжу, і рятуватися від хижаків.
Тварини перебувають у безупинному потоці світлових, звукових та інших стимулів. Адаптивні поведінкові форми дають тварині можливість реагувати на суттєві з погляду виживання і розмноження стимули, роблячи певні поведінкові акти.
Механізми, щоб забезпечити розміщення стимулів також завершення поведінкових актів, є невід'ємною частиною адаптивної поведінки будь-якої тварини.
Адаптація — це пристосування в процесі еволюції будови, функцій і поведінки організмів до певних умов існування.
Адаптація відбувається на всіх рівнях організації живих організмів. Вона викликає морфологічні й фізіологічні зміни, а також зміни в поведінці. Більш ефективній адаптації до умов існування сприяють інстинкти тварин.
2. Рушійні сили еволюції.
Рушійними силами еволюції є спадковість, мінливість, природний добір.
Мінливість – властивість організмів набувати нових ознак або втрачати попередні під впливом різних факторів.
Спадковість – здатність організмів передавати природжені ознаки потомству.
Природний добір – процес збереження та виживання організмів, більш пристосованих до умов певного середовища і загибелі менш пристосованих. Це основний фактор еволюції, який є наслідком боротьби за існування.
Форми боротьби за існування:
· Внутрішньовидова (між особинами одного виду);
· Міжвидова ( між особинами різних видів);
· Боротьба з несприятливими умовами зовнішнього середовища.
Еволюційні процеси відбуваються в середині сукупностей особин одного виду – популяцій – і мають назву мікроеволюція. Вони можуть привести до виникнення нових видів. Видоутворення проходить протягом усієї історії розвитку органічного світу.
Утворення нових родів, родин, класів і типів тварин відбувається внаслідок макроеволюції.
ІV. Узагальнення і систематизація знань
Як тварини пристосовуються до свого середовища існування?
Заповнення таблиці
Середовище існування
Тварини
Адаптація з допомогою поведінки



V. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника.

                    ФОТОЗВІТ  































Комментариев нет:

Отправить комментарий