Виховання доброти у
молодших школярів
Людство споконвіку прагнуло до
добра й світла. І мета учителя удосконалювати виховання в дітей добрих
почуттів. Тому в нашій роботі повинні використовуватися різноманітні
засоби: пошукові запитання, етюди, ігри, тексти, вірші, моральні ситуації,
творчі завдання, елементи образотворчого мистецтва.
Завдання-заняття можна
використовувати по-різному: як бесіда, на прогулянці, під час ігор, як домашнє
завдання для виконання разом із батьками.
Враховувати потрібно і оснащеність
занять, підготовленість дорослих і дітей, ставлення кожного до певних питань,
які розглядатимуться.
Нове дається легко. Часом ми
говоримо одне, а діти бачать інше. Проте наші вихованці орієнтуються переважно
на те, як ми діємо, чинимо, від чого відмовляємося. Прикладами правильної
поведінки є вчинки: хороше ставлення до рідних, менших, старих, інвалідів; ми
саджаємо дерева, квіти, доглядаємо за тваринами, поважаємо усе живе. Потрібно
це усвідомлювати і совісно ставитись до людей, друзів, до природи як до
звичайного явища.
І мені хочеться згадати слова Л.
Б. Фесюкової: «Так хочеться, щоб добра на нашій планеті Земля ставало більше.
Так хочеться, щоб ми з вами не запізнилися з найголовнішим! Так хочеться, щоб
ми виховали особливий вид моральної цілеспрямованості: нехай діти пам'ятають
добро і забувають, пробачають образи, нехай вони з дитинства серцем пізнають
те, що добро мудріше за війну, а любов переможе зло…»
Я дуже люблю природу. Особливо
мені жаль маленьких бездомних тварин.
Пісенька «Не только про кошек и
собак». Музыка А. Захаровой, стихи Л.
Рыжова.
Я в подъезде нашем кошку незнакомую увидел.
Она жалась к батарее и смотрела на меня.
Стало мне бедняжку жалко – я решил ее погладить.
Но Максим сказал сердито: «Ну-ка ты, грязнуля,
брысь!»
Припев: А я прошу детей, прошу детей,
Просить
устал уже: Не обижай зверей! Не обижай зверей!
Не
обижай, пожалуйста!
А когда во двор я вышел, то увидел как мальчишки
По
щенку бросали снегом. По бездомному щенку .
И
щеночку было больно, он скулил, а может, плакал .
И
хотелось мне мальчишек тоже угостить снежком.
Припев
.
Було це взимку. Під дверима
нашого закладу появилось маленьке цуценя.
Діти гладять, ласкають, дають їсти. Але цього робити
не можна, щоб не захворіти і не занести ніякої
хвороби (це ж бездомна тварина). Виганяєм з коридору – знову забігає. Діти
назвали «Сніжинка», бо ішов сніг. Так і дожили ми «в дружбі» до весни. Цуценя
вже стало більшим, доглянутим, живе у нашім дворі. І діти стали чуйними,
добрішими. Так і виникла бесіда-урок.
Бесіда на тему: «У світі
бракує на всіх доброти, бо є безпритульні собаки й коти».
Мета. Ознайомити дітей з
поняттям добра і зла, ласки, байдужості, жорстокості; формувати моральні
уявлення в почуття; розвивати духовно-моральне мислення; сприяти вихованню
бажання творити добро, співчуття до безпритульних; засуджувати жорстоких,
байдужих.
Обладнання: твори В.
Сухомлинського, картки з малюнками, дитячі малюнки, картки для складання слів,
ребуси.
Хід бесіди
І. Організація класу.
Врятує світ краса –
Завжди так говорили
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало.
Бо стільки всюди зла – людина вже
не та…
Тож, люди на Землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла.
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
ІІ. Повідомлення теми
бесіди.
Очікування від дітей…(про що буде
розмова. Запис на дошці відповіді дітей)
ІІІ. Проблемні
ситуації
1.Про що розмовляють хатні і бродячі
коти? А тепер уявіть, що зустрілися два собаки-хатній і бродячий. Що вони
скажуть один одному?
2.Як можна допомогти бродячим
тваринам?
3.Ситуація «Кіт на дереві»
(Котик незчувся, як заліз дуже
високо на дерево, а злазити боїться. Що робити? Як допомогти котикові? Як його
врятувати? )
Ситуація «Як допомогти песикові
дістати кістку?»
(Песик сидить на ланцюгу, не може
дістати кістку.)
-
Хто ж це так
вчинив із собачкою?
-
Це добре чи
погано?
4. Читання оповідань
К.Ушинського «Грайливі собаки»
...-Постривай-но, він зараз тобі покаже!-сказав Володя-Провчить тебе.
Але
Мопс грався і далі,а Палкан дивився на нього дуже образливо.
-
Бачиш,-сказав
Володі батько. - Палкан добріший за тебе. Коли с тобою починають гратися твої
маленькі братики й сестрички,то обов’язково усе закінчується тим, що ти їх
поб’єш. А Палкан знає, що великому і сильному ображати маленьких і слабких.
5. Завдання. Давайте
складемо телеграми і надішлемо їх усім героям цього оповідання: Батькові,
Володі, Палкану, Мопсу.
-
Кого ми в
телеграмах будемо хвалити, а кого соромити?
6.
Фізкультхвилинка
з посмішкою:
Світанком кошенята
Самі
у дім вертають:
Хоча вони й малята,
Але ж і вуса мають.
Наша Мурка вушка мила.
На траві, біля криниці.
Мила лапкою без мила;
Це тому, що Мурка-киця.
7. Пригадайте казки, мультиплікаційні
фільми, герої яких не гарно ставилися до тварин. Складіть речення зі словом
«СОРОМНО».
8. Вправа «Розгадай»
У собаки нашого сусіда дідуся Миколи - народилося
цуценя.
Друзі Сашко, Дмитрик та Андрій давно мріяли про
собаку.
Дідусь кожного з них запитав: «Що ти будеш робити
із цуценям?»
Дмитрик відповів; «Я зав’яжу цуценяті бантик!»
Сашко посміхнувся; «А я буду бігати з ним!», лише Андрійко сказав: «Я облаштую
цуценяті теплу постільку в кошику, налию молочка у мисочку і доглядатиму його!»
Проблемне запитання. Відгадайте, кому дідусь
подарував цуценятко.
ІІ. Гра
«Добре-Погано». 2 команди.
Вибирають слова для своєї команди. Зачитує слова
дорослий.
Розірвав, образив, захистив, відвідав,
посварилися, обігрів, відібрав, штовхнув, допоміг, поділився, ударив,
зруйнував, заспокоїв.
ІІІ. Вправа «Хто яке
серце має?»
9. Яке серце у
...?
Зле серце має Карабас-Барабас.
10. Кам’яне серце у ...
11. Самотнє серце у ...
12. Чуйне серце у ...
13. Байдуже серце у ...
14. У мене серце ...
15. Прекрасне серце у ...
16. Гаряче серце у ...
17. Крижане серце у ...
18. Золоте серце у ...
ІV. Закінчіть речення «Я намагаюся бути добрим і
...» Гра «Мікрофон»
До цього ми поговорили на батьківських зборах про
допомогу діткам для нашого Уманського притулку. Діти знесли одяг в хорошому
стані, книги, зошити, ручки, іграшки, м’ячі. Віднесли і передали дітям.
Бачили б ви оченята тих дітей і моїх учнів!
V. Обговорення змісту
прислів’я «Добра людина, добра вчить!»
VІ. Дискусія «Кому потрібніші зустрічі із сиротами?»
(Сиротам - вони потішаються: дітям-вони стануть
добрішими у ставленні до людей).
VII. Складання
слів із розсипанок (зі складів необхідно скласти слова: добро, ласка,
ніжність, зло, байдужість, жорстокість.)
VIII.Опрацювання
оповідання В. Сухомлинського.
- Чому захворіла дівчина? Що приносила родичі їй?
Чи стала здоровою дівчинка? Чого їй не вистачало? Чи видужала Оля? Що їй
допомогло?
ІХ.Уявне малювання.
Якими кольорами ви б зобразили добро? (Світлим: сонце, квіти, хліб, радість.)
А зло? (темними: хмара, підземелля, зброя)
Х. Крилаті вислови та
прислів’я надруковані на дошці для обговорення їх із батьками на зборах.
*Життя таке коротке. Поспішайте робити добро.
*Будеш робити добро-щасливим будеш.
*Добре діло роби сміло.
*За добро добром платять.
*Від добра добра не шукають.
*Все добре приймай, а злого уникай.
*Чуже горе не залишає байдужими народ.
*Перший крок до добра - не роби зла.
Розгадайте ребус.
ХІ. Варто задуматись!
-Один рік має 365 днів!
-Кожен день має 24 години!
-Кожна годинка має 60хвилин!
Отже, рік має 365 днів, 600 хвилин. Як багато
часу нам дає бог! Але яку частину цього часу ми приділяєм добрим
справам?!
- Запитайте своїх батьків, чи доводилося їм робити
вибір між добром та злом, і як відбувався цей вибір.
ХІІ. Підсумок
Бесіда з учнями. Появляється «Добродій», який
вручає учням пам’ятки.
Ти добро лиш твори всюди,
Хай тепло тобі повнить груди.
Ти посій і доглянь пшеницю,
Ти вкопай і почисти криницю,
Волю дай, нагодуй пташину,
Народи і зрости дитину!
Бо людина в цьому світі
Лиш добро повинна творити.
Комментариев нет:
Отправить комментарий