понедельник, 18 ноября 2013 г.

КЛАСНЕ КЕРІВНИЦТВО. БЕСІДА. Безпека руху велосипедиста



Безпека руху велосипедиста
В|елосипед завжди був і залишається одним із улюблених|з'являється,являється|  засобів|коштом| пересування, захоплюючим видом спорту і туризму. Він |міцно увійшов у побуту людей, особливо молоді. Але,|та| разом з тим,|в той же час| саме він - винуватець безлічі серйозних травм. Мабуть, кожному з  Вас доводилося бачити, як навздогін автомобілю чи автобусу мчить велосипедист ( і не завжди підліток, часто й доросла людина), не звертаючи уваги ні на швидкісний рух транспорту, ні на ожеледь узимку. Та й підлітки, які демонструють на тротуарі серед переляканих пішоходів «акробатичні етюди» на велосипедах, не таке вже рідкісне явище.
Можна тільки вітати прагнення молоді навчитися гарно їздити на цьому екологічному виді транспорту. Сучасний велосипед - це здоровий спосіб життя, можливість подорожувати та милуватися краєвидами, безліч цікавих друзів-велосипедистів і, що для підлітка теж важливо, престиж.
Але, придбавши собі «двоколісного друга», підлітки одразу ж забувають, що велосипед – учасник дорожнього руху. Хай не такий швидкісний, як автомобіль, але все ж – транспортний засіб. Немає сумніву, що водій автомобіля, який не знає або ігнорує правила дорожнього руху, може накоїти багато лиха на дорозі. А велосипедист? Права на керування велосипедом не потрібні, навіщо ж правила вчити? «Я не по дорозі їжджу, а тротуаром» - інколи чуєш від велосипедистів. І знов, кидаються у бік з тротуару пішоходи, коли раптом за спиною роздається велосипедний сигнал. Ще гірше, коли група молодих людей влаштовує тротуаром  перегони.
Не задумуючись над небезпекою, яку несе велосипед для інших учасників дорожнього руху, велосипедисти не дуже дбають і про власну. Кошти на сучасний яскравий велосипед знаходяться, а на велосипедний шолом, засоби захисту рук та ніг – ні. А падіння з велосипеду справа майже звичайна і дуже травмонебезпечна.

Чи легка справа винайти велосипед?
У перекладі|переведенні,переказі| з латинської велосипед означає "швидкі ноги". Його винахідником, як свідчать архівні документи, був російський кріпосний Юхим Артамонов. 1800 року у день святого Іллі Ю.Артамонов "був битий різками" за те, що їздив по місту Катеринбургу на "дивовижному самокаті|" і лякав|опудал| коней. Одужавши від побоїв, Артамонов відправився на своєму самокаті| з|із| Нижнього Тагілу до Петербургу. Двоколісна машина важила близько двох пудів, стільки ж важила скринька, в якій було припасене все необхідне в дорогу.
Шосейних доріг тоді не було. Відстань від Нижнього Тагілу до Пермі, рівна 510 кілометрам, які Артамонов подолав|здолав| за чотири доби, проїжджаючи у день понад 127 кілометрів. До Петербургу він прибув, залишивши за спиною понад 3000 кілометрів. Потім попрямував до Москви, проїхавши ще близько 700 кілометрів. У Москві в ці дні проходили|минали,спливали| свята|урочистості| з приводу коронації Олександра I. Самокат| Артамонова помітили|помітили|. Винахіднику подарували|завітали| 25 рублів|карбованці| і дали вольну|вільну|. Події ці відбулися задовго до того, як подібні машини з'явилися|появилися| в Європі.
У Європі відомим винахідником велосипеда з'явився німецький лісничий Драйс. У 1813 році Драйс удосконалив самокат|. Роздвоєну дощечку, або вилку|виделку|, в якій оберталося переднє колесо, Драйс не став прибивати до рами нерухомо|непорушно|. Він прикріпив|скріпляв| її на болті з|із| гайкою, щоб вилка|виделка| з|із| колесом могла вільно повертатися|обертатися|. Від вилки|виделки| йшли вгору|угору| дві палички, які на висоті рук сідока з'єднувалися поперечиною|поперечкою|. Це було перше велосипедне кермо|стерно|.
Наступним|таким| удосконалювачем велосипеда став робочий|робітник|, мідник Дальзель. Відштовхуватися ногами від землі|грунту| незручно, вирішив|розв'язав| він і придумав|вигадав| передачу на вісь переднього колеса. Сідок гойдав|качав| руками два важелі. Але|та| руки виявилися дуже|занадто| слабкими|слабими| для такої роботи: "ходити на руках" було дуже незручно|стомливо|. І тоді Дальзель викинув важелі для рук і замінив їх педалями для ніг. Так у|в,біля| велосипеда з'явилися|появилися| педалі.
У 1865 році в Європі з'явився|появився| залізний велосипед. Його створили французькі механіки Мішо і Лальман. Правда, колеса їх велосипеда були ще дерев'яними, обтягнутими товстими залізними шинами. Зате рама була цілком кована з|із| квадратного залізного бруса. Такий велосипед важив в два рази більше сучасного. Щоб велосипедиста менше трясло, сідло було закріплено не прямо до рами, а до зігнутої залізної пластини на зразок|ніби| ресори. Але|та| це мало допомагало. Велосипед одержав|отримав| невтішне прізвисько "кісткотряс|".
Цей недолік|нестачу| допоміг усунути ветеринарний лікар|лікарка| Данлоп, що жив в Шотландії: він увів|запровадив| гумовий обід на колеса, який накачувався повітрям. Це були перші у світі повітряні шини.
Дуже важливе|поважне| удосконалення вніс англієць Каупер. Він застосував кулькові підшипники. Хід велосипеда різко полегшився.
У 1884 році з'явилися|появилися| перші велосипеди з|із| однаковими низькими колесами, довгою рамою і ланцюговою передачею на задню вісь. І незабаром|швидко| всі велосипеди стали випускати за цим типом.
У 1892 році було зроблено по суті останній важливий|поважний| винахід, пов'язаний з велосипедом: французький інженер Моро придумав|вигадав| втулку з|із| вільним ходом. Тепер уже не треба було весь час|увесь час| крутити ногами. Розігнавшись|розганяючись| або спускаючись з гори, велосипедист міг зупинити педалі і відпочити. Їздити на велосипеді стало ще легше.
Проте|однак| шлях|колія,дорога| до визнання|зізнання| велосипеда був нелегким. Над велосипедистами сміялися, їм забороняли їздити по вулицях. Поліція теж|також| прагнула перешкодити розповсюдженню|поширенню| велосипедів, вважаючи|лічивши|, що вони заважають|мішають| вуличному руху. Та все ж число велосипедистів швидко збільшувалося. Велосипед став найпоширенішою дорожньою машиною в світі.
Правила руху на велосипеді (мопеді)
Сьогодні| у світі випускається величезна кількість велосипедів для дорослих і дітей. Наявність такої великої кількості велосипедів на дорогах і вулицях міст набагато ускладнює рух механічних транспортних засобів, навіть при ідеальному виконанні велосипедистами правил дорожнього руху.
Велосипед, як транспортний засіб, має свої особливості - він дуже маневрений і недостатньо стійкий, особливо при поворотах. До того ж, швидкість руху велосипедистів значно відрізняється від швидкості руху мотоциклів, автомобілів, тролейбусів, автобусів.
Як не дивись, велосипед |з'являється,являється| є транспортним засобом, а велосипедист – його водієм, тому йому необхідно знати правила дорожнього руху так само, як водію автомобіля або мотоцикла. До водіїв велосипеда пред'являються вимоги, викладені в тих пунктах Правил, в яких міститься|утримується| формулювання "водій транспортного засобу" без конкретизації виду транспортного засобу (механічний, загального|спільного| користування тощо). У правилах дорожнього руху для велосипедистів виділений спеціальний розділ. Наводимо його зміст:

Вимоги до водіїв мопедів і велосипедів
ü    Рухатися по дорозі на мопедах дозволяється особам, які досягли 16-річного, на велосипедах - 14-річного віку.
ü    Для водіїв мопедів і велосипедів місцевими органами виконавчої влади може бути встановлена картка, в яку заноситься інформація про водія і яку водії мопедів чи велосипедів у такому разі повинні мати при собі.
ü    Мопеди і велосипеди повинні бути обладнані звуковим сигналом та світлоповертачами: спереду - білого кольору, по боках - оранжевого, ззаду - червоного. Для руху в темну пору доби та в умовах недостатньої видимості на мопеді необхідно увімкнути освітлення, на велосипеді - ліхтар (фару).
ü    Водії мопедів і велосипедів, рухаючись групами, повинні їхати один за одним, щоб не заважати іншим учасникам дорожнього руху.
ü    Колона велосипедистів, що рухається по проїзній частині, повинна бути розділена на групи (до 10 велосипедистів у групі) з дистанцією руху між групами 80-100 м.
ü    Водії мопедів і велосипедів можуть перевозити лише такі вантажі, які не заважають керувати транспортним засобом і не створюють перешкод іншим учасникам дорожнього руху.
ü    Якщо велосипедна доріжка перетинає дорогу поза перехрестям, водії мопедів і велосипедів зобов'язані дати дорогу іншим транспортним засобам, що рухаються по дорозі.





Водіям мопедів і велосипедів забороняється:
·       а) керувати мопедом або велосипедом з несправним гальмом, звуковим сигналом, а в темну пору доби і в умовах недостатньої видимості - з не увімкненою фарою і заднім ліхтарем на мопеді чи без світлоповертачів на велосипеді;
·       б) рухатися по автомагістралях і дорогах для автомобілів, а також по проїзній частині, коли поряд є велосипедна доріжка;
·       в) рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках (крім дітей до 7 років на дитячих велосипедах під наглядом дорослих);
·       г) під час руху триматися за інший транспортний засіб;
·       д) їздити не тримаючись за руль та знімати ноги з педалей (підніжок);
·       і) перевозити пасажирів на велосипеді, за винятком дітей до 7 років, на додатковому сидінні, обладнаному надійно закріпленими підніжками;
·       е) буксирування мопедів і велосипедів;
·       є) буксирування причепа, не передбаченого для експлуатації з цими транспортними засобами.
Водії мопедів і велосипедів повинні виконувати вимоги інших пунктів Правил дорожнього руху, що стосуються водіїв або пішоходів і не суперечать вимогам цього розділу.
На жаль, не всі водії велосипедів знають і виконують правила дорожнього руху, а дехто вважає їх занадто суворими. Можна навести немало прикладів|зразки|, коли  невмілі дії велосипедистів приводили|призводили,наводили| до ДТП| з важкими|тяжкими| наслідками.
|із|Спробуємо прокоментувати та роз’яснити |деякі пункти Правил та додаткові вимоги до руху велосипедів і мопедів:
·       На вулицях міст і автомобільних дорогах навчання|вчення| їзді на велосипеді або мопеді забороняється. Заборона розповсюджується|поширюється| не тільки|не лише| на підлітків і дітей, але й на дорослих. Людина, що навчається|виучується| їзді на велосипеді, відчуває себе невпевнено, при русі велосипед виляє з|із| боку у бік. Цілком можливе падіння. При необхідності велосипедист не зможе швидко і своєчасно зупинити велосипед. В результаті може відбутися дорожньо-транспортна подія|випадок|, пов'язана з наїздом транспортного засобу на велосипедиста, або, навпаки, велосипедиста на транспортні засоби. У реальному житті навіть цей заборонений Правилами пункт порушується. Наприклад: десятикласник в перший же день|потім| покупки|купівлі| спортивного велосипеда виїхав на автомобільну дорогу. Рухався|сунувся| за автомобілем "Жигулі", майже не відстаючи. Коли водій "Жигулів" загальмував перед вибоїною, то велосипедист ударився об задню частину|частку| автомобіля і був серйозно травмований.
·       Наближаючись до пішоходів, велосипедист повинен попередити їх сигналом, для чого велосипед забезпечують дзвінком. Слідуючи|прямуючи| в потоці транспортних засобів, велосипедист повинен, відповідно|відповідно до| до ритму руху, вчасно уповільнити|сповільняти,сповільнити| швидкість або зупинитися|зупинятися|. Для цього необхідні справні гальма.
·       Їздити з|із| настанням|наступом| темряви|темряви| можна лише маючи освітлення. Звідси вимога Правил дорожнього руху -       мати в темну пору доби увімкнений ліхтар спереду. Світло ліхтаря допомагає розрізнити нерівності дороги,  перешкоди, що зустрічаються, та необхідний для позначення свого місцезнаходження водіям інших транспортних засобів і пішоходам. Велосипед має малі габаритні розміри|фарбування|, тому в темний час доби зливається з|із| дорожнім покриттям, а це – небезпечно. Також запам'ятай, що ти убезпечиш себе, якщо в темну пору доби на тобі буде одяг із світловідбиваючими стрічками.
·       Рух на велосипедах (при відсутності спеціальних велосипедних доріжок) дозволяється лише|лише| по крайній правій смузі в один ряд|лаву,низку|  якомога правіше. Короткочасний виїзд за ці межі допускається лише для обгону або об'їзду з|із| попередньою подачею сигналу повороту наліво|ліворуч| та дотриманням обережності. Але пам’ятайте, що поворот наліво|ліворуч| транспортних засобів дозволяється з|із| крайнього лівого ряду|лави,низки|. Отже, для повороту наліво|ліворуч| на дорогах з|із| багаторядним рухом велосипедисту необхідно потрапити з|із| крайнього правого в крайній лівий ряд|лаву,низку|, а він такого права не має. Це не дозволено тому, що|шикування| в потоці автомобілів, які рухаються з|із| більш великою швидкістю ніж велосипедист, подібні «маневри» перешкоджають руху і становлять|уявляє| серйозну небезпеку для велосипедиста.
·       Допускається рух по узбіччю, якщо це не створює перешкод пішоходам. За наявності велосипедних доріжок водії велосипедів зобов'язані рухатися|сунутися| тільки|лише| по ним, кількість велосипедистів, що рухаються у ряд,|лав,низок| визначається шириною доріжки.
·       Для обгону іншого велосипедиста або об'їзду транспорту необхідно виїхати на смугу, по якій рухаються|сунуться| інші транспортні засоби. Перед таким маневром велосипедисту необхідно подати попереджувальний|превентивний| сигнал повороту. Сигнал повороту необхідно подавати незалежно від того, є чи ні|або ні| позаду нього транспортні засоби.
·       Попереджувальні|превентивні| сигнали велосипедист повинен подавати рукою. Сигналу лівого повороту відповідає витягнута убік ліва рука або права, витягнута убік і зігнута в лікті під прямим кутом (мал.1.) Сигналу правого повороту відповідає права рука, витягнута убік, або ліва, витягнута убік і зігнута в лікті під прямим кутом (мал.2). Сигнал гальмування подається піднятою вгору|угору| лівою або правою рукою (мал.3).
·       Подачі сигналу рукою повинні проводитися|вироблятися,справлятися| завчасно до початку|розпочала,зачала| виконання маневру і закінчуватися безпосередньо перед виконанням маневру. Попереджувальний|превентивний| сигнал перед поворотом наліво|ліворуч| або розворотом повинен подаватися тільки|лише| після того, як водій переконається, що жодному з водіїв, які рухаються|слідуючих| за ним,|розпочал не буде створена перешкода. Подача сигналу не дає велосипедисту переваги в русі та не звільняє|визволяє| його від вживання необхідних заходів обережності.
·       Їзда на велосипедах забороняється по тротуарах і пішохідних доріжках. Тротуар - це дорога для пішоходів. Для пішоходів призначені також доріжки садів, парків, бульварів. Рухаючись|сунучись| по ним, пішоходи повинні відчувати себе в цілковитій безпеці, яка не може бути забезпечена при русі велосипедистів.
Дорослі люди використовують велосипед як транспортний засіб, а підліток в більшості випадків як розвагу і спорт. Бажаючи|воліючи| показати свою майстерність, юні велосипедисти відпускають кермо|стерно| і їдуть, схрестивши руки на грудях, захоплюючись своїм вчинком. Щонайменша нерівність дорожнього покриття або |олійна| пляма на ньому від мастильних матеріалів створює незручність в русі та може призвести до втрати рівноваги|становище|. В результаті - падіння на полотно дороги. Велосипедист, що впав, займе|позичить,посяде| на проїжджій частині|частці| дороги велике місце, це створює|уявляє| серйозну небезпеку наїзду на нього інших транспортних засобів, |водії яких не чекають такої перешкоди .
Покарання|наказання| заслуговують велосипедисти, які чіпляються за транспортні засоби, що рухаються. Автотранспортний засіб може рухатися|сунутися| з|із| великою швидкістю - до 100 км в час. На велосипеді можна безпечно їхати із швидкістю 30-40 км в час. Водій автомобіля не бачить велосипедиста, що причепився до нього, і не думає|вважає| про його безпеку. Коли велосипедист відчепиться|відчіплятиметься|, його за інерцією відносить на узбіччя, в результаті - втрачається|розгублює| стійкість і велосипедист падає. Якщо ж велосипедист причепився з лівого боку вантажного автомобіля, то, відчепившись|відчіпляючись| і втративши|розгублюючи| стійкість, він може виїхати на смугу зустрічного руху. Небезпечність такої ситуації зрозуміла кожному.
Давайте спробуємо проаналізувати, чому деякі дії |водіям велосипеда заборонені:
·       відпускати кермо|стерно| велосипеду навіть однією рукою. Велосипед – нестійкий транспортний засіб і будь-яка несподіванка на дорозі (навіть собака, який раптово вискочив перед колесами) можуть стати причиною падіння або виїзду на зустрічну смугу руху;
·       перевозити на велосипеді пасажирів (окрім|крім| дітей до 7 років, на додатковому сидінні, обладнаному надійними підніжками). При перевезенні пасажирів на рамі або багажнику виникає нестійке положення|становище| велосипеда і вірогідність падіння зростає. Ця небезпека не виникає при перевезенні дітей на спеціально обладнаному сидінні з|із| підніжками;
·       перевозити вантаж|тягар|, який виступає|вирушає| більш ніж на 0,5 м по довжині або ширині за габарити велосипеду, або вантаж|тягар|, що заважає|мішає| управлінню. При русі велосипеда, предмети, що виступають на значну відстань по довжині і ширині, можуть порушувати його стійкість, особливо на поворотах. До того ж, їх можуть зачепити інші транспортні засоби, особливо у темряві або в тумані.  Ось приклад: хлопець|юнак| повертався вночі з рибалки. До рами велосипеда було прив'язане чотириметрове вудилище|вудлище|. Із зустрічної смуги наліво|ліворуч| повертав автомобіль "Жигулі". Водій "Жигулів" пропустив велосипедиста, але|та| вудилища|вудлища| не помітив|поміт. В результаті|унаслідок,внаслідок|, велосипед втратив|згубив,змарнував,загубив| стійкість і разом з велосипедистом впав на проїжджу частину|частку| дороги. Велосипедист одержав|отримав| травму|тяж голови.
·       водію велосипеда забороняється повертати ліворуч або розвертатися|розвертатися| на дорогах з|із| трамвайною лінією посередині та на дорогах, що мають більше однієї смуги для руху в даному напрямку|направленні|. В цьому випадку велосипедист зобов'язаний зійти з велосипеда і вести його руками, дотримуючись правил, руху|установлені| для пішоходів.
·       також забороняється їздити на велосипеді по пішохідних доріжках парків, на території шкіл, дитячих садів і ясел, інших дитячих установ.
Правила для велосипедистів повністю розповсюджуються|поширюються| на водіїв мопедів з|із| робочим об'ємом|обсягом| двигуна менше 50 см і максимальною конструктивною швидкістю 40 км/год., а також на водіїв всіх транспортних засобів, обладнаних велосипедним двигуном.
Велосипеди, забезпечені двигуном, і мопеди можуть розвивати значно вищі швидкості в порівнянні з велосипедами без двигуна. Тим часом вони залишаються нестійкими при русі, а водій - абсолютно|цілком| незахищеним від травм при аваріях. Ці обставини необхідно враховувати водіям мопедів і велосипедів з|із| двигуном.
На жаль, із|із| тих, хто виїжджає на дорогу,  вимоги  правил дорожнього руху в необхідному |часоб'ємі знають|обсязі| (і то не завжди) лише водії механічних транспортних засобів. Пішоходи, пасажири і велосипедисти, якщо вони за фахом не пов'язані з дорожнім рухом, в переважній більшості цих правил не знають і, що найсумніше, не мають бажання|воління| підвищувати свою обізнаність з цього питання. Така неосвіченість (а, за великим рахунком, - байдужість до власного здоров’я та життя) -  одна з причин постійного зростання рівня дорожнього травматизму.

Якби знав, де впаду…
Через нестійкість велосипеду, як транспортного засобу, вірогідність отримати травму при їзді на ньому доволі висока. Як правило, більшість травм велосипедистів пов'язана із падінням з велосипеда або зіткненням|сутичкою| велосипедиста із|із| автомобілем, іншими велосипедистами, пішоходами, а також з|із| деревами, стовпами, будівлями тощо.
Ось|от| їх перелік:
· Забій різних частин|часток| тіла, струс мозку (при падінні, а також зіткненні|сутичці| з|із| перешкодою - пішоходом, іншим велосипедистом тощо).
· Травми внутрішніх органів (при різкому вивертанні керма|стерна| на 90 градусів і, через це,|наступному| ударі животом об ручку керма|стерна|).
· Травми колін (при падінні на землю|грунт| або зіткненні|сутичці|).
· Травми голови і хребта при перекиданні через голову. (Такі травми виникають при різкому гальмуванні переднім колесом, попаданні колеса у яму, наїзді на камінь або дерево, а також при попаданні в колесо ноги пасажира, який  сидить на рамі або якого-небудь предмету - палиці, гілки|гілки|, металевого прута випадково або при пустощах.|прута| Це особливо небезпечно при їзді по схилу вниз.)
· Вивих плечового суглоба, перелом ключиці. (Відбувається|походить|, коли велосипедист виставляє руку, намагаючись|пробуючи| самортизувати| своє падіння.)
· Забій яєчка при ударі промежиною об сидіння велосипеда. (Ця травма характерна|вдача| для екстремалів|, які люблять|кохають| пострибати через перешкоди на своїх велосипедах.)
· Різноманітні травми через падіння, пов'язані з попаданням штанини| в ланцюг|цеп|. Тому, перш ніж сісти на велосипед,|мішає| потурбуйтеся|потурбуватися| про свою безпеку і з цього боку: або встановіть на ланцюг|цеп| захисний щиток, або загорніть штанину| до коліна.
Слід пам'ятати, що велосипедист може травмувати не тільки|не лише| себе, але і пішоходів, якщо він їде по тротуару та до того ж на великій швидкості.
Підлітки нерідко|незрідка| проносяться на велосипедах через дитячий майданчик, не замислюючись, що на шляху|колії,дорозі| у|в,біля| них може опинитися маленька дитина|дитя|. Це одна з причин травматизму серед малюків|малят|.
Катаємося без травм
Щоб уникнути травм та інших неприємностей|прикрощів|, пов'язаних з їздою на велосипеді, перш ніж вскочити в сідло «двоколісного друга», необхідно перевірити свою екіпіровку та справність велосипеда . А саме:
·        бажано їздити на велосипеді, надівши|надягнувши| на голову захисний шолом|шлем|, - він убереже голову від травм|ушкоджень|;
·        обов'язково взуйтеся - босі ноги зісковзують з педалей, а це може привести до падіння з велосипеда;
·        якщо на вас широкі брюки, зробіть все, щоб штанина не змогла потрапити до ланцюга велосипеда (заверніть штанину або закріпіть її, встановіть захисний щиток на ланцюг);
·        перевірте, чи добре затягнуті всі болти та гайки велосипеда;
·        при необхідності, змажте|змазати| деталі, що труться;
·        переконайтеся, чи надійно закріплене кермо|стерно|, чи не провертається воно;
·        перевірте надійність кріплення педалей|гніздах|; переконайтеся, що вони вільно обертаються (якщо педаль не обертається, то при їзді через деякий час вона може мимоволі вивернутися||гнізда|);
·        перевірте натягнення ланцюга|цепу|, бо ослаблений ланцюг|цеп| може зіскочити в самий незручний|непридатний| момент (наприклад, при спуску з гори або на перехресті). Це може стати причиною не лише травми, а серйозної аварії;
·        перевірте, чи надійно закріплено сидіння;
·        обов’язкова наявність велосипедного дзвінка, оскільки|тому що| вчасно поданий сигнал дозволить уникнути зіткнень|сутичок| з|із| іншими велосипедистами або пішоходами;
·        велосипед неодмінно повинен бути укомплектований насосом і набором ключів|джерел|, щоб завжди можна було підтягти|підтягнути| ослаблені кріплення;
·        якщо ви збираєтеся на велосипеді в далеку дорогу, то неодмінно треба взяти з|із| собою ремонтний комплект - набір ніпелів, клей, гумові накладки для заклеювання камери, яка може порватися або проколотися (ще|та| краще взяти з|із| собою запасну камеру).
|Слід враховувати ще одну небезпеку — пересування ґрунтовим дорогам або за межами міста. На таких дорогах, як відомо, немає ні велосипедних доріжок, ні тротуарів. Та і узбіччя часто теж|також| немає, зате є багато машин, які нерідко мчать <SPAN style="DISPLAY: none; mso-hide

Комментариев нет:

Отправить комментарий